Julkaisut ja materiaalit vanhemmuuden tueksi

Tuotamme materiaaleja ja julkaisuja vanhemmille lapsen kasvun ja kehityksen, vanhemmuuden sekä vanhemman ihmissuhdehyvinvoinnin tueksi. Kaikki materiaalimme ja oppaamme ovat maksutta ladattavissa!

Vauvan päivän kulku

Vauvan syntyminen perheeseen on suuri elämänmuutos koko perheelle. EtenkVauvan päivän kulku listain ensimmäisten viikkojen aikana saatetaan monesti seurata tarkemmin vauvan päivärytmiä, syömistä, nukkumista sekä vatsan toimintaa. Vauvan päivän kulku -taulukko auttaa vanhempia seurannassa. Tulostettavan taulukon tarkoitus on helpottaa vanhempien arkea.

Taulukkoon voi kirjata viimeisen syöttökerran, vaipanvaihdon sekä nukkumisen kellonaikoineen.

Tulosta Vauvanpäivän kulku -taulukko tästä: Vauvan päivän kulku

Muistilista ja ajanvarauskortti perheelle

Kuva tyhjästä muistilistastaMitä kaupasta pitikään ostaa? Koska seuraava neuvola-aika olikaan? Mitä kaikkea piti hankkia päiväkodin aloitusta varten? Arjessa on paljon muistettavia asioita ja monesti osa asioita saattaakin unohtua. Nappaa tästä muistilista käyttöösi helpottamaan arjen toimivuutta. Tulosta muistilista tästä: Muistilista

Ajanvarauskortti auttaa muistamaan perheen tulevat ajanvaraukset, kuten neuvolakäynnit, hammaslääkärikäynnit ym. Tulosta kortti käyttöönne tästä.

Tikapuut kannustavaan vanhemmuuteen – lautapeli perheille

Yhdessä vietetyt hetket ovat arvokkaita. Siksipä tällä lautapelillä haluamme tarjota puuhaa perheille ja luoda mahdollisuuden yhteiseen ja lämminhenkiseen hassutteluun. Pelaajat aloittavat pelin ensimmäisestä pallosta ja kilpailevat keskenään siitä, kuka pääsee ensimmäisenä punaisen maalilipun luokse. Peli ei olekaan niin helppo, mitä kuvitella saattaa! Matkan varrella on erilaisia hauskoja ja hullunkurisia tehtäviä. Reitin varrella olevat tikapuut voivat joko hidastaa, tai nopeuttaa matkaa. Tulosta lautapeli tästä: Tikapuut kannustavaan vanhemmuuteen -lautapeli

Kohti kannustavaa vanhemmuutta- lautapelistä kuva

Itkuinen vauva ja koliikkiItkuinen vauva ja koliikki -opas vanhemmille kansikuva

Itkuinen vauva ja koliikki -oppaaseen on koottu tietoa ja käytännön vinkkejä sinulle, joka kaipaat tukea itkuisen vauvan hoitoon.

Siirry oppaaseen tästä: Itkuinen vauva ja koliikki

Pullonpyörittäjien -opas kansikuvaPullonpyörittäjien opas

Opas on tarkoitettu tiedonlähteeksi vauvaperheille, joissa vauva saa ravinnokseen äidinmaitoa tai äidinmaidonkorviketta tuttipullosta.

Siirry oppaaseen tästä: Pullonpyörittäjien opas

Kiukkukirja

Kiukkukirja kansikuvaMitä tehdä, kun kolmevuotias kirkuu keittiön tai kaupan lattialla haluavansa jäätelöä? Tai kun kuusivuotias polkee jalkaa, kun ei saa piirrettyä
oikeannäköistä dinosaurusta? Siirry oppaaseen tästä: Kiukkukirja – aggressiokasvatuksen käsikirja alle kouluikäisen lapsen vanhemmille

Tutkimusmatka upeaan kehoon – neuvoja leikki-ikäisen lapsen seksuaalikasvatukseen

Tutkimusmatka upeaan kehoon -oppaan kansikuvaLapsen seksuaalinen kehitys painottuu siihen, miten lapsi kokee oman kehonsa ja millainen kuva hänelle muodostuu omasta kehosta. Seksuaalisuus liittyy vahvasti myös itsetuntoon ja tunteisiin. Lapsen seksuaalisuus alkaa muotoutua jo syntymässä. Seksuaalista kehitystä tapahtuu koko lapsuuden ajan ja vanhemman on hyvä tukea sitä.

Siirry oppaaseen tästä: Tutkimusmatka upeaan kehoon

Uteliaana seksuaalisuudesta

Uteliaana seksuaalisuudesta oppaan kansikuvaMeidän aikuisten on hyvä tuntea lapsen seksuaalinen kehitys. Silloin voimme parhaalla tavalla tukea sitä. Tietovihosta saat tietoa lasten tavallisesta kehityksestä ja käytöksestä. Lapsen seksuaalissävytteinen käytös voi herättää meissä aikuisissa hämmennystä ja huolta. Löydät tietoa myös sellaisesta käyttäytymisestä, josta kannattaa kysyä neuvoja asiantuntijalta.

Siirry oppaaseen tästä: Uteliaana seksuaalisuudesta

Pupujuttuja ja muita vauvasatujaPupujutuja ja muita vauvasatuja kirjan kansikuva

Useimpia esikouluikäisiä lapsia kiinnostaa, miten vauvat syntyvät. Pupujuttu – satukirjan tarkoitus on auttaa vanhempia asian kertomisessa. Kirjassa on satu perinteisellä tavalla alkunsa saaneen lapsen syntymisestä ja lisäksi satuja vaihtoehtoisilla tavoilla saaduista lapsista. Tarinat vaikeuksien jälkeen saaduista lapsista, ottolapsista ja lapsettomista aikuisista avartavat lapsen maailmankuvaa ja auttavat häntä hyväksymään erilaisuutta.

Näitä satuja voi käyttää perheissä, päiväkodeissa ja myös koulujen alaluokilla perhekasvatuksen tukena.

Siirry satukirjaan: Pupujuttu ja muita vauvasatuja

Anna palautetta

Palautetta vanhemmille suunnatuista palveluistamme ja materiaaleistamme otamme mielellämme osoitteeseen: vanhemmuus@vaestoliitto.fi