Kotoutuminen

Maisemakuva, jossa metsää ja järjenranta iltahämärässä, kuvan väri violetti ja kellertävä.. Lintuparvi lentää taivaalla.

Vajaat 8 prosenttia Suomen asukkaista on ulkomaalaistaustaisia. Suomeen muutti noin 33 000 henkeä ja maasta lähti runsaat 17 000 henkeä vuonna 2019. Maahan muuttavista noin 3/4 on ulkomaan kansalaisia, ja maasta pois muuttavista noin 40% on ulkomaan kansalaisia.

Yleisimmät syyt tulla maahan ovat työ, perhe ja opiskelu. Kansainvälistä suojelua saavia Suomeen muuttavista on runsaat yksi kymmenestä. Yleisimmin maahan on muutettu ja muutetaan Suomen naapurimaista Venäjältä ja Virosta. Lisätietoa löytyy Tilastokeskuksesta tästä linkistä.

Muuttoliikkeen odotetaan tulevaisuudessa voimistuvan eri puolilla maailmaa. Myös Suomesta tulee kielellisesti ja kulttuurisesti yhä monimuotoisempi yhteiskunta. Väestön ikääntyessä aktiivisessa työiässä olevat vähenevät. Yhteiskunnan elinvoimaisuuden ja jatkuvuuden vuoksi maahanmuuton lisääntyminen on toivottavaa. Katso tarkemmin Väestöliiton kestävän väestönkehityksen raportti, linkki raporttiin.