Linkkejä muille sivustoille

Monipuoliset, viranomaisten ja järjestöjen tuottamat materiaalit tarjoavat runsaasti tietoa moninaistuvan väestön sekuaalioikeusosaamisen edistämiseksi. Tältä sivustolta löydät maahan muuttaneiden seksuaalioikeuksia edistävää ja sukupuolittunutta väkivaltaa ehkäisevää tietoa oman osaamisesi tueksi.

Väestöliitto ry. ylläpitää ja päivittää sivustoa jatkuvasti. Voit ilmoittaa uudesta materiaalista tämän linkin kautta.

THL. Yleistietoa ammattilaiselle. Tilastotietoa sanallisessa muodossa. Yleistävää tietoa liittyen maahanmuuttajien seksuaalisuuteen liittyviin käytäntöihin. Päivitetty toukokuussa 2019. Linkki ulkopuolisille sivuille THL – maahanmuutto ja kulttuurinen moninaisuus

JAMK. Maahanmuuttajien seksuaaliterveyden- ja turvataitojen edistämisen hankkeen (MAUSTE-hanke 2015–2016) kehittämistyön lähtökohtana ovat ihmis- ja seksuaalioikeudet sekä voimavaralähtöinen työskentely.

Oppaita ja työkaluja maahanmuuttajille ja heidän kanssaan työskenteleville. Linkki ulkopuolisille sivuille JAMK – materiaalia.

STM.   Tyttöjen ja naisten sukuelinten silpomisen (FGM) estäminen. Linkki ulkopuolisille sivuille STM -toimintaohjelma.

SOLWODI & HEUNI. Sukupuolittunut väkivalta ja pakolaisnaiset – koulutusopas.  Tämän koulutusoppaan tarkoituksena on: 1. antaa kouluttajille resursseja, joiden avulla he voivat tutustua pääasiallisiin pakolaisnaisia koskeviin sukupuolistuneen väkivallan muotoihin 2. toimia työkaluna, jonka avulla tunnistaa ja vastata tällaisiin väkivallan muotoihin pakolaiskontekstissa. Linkki ulkopuolisille sivuille HEUNI – koulutusopas.

IHMISOIKEUSLIITTO ry. Sivusto sukupuolittuneen väkivallan vastaisesta työstä. Konsultointia, neuvontaa ja koulutusta. Linkki ulkopuolisille sivuille IHIMISOIKEUSLIITTO.

Kysymyksiä ja vastauksia tyttöjen sukuelinten silpomisesta linkki ulkopuolisille sivuille PDF-esite ammattilaiselle.

Selvitys kunniaan liittyvästä väkivallasta ja siihen puuttumisesta Suomessa. Kunniakysymykset ja väkivalta PDF (2016).

AFRICAN CARE ry. Opettajille, opiskelijoille ja oppilashuollon toimijoille infomateriaali kunniakonflikteista ja niiden taustoista. Tavoitteena ymmärryksen lisääminen ja ratkaisukeinojen löytäminen arjen työssä. Linkki ulkopuoliselle sivulle KUNNIAKONFLIKTITPDF.

SOSPED säätiö VIGOR-hanke video, jossa kokemusasiantuntijat kertovat, miten voi ottaa FGM puheeksi kohderyhmän kanssa. Linkki ulkopuolisille sivuille VIDEO.

NUORETENEXIT-sivusto. Yleisiä ohjeita ammattilaiselle seksuaalisen kaltoin kohtelun puheeksi ottamiseksi eritoten nuoren kanssa. Linkki ulkopuolisille sivuille Kaltoinkohtelun puheeksi ottaminen – opas.