Ammattilaisille

Poika syksyisessä maisemassa seisoo kameraan päin kasvot ja katse kohti maata. Yllään hänellä on farkkutakki ja huppari, jonka hupun poika on vetänyt päähänsä.
Poikien Puhelin on vuonna 2007 perustettu puhelin- ja verkkopalvelu, joka on tarkoitettu pääasiallisesti alle 20-vuotiaille pojille ja nuorille miehille, sukupuolen moninaisuus huomioiden. Päivystyspalveluissamme olemme viime vuosien aikana vastanneet vuositasolla noin 10 000 puheluun ja keskustelupyyntöön.

Lapset ja nuoret ottavat yhteyttä Poikien Puhelimeen voidakseen puhua asioista, joista eivät syystä tai toisesta halua puhua läheistensä kanssa. Aiheita ei ole rajattu, mutta anonyymius tarjoaa monelle tarpeellisen suojan ottaa puheeksi esimerkiksi murrosikään, seksuaalisuuteen, identiteettipohdintoihin, tunteisiin, päihteisiin, väkivaltaan tai moraalikäsityksiin liittyviä asioita. Olemalla läsnä myös YouTubessa, TikTokissa sekä Twitch-suoratoistopalvelussa pyrimme tavoittamaan kohderyhmäämme heille tutuissa verkkoympäristöissä. Pyrimme luomaan turvallisen tilan, jossa tarjoamme asiallista tietoa ja osoitamme, että mm. edellä mainituista aiheista on ok jutella – ja niihin voi tarpeen tullessa pyytää apua.

Joko tutustuit Poikastiin ja muihin verkkosisältöihimme?

Poikast on Poikien Puhelimen livevideopodcast, jota striimasimme 2021-2022 yhteensä 18 jaksoa. Sarjassa keskustellaan vaihtuvien vieraiden kanssa kohderyhmäämme askaruttavista teemoista. Jaksot ovat edelleen katsottavissa YouTube-kanavamme Poikast-soittolistalla tai kuunneltavissa Spotifyssa. Sisällöt sopivat myös ammattilaisille tai vanhemmille, jotka ovat uteliaita siitä, mistä pojat ja nuoret miehet puhuvat. Kanavalla kannattaa tutustua myös muihin videoihimme, joita voi hyödyntää esimerkiksi koulun opetuksessa.

Palveluita tuottaa moniammatillinen, Väestöliiton miespuolisista työntekijöistä koostuva viisihenkinen asiantuntijatiimi. Toimintamme rahoittaa pääasiallisesti Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA.

Oletko tehnyt viime vuosien aikana kanssamme yhteistyötä, tai olisitko kiinnostunut siitä tulevaisuudessa? Oletko kenties ohjannut työssäsi kohtaamia nuoria ottamaa meihin yhteyttä? Haluamme tietää! Webropol-kyselyyn vastaaminen vie 5-10 minuuttia aikaasi.