Nuorten seksuaalikasvatus

Hymyileviä nuoria oppitunnilla koulussa. Istuvat pöydän ääressä läppärit pöydällä ja katsovat yhdessä yhden nuoren näyttämään vihkoa.

Väestöliitto tarjoaa materiaaleja seksuaalikasvatuksen tueksi nuorten kanssa toimiville ammattilaisille, erityisesti yläkouluille ja toisen asteen oppilaitoksille.

Nuorten Väestöliiton palvelujulisteet kouluihin, nuorisotiloille jne.

Lataa A3-kokoinen pdf-juliste tulostettavaksi (suomi)

Lataa A3-kokoinen pdf-juliste tulostettavaksi (ruotsi)

Seksistä ja seksuaalisuudesta saa puhua -juliste

Millä kaikilla tavoin voimme viestittää nuorille, että myös seksuaalisuuteen ja seksiin liittyviin asioihin voi saada apua?

Kouluterveyskyselyn mukaan noin seitsemän prosenttia, sekä yläkoulujen että toisen asteen opiskelijoista, kokee tarvitsevansa mahdollisuuden keskustella jonkun kanssa ihmissuhteita ja seksuaalisuudesta. NuoretKuvassa on seksuaalisuuteen viittaavia symboleita, kuten huulet, kondomi, siittiö, sateenkaari, kirkkovene, penis, sukupuolia kuvaava symboli, sydän ja keskellä teksti seksistä ja seksuaalisuudesta saa puhua. kertovat usein chat-palveluissamme, että heidän on vaikea ottaa puheeksi kehoon ja seksuaalisuuteen liittyviä asioita lähipalveluissa, kuten kouluterveydenhoitajan tai -lääkärin vastaanotoilla, vaikka tilanne vaatisi ammattilaisen silmäparin arvioita asiasta. Pelkästään sopivien sanojen löytäminen voi tuntua nuoresta hankalalta, ja he pohtivat usein myös sitä, voiko tällaisista asioista puhua koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa?

Ehkä me ammattilaiset voisimmekin aktiivisesti rohkaista nuoria ja madaltaa kynnystä asioiden puheeksi ottamiseen myös näissä kysymyksissä? Jos ajattelet kanssamme samoin, niin tulosta juliste, kiinnitä se odotustilan tai työhuoneeseesi seinälle ja anna näin nuorille lupa keskustella seksuaalisuudesta.

Mun valinta -kampanja nuorten seksuaalisen hyvinvoinnin tueksi

Vuosittaisessa Mun valinta -kampanjassa Väestöliiton nuorten seksuaalisen hyvinvoinnin asiantuntijat nostavat esiin jonkin ajankohtaisen teeman, joka pohdituttaa monia nuoria. Kampanja tukee 13–19-vuotiaita nuoria omien valintojen tekemisessä ja omien rajojen tunnistamisessa sekä niistä kommunikoimisessa. Viikon mittainen kampanja toteutetaan yleensä syksyisin Instagramissa nuortenvaestoliitto-tilillä. Kampanjan aikana julkaistaan mm. aiheeseen liittyviä videoita, artikkeleita, testejä, sometietoiskuja ja ajanvarauschatteja.

Kaikki materiaalit kootaan Väestöliiton Hyvä kysymys -verkkopalveluun, jossa ne ovat käytettävissä koulujen seksuaali- ja tunnetaitokasvatuksessa myös varsinaisen kampanjan päättymisen jälkeen. Vuoden 2020 Mun valinta -kampanjan aiheena olivat seurustelusuhteen vaikeat valintatilanteet sekä omien tunteiden ja rajojen tunnistaminen ja niistä kommunikointi. Vuoden 2019 Mun valinta -kampanjan aiheena oli Eka kerta.

Kumita-kondomikampanja yläkouluihin

Kumita-kampanjassa pyritään kumoamaan kondomiin liittyviä myyttejä ja puhumaan kondomista myönteiseen sävyyn. Asiallisen tiedon saaminen parantaa nuoren kykyä pitää itsestään huolta ja välttää riskeihin joutumista. Siksi Kumitassa kannustetaan koulun ammattilaisia – erityisesti terveystiedon opettajia ja terveydenhoitajia – puhumaan nuorille seksistä ja ehkäisystä ja annetaan videoiden avulla vinkkejä miten sen voin tehdä.  Lisäksi annetaan tukea pohdintoihin siitä, miksi nuori ei käytä kondomia tai muuta ehkäisyä ja kerrotaan mikä auttaa nuorta onnistumaan ehkäisyn käytössä.

Nuorten Väestöliiton artikkelit, verkkoluennot ja videot

Kaikki entisillä Väestöliiton nuorten sivuilla olleet seksuaaliseen hyvinvointiin ja murrosikään liittyvät artikkelit ja muut materiaalit löytyvät nyt Hyvä kysymys -verkkopalvelusta. Kaikki artikkelit on koottu Nuorten Väestöliitto artikkelit -sivulle.

Väestöliiton nuorten seksuaalisen hyvinvoinnin asiantuntijat ovat tehneet nuorille suunnattuja verkkoluentoja erilaisista seksuaaliseen hyvinvointiin liittyvistä aiheista, joista meiltä joko koulut ovat pyytäneet usein luentoja tai joista monet nuoret kyselevät verkkopalveluissamme. Lisäksi palvelusta löytyy nuorille suunnattuja videoita ja nettitestejä, joita voi myös käyttää apuna seksuaalikasvatuksessa.

Julisteen Väestöliiton nuorille suunnatuista seksuaalisen hyvinvoinnin palveluista voit ladata esimerkiksi koulusi sähköiselle ilmoitustaululle täältä