Digiturvataidot

Toinen lapsi kuvaa toista lasta. Lapsi ei halua, että häntä kuvataan.

Opetetaan lapsille turvallista medialaitteiden käyttöä, käyttäytymissääntöjä sosiaalisessa mediassa ja digiturvataitoja.

Mistä aloittaa digiturvataitojen opetus pienille lapsille?

Pienet lapsetkin ovat nykyään paljon ruudun ääressä esimerkiksi tabletilla tai kännykällä, josta saattavat vahingossakin eksyä pelottaville tai ahdistaville sivustoille tai nähdä ikäviä kuvia tai videoita. Myös isommat lapset saattavat näyttää heille jännittäviä tai pelottavia kuvia tai videoita kännykältä ym.

Ole kiinnostunut lapsen median käytöstä, jotta lapsi haluaa jakaa siihen liittyviä asioita kanssasi. Valokuvien ja videoiden jakamisesta nettiin tai viestillä kavereille tai ryhmiin, kannattaa myös jutella jo pienten lasten kanssa. Joskus jo esikouluikäisillä lapsilla on oma kännykkä.

Digiturvataitojuliste 3-9 v

Astu digiturvataitojen polulle jo pienten lasten kanssa! Juliste auttaa puheeksi ottamisen ensi askeleissa.

Tulosta ryhmäsi tai luokkasi seinälle A4 tai A3 koossa digiturvataitojen ensiaskeleet selkojulisteen muodossa.

Kivasti kuvitettu värikäs juliste kertoo aikuiselle tärkeitä arjen taitoja, joita kannattaa käydä läpi pienten lasten kanssa. Näin voit jo varhain vahvistaa lasten turvallisuutta älylaitteilla.

Tutustu julisteeseen tästä. Englanniksi täältä.

Kirje pienten lasten huoltajille digiturvataitojen opastamisesta lapselle.

Aikuisen ei tarvitse olla mediataituri, vaan voit kertoa lapsille yleisiä käyttösääntöjä, käyttäytymisohjeita, kriittisyyttä, kertoa digimaailmaan liittyvistä hienoista puolista sekä myös vaaroista. Lasten kanssa kannattaa yhdessä harjoitella medialaitteiden käyttöä ja erilaisten sovellusten ja pelien käyttöä. Näin myös aikuinen oppii samalla ja pysyy perässä lasten digimaailmasta.

Kysele lapsilta mitä he tekevät medialaitteilla, mistä he pitävät ja onko mediassa tullut vastaan ikinä mitään ikävää. Puhukaa yhdessä siitä, mitä voi tehdä, jos laitteella tapahtuu jotain ikävää. Kuten jos joku lähettää ahdistavia kuvia lapselle tai lapsi näkee pelottavan videon. Keskusteluyhteys on tärkeä säilyttää lapsen ja aikuisen välillä: lapsi voi tuntea häpeää näkemistään tai kokemistaan asioista, pelätä rangaistuksia (kuten median käyttökielto) tai ajatella, ettei aikuinen osaa auttaa. Näistä syistä lapsi voi jäädä yksin kokemuksiensa kanssa.

Kannattaa puhua lasten perheiden kanssa lasten median käytöstä ja opastaa heitä kertomaan netin vaaroista, mutta myös olemaan kiinnostunut lapsen tekemisistä ja näkemään netin ja sosiaalisen median hyvät puolet.

Kerro lapsille ja vanhemmille elokuvien, sarjojen ja pelien ikärajoista. Lasten kanssa voi opetella ikärajoista kertovat merkit, jolloin he itsekin voivat havaita itselleen sopimattoman ohjelman alkavan.  Monissa suoratoistopalveluissa ikärajoja ei ole merkitty, vaan ne pitää itse selvittää. Erityisesti pelien ikärajat ovat sitovia, eli aikuisen läsnäolo ei anna lupaa ylittää ikärajaa. Huomioi, että lapsiryhmien kanssa elokuvien ja ohjelmienkaan ikärajoja ei saa ylittää.

Tutustu oppaaseen: Suojele minua kaikelta / Se till mig som liten är

Ammattilaisten huolia.