Seksuaalikasvatus ja -oikeudet

Seksuaalikasvatuksen tarkoitus on, että ihmiselle kehittyy tiedot ja taidot huolehtia seksuaaliterveydestä.

Seksuaalikasvatuksen tavoite on, että ihmiselle kehittyy tiedot ja taidot huolehtia seksuaaliterveydestä. Ihanteellisena pidetään sitä, että seksuaalikasvatus kulkisi mukana läpi elämänkaaren ikä- ja kehitystaso huomioiden. Seksuaaliterveydellä ei viitata tässä ainoastaan sairauksien ennaltaehkäisyyn ja hoitoon, vaan sillä tarkoitetaan myös psykologista ja sosiaalista hyvinvointia seksuaalisuuden suhteen.

Käytännössä seksuaaliterveyttä edistetään tarjoamalla tietoa ja vahvistamalla esimerkiksi tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä kykyä ottaa vastuu seksuaalikäyttäytymisestä. Kokonaisvaltaisen seksuaalikasvatuksen tavoitteena voidaan pitää sitä, että ihminen suhtautuu positiivisesti seksuaalisuuteen, hänellä on tarvittavat tiedot ja taidot huolehtia itsestä ja muista seksuaalisissa suhteissa ja hän kunnioittaa jokaisen ihmisen seksuaalioikeuksia. (Seksuaalikasvatuksen standardit Euroopassa, 2010.) Väestöliitossa puhumme usein seksuaalisesta hyvinvoinnista seksuaaliterveyden sijaan, sillä seksuaaliterveyttä katsotaan useimmiten lähinnä ehkäisyn, raskauden ja seksitautien näkökulmista.

Kumita-kampanja seksuaaliterveyden asialla

Kumita-kampanjan keskeisenä tavoitteena on tarjota ammattilaisille tukea ehkäisyn käsittelyyn osana seksuaalikasvatusta ja seksuaalisuuteen liittyvää neuvontatyötä. Pyrimme vaikuttamaan seksuaalikasvatukseen siten, että ehkäisystä puhutaan moninaisessa merkityksessä, jotta jokainen nuori voi saada tarvittavan tiedon siitä, miten huolehtia tarvittavasta ehkäisystä. Kumita-kampanja tarjoaa konkreettiset välineet seksuaalikasvatuksen tueksi. Löydät materiaalimme täältä.

Seksuaalikasvatus perustuu seksuaalioikeuksiin

Jokaisella ihmisellä on oikeus päättää omaan seksuaalisuuteensa liittyvistä asioista. Seksuaalioikeudet kuuluvat siis kaikille. Samaan aikaan jokaisella on velvollisuus kunnioittaa muiden ihmisten seksuaalioikeuksia.

Väestöliitto määrittelee seksuaalioikeudet seitsemään kategoriaan:

Voit tutustua tarkemmin aiheeseen Väestöliiton Seksuaalioikeudet-julkaisun avulla. Löydät julkaisun täältä.