Vanhemmuuteen liittyvät

Isä pitää vauvaa sylissään.

Kannustava vanhemmuus  -toiminta

Väestöliitto koordinoi Kannustavan vanhemmuuden verkostoa, johon kuuluu 14 perheiden parissa työskentelevää toimijaa: Kirkkohallitus, Familia, Suomen Uusperheiden Liitto, Adoptioperheet, Sateenkaariperheet, Yhden Vanhemman Perheiden Liitto, ADHD-liitto, Marttaliitto, Suomen kasvatus ja perheneuvonta – Kasper, Monikkoperheet, Miessakit, Lastensuojelun keskusliitto, Ensi- ja turvakotien liitto ja Väestöliitto.

Verkoston tavoitteena vuonna 2023 on vahvistaa perheiden kuormitustekijöiden ja voimavarojen tunnistamiseen liittyvää osaamista ja tukea perheiden hyvinvointia erilaisissa elämäntilanteissa.

Tarjoamme ammatillisesti tuotettua matalan kynnyksen keskustelutukea, ohjausta ja luotettavaa tietoa lasta odottaville sekä pienten lasten vanhemmille

• vanhemmuuteen,
  • parisuhteisiin / intiimeihin ihmissuhteisiin,
  • jaksamiseen sekä
  • seksuaalisuuteen liittyvissä huolissa.

Palvelumme ovat maksuttomia ja niissä voi asioida nimettömästi – yksin tai kumppanin kanssa. Palvelemme suomeksi, ruotsiksi, englanniksi ja venäjäksi.

Tavoitteenamme on

• kannatella lasta odottavia ja pienten lasten vanhempia kuormittavassa elämäntilanteessa,
  • tukea vanhempia tunnistamaan voimavarojaan ja ratkaisuvaihtoehtoja tilanteessa
  • helpottaa vanhemman oloa, jotta toimijuus tilanteessa vahvistuu
  • vähentää suorituspaineita ja lisätä myötätuntoa omaa vanhemmuutta kohtaan

Tarvittaessa asiakas ohjataan vahvemman tuen piiriin.

Toiminnalla lisätään myös vanhempien tietoa ja osaamista liittyen kehotunnekasvatukseen ja lasten ystävyystaitojen tukemiseen.

Palvelumme löytyvät Hyvä kysymys -palvelusta. Asioida voi puhelimitse, päivystyschateissa, ajanvarauschateissa tai videopuhelulla. Mieltä askarruttavan kysymyksen voi myös lähettää asiantuntijan vastattavaksi Perhepulma – kysy asiantuntijalta -palstalle (vain suomeksi).

Tuotamme vanhemmuuden, ihmissuhteiden ja seksuaalisen hyvinvoinnin tueksi myös tietoaineistoja, kuten

• verkkokursseja,
  • videoita,
  • tietoartikkeleja,
  • podcasteja,
  • tehtäviä ja
  • testejä.

Teemme yhteistyötä mm. eri perhejärjestöjen, perhekeskusten ja perheasiain neuvottelukeskusten kanssa tavoittaaksemme mahdollisimman kattavasti erilaisia ja erityisen haastavassa tilanteessa olevia perheitä.

Koordinoimme Kannustavan vanhemmuuden verkostoa, johon kuuluu 13 perheiden parissa työskentelevää toimijaa: Väestöliitto, Kirkkohallitus, Familia, Suomen Uusperheiden Liitto, Adoptioperheet, Sateenkaariperheet, Yhden Vanhemman Perheiden Liitto, ADHD-liitto, Marttaliitto, Suomen kasvatus ja perheneuvonta – Kasper, Monikkoperheet, Miessakit, Lastensuojelun keskusliitto, Ensi- ja turvakotien liitto.

Toimintaa rahoittaa STEA kohdennetulla avustuksella.

Yhteystiedot:

Palvelupäällikkö Heidi Schrooten
heidi.schrooten@vaestoliitto.fi

Murkun rinnalla

Teinien vanhemmille löytyy Hyvä kysymys -palvelualustalta kattava tietoaineistokokonaisuus. Se on koottu osana hanketta, jolla parannettiin teinien vanhempien kasvatuksellista osaamista, haastavien tunteiden käsittelytaitoja sekä annettiin malleja vaikeiden tilanteiden sovitteluun. Hanketta rahoittivat useat yrityslahjoittajat sekä Päivikki ja Sakari Sohlbergin säätiö. Hankkeen toiminta päättyi vuoden 2020 lopussa, mutta sen aikana tuotettu, kiitetty aineistokokonaisuus teinien vanhemmille on edelleen saatavilla.

Sukupolvien sopu – tukea isovanhemmuuteen

Sukupolvien sopu -tukea isovanhemmuuteen on aloittanut toimintansa vuonna 2019. Toiminnan tavoitteena on isovanhempien ja vanhempien välisen sovun rakentaminen neuvonnan, mediatyön ja vertaistuen keinoin.  Toiminnan avulla ennaltaehkäistään vuorovaikutusongelmia, ylläpidetään sukupolvien välistä sopua ja avataan sukupolvien välille syntyneitä solmukohtia. Toimintaa rahoittajaa STEA kohdennetulla avustuksella.

Yhteystiedot:
Minna Oulasmaa
isovanhemmuus@vaestoliitto.fi

Tasa-arvo ja isät (2019-2021)

Tutkimusta, kehittämistyötä ja viestintämateriaaleja.

Lisätietoa Tasa-arvo ja isät -hankesivulta, Väestöliitto.

Lisätietoa: Anna Kokko, ohjelmapäällikkö (hankepäällikkönä 2019-2021)