Palvelut

Ohjattuihin vertaistukiryhmiin voi nyt ilmoittautua alustavasti.
Ryhmät järjestetään etänä (Teams-yhteys) ja ne toteutetaan virka-aikana. Ryhmän päivämäärät lyödään lukkoon, kun ryhmään on ilmoittautunut riittävästi osallistujia. Seuraava etävertaisryhmä aloittaa syksyllä 2022. Ryhmät kestävät viiden viikon ajan, tapaamisia on kerran viikossa ja ryhmäkerta kestää aina 1,5h kerrallaan.

Lue kuvaukset ryhmien sisällöistä. Kumpi sopii sinun elämäntilanteeseesi paremmin,
1. ”Suukkoja ja säröjä sukupolvisuhteissa” vai
2. ”Sukupolvisuhteet umpisolmussa”?

1.”Suukkoja ja säröjä sukupolvisuhteissa” on suunnattu niille isovanhemmille, jotka tapaavat lapsenlapsiaan, mutta he tunnistavat, että sukupolvien välillä on jännitteitä ja esimerkiksi puheeksi ottamisen vaikeutta. Ryhmässä pohditaan sitä, miten isovanhempi voi hyödyntää elämänkokemustaan ja viisauttaan ja toimia sukupolvisuhteissa sopua rakentaen ja nuoren perheen vanhemmuutta vahvistaen. Ryhmässä keskitytään isovanhemman omiin tunteisiin, ajatuksiin ja kokemuksiin sekä isovanhemman roolin vahvistamiseen.

2.”Sukupolvisuhteet umpisolmussa” -ryhmä on suunnattu niille isovanhemmille, joiden välit ovat menneet poikki lapsenlapsen perheeseen, ja jotka etsivät vertaistukea muista samankaltaisessa tilanteessa elävistä isovanhemmista. Ryhmässä käydään läpi isovanhemman omia kipeitä tunteita ja etsitään yhdessä keinoja, miten elämässä voi sopeutua olosuhteisiin, joihin itse ei pysty vaikuttamaan ja mistä asioista voi löytää voimavaroja, lohtua ja toivoa tulevaisuuteen.

Ryhmät ovat osallistujalle maksuttomia. Ryhmissä ei käsitellä juridisia kysymyksiä, huoltajuus- tai tapaamiskysymyksiä, lastensuojelu -tai poliisiasioita eikä keskustella tai oteta kantaa viranomaisten tekemiin päätöksiin tai toimiin.Kysy lisää ja ilmoittaudu mukaan minna.oulasmaa@vaestoliitto.f

Henkilökohtaiset keskustelut työntekijän kanssa toteutetaan etänä (Teams-palvelun kautta) myös koronarajoitusten poistuttua.  Keskustelut ovat maksuttomia ja niitä voidaan järjestää viisi kertaa vuoden aikana. Keskustelulle varataan aikaa tunti.
Voit tehdä ajanvarauksen ja saada lisätietoa palveluistamme sähköpostiosoitteesta isovanhemmuus@vaestoliitto.fi

-Isovanhempien neuvontapuhelin päivystää torstaisin klo 12 – 13 numerossa 040 480 2100. (ei pyhäpäivinä eikä loma-aikoina) Puhelu maksaa tavallisen puhelinmaksun verran. Neuvontapuhelimessa ei ole takaisinsoittopalvelua.

-Voit myös esittää kysymyksiä tai kertoa huolistasi lähettämällä viestin sähköpostineuvontaamme isovanhemmuus@vaestoliitto.fi

Sukupolvien sopu -toiminto ei tarjoa juridista neuvontaa eikä osallistu lapsen huoltajuus -ja tapaamisoikeudellisten kysymysten käsittelyyn.