Nuorten seksuaalikasvatus

Hymyileviä nuoria oppitunnilla koulussa. Istuvat pöydän ääressä läppärit pöydällä ja katsovat yhdessä yhden nuoren näyttämään vihkoa.

Väestöliitto tarjoaa materiaaleja seksuaalikasvatuksen tueksi nuorten kanssa toimiville ammattilaisille, erityisesti yläkouluille ja toisen asteen oppilaitoksille.

Mun valinta -kampanja nuorten seksuaalisen hyvinvoinnin tueksi

Vuosittaisessa Mun valinta -kampanjassa Väestöliiton nuorten seksuaalisen hyvinvoinnin asiantuntijat nostavat esiin jonkin ajankohtaisen teeman, joka pohdituttaa monia nuoria. Kampanja tukee 13–19-vuotiaita nuoria omien valintojen tekemisessä ja omien rajojen tunnistamisessa sekä niistä kommunikoimisessa. Viikon mittainen kampanja toteutetaan yleensä syksyisin Instagramissa nuortenvaestoliitto-tilillä. Kampanjan aikana julkaistaan mm. aiheeseen liittyviä videoita, artikkeleita, testejä, sometietoiskuja ja ajanvarauschatteja.

Kaikki materiaalit kootaan Väestöliiton Hyvä kysymys -verkkopalveluun, jossa ne ovat käytettävissä koulujen seksuaali- ja tunnetaitokasvatuksessa myös varsinaisen kampanjan päättymisen jälkeen. Vuoden 2020 Mun valinta -kampanjan aiheena olivat seurustelusuhteen vaikeat valintatilanteet sekä omien tunteiden ja rajojen tunnistaminen ja niistä kommunikointi. Vuoden 2019 Mun valinta -kampanjan aiheena oli Eka kerta.

Kumita -kondomikampanja yläkouluihin

Kumita-kampanjassa pyritään kumoamaan kondomiin liittyviä myyttejä ja puhumaan kondomista myönteiseen sävyyn. Asiallisen tiedon saaminen parantaa nuoren kykyä pitää itsestään huolta ja välttää riskeihin joutumista. Siksi Kumitassa kannustetaan koulun ammattilaisia – erityisesti terveystiedon opettajia ja terveydenhoitajia – puhumaan nuorille seksistä ja ehkäisystä ja annetaan videoiden avulla vinkkejä miten sen voin tehdä.  Lisäksi annetaan tukea pohdintoihin siitä, miksi nuori ei käytä kondomia tai muuta ehkäisyä ja kerrotaan mikä auttaa nuorta onnistumaan ehkäisyn käytössä.

Nuorten Väestöliiton artikkelit, verkkoluennot ja videot

Kaikki entisillä Väestöliiton nuorten sivuilla olleet seksuaaliseen hyvinvointiin ja murrosikään liityvät artikkelit ja muut materiaalit löytyvät nyt Hyvä kysymys -verkkopalvelusta. Kaikki artikkelit on koottu Nuorten Väestöliitto artikkelit -sivulle.

Väestöliiton nuorten seksuaalisen hyvinvoinnin asiantuntijat ovat tehneet nuorille suunnattuja verkkoluentoja erilaisista seksuaaliseen hyvinvointiin liittyvistä aiheista, joista meiltä joko koulut ovat pyytäneet usein luentoja tai joista monet nuoret kyselevät verkkopalveluissamme. Lisäksi palvelusta löytyy nuorille suunnattuja videoita ja nettitestejä, joita voi myös käyttää apuna seksuaalikasvatuksessa.