Kannettava tietokone ja tutkimusraportti pöydällä.

Tutkimus

Lintuperspektiivistä otettu kuva, jossa joukko ihmisiä ylittää suojatietä.

Väestöliiton yhteydessä toimiva tutkimuslaitos auttaa ymmärtämään väestönkehitystä, syntyvyyttä ja suomalaisia perheitä.

Väestöntutkimuslaitos tutkii perheitä, pareja ja koko väestöä. Tarjoamme aktiivisesti asiantuntemustamme median edustajille ja päättäjille. Tuotamme tuoretta ja yhteiskunnallisesti vaikuttavaa tietoa aikamme megatrendeistä: tutkimme niin laskevan syntyvyyden syitä kuin ikääntyvää väestöä ja heidän elämiään.

Tutkimme tällä hetkellä erityisesti syntyvyyttä, perheiden hyvinvointia sekä ikääntymistä. Kansainvälisesti koordinoimme kahta EU:n tutkimusinfrastruktuuriin kuuluvaa hanketta Suomessa: SHARE-ikääntymistutkimusta ja Generations and Gender Survey -tutkimusta.

Julkaisemme joka vuosi Perhebarometrin ja väestötieteen vuosikirjan (Finnish Yearbook of Population Research). Perhebarometri käsittelee ajankohtaisia suomalaisia perheitä koskettavia teemoja. Tuorein Perhebarometri vuosilta 2019–2020 käsittelee vanhemmuuden ja työn yhteensovittamista Suomessa.

Opetus- ja kulttuuriministeriö rahoittaa Väestöntutkimuslaitoksen toimintaa.

Harjoittelijat ja tutkimusavustajat

Otamme mieluusti vastaan vierailevia tutkimusharjoittelijoita sekä kandi- ja pro gradu -tutkielman tekijöitä, jotka hyödyntävät aineistojamme. Jos yhteistyö kanssamme kiinnostaa, jätä meille viesti alla olevalla lomakkeella. Olemme sinuun yhteydessä.
  • Syötä näihin kenttiin etu- ja sukunimesi.
  • Syötä tähän kenttään sähköpostiosoitteesi, johon toivot yhteydenottoa.
  • Halutessasi voit laittaa meille puhelinnumerosi, jotta saamme sinut varmemmin kiinni.
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.