Materiaalit, mallit ja työkalut

Jalkapallo pojat halaavat toisiaan.

Väestöliitolla on paljon malleja ja materiaalia lasten kehotunnekasvatukseen. Tutustu alla oleviin materiaaleihin, jotka on suunnattu ammattilaisten avuksi sekä osa myös vanhemmille. Kaikki materiaalit, jotka löytyvät sivuiltamme, ovat maksuttomia. Niitä voi vapaasti käyttää oman työn tukena sekä myös jakaa esimerkiksi lasten perheiden käyttöön.

Mitä on kehotunnekasvatus

Tiivistelmä auttaa sinua suunnittelemaan omaan työhösi sopivan kehotunnekasvatuksen kokonaisuuden. Jotta kehotunnekasvatus toteutuisi suunnitelmallisesti, olisi laaja-alaista, ikätasoista ja Maailman Terveysjärjestön (WHO) suositusten mukaista, sen tulee sisältää kahdeksan aihetta.

Tutustu ja lataa selkokielinen tiivistelmä kehotunnekasvatuksen aiheista.

Mitä on kehotunnekasvatus – suomi

Mitä on kehotunnekasvatus – pohjoissaame

Mitä on kehotunnekasvatus – inarinsaame

Mitä on kehotunnekasvatus – koltansaame

Lapsen seksuaalinen kehitys -haitari.Lapsen seksuaalinen kehitys

Tulosta itsellesi tai vaikka vanhemmille annettavaksi tietoa seksuaalisuudesta juuri tietyn ikäisellä lapsella.

Kuvassa kerrotaan mitä seksuaalisessa kehityksessä tapahtuu, miten lapsi voi sitä ilmentää ja miten aikuinen voi tukea ja suojata lapsen kehitystä.

A4 kokoon tulostettavan kuvan voit taittaa käteväksi haitariksi.

Voit myös tulostaa jo seuraavan ikäluokan taustapuolelle.

Lapsen seksuaalisuus 0-1v

Lapsen seksuaalisuus 2-3v

Lapsen seksuaalisuus 4-5v

Lapsen seksuaalisuus 6v

Tue lapsen kehitystä -juliste 0-6v

Tue lapsen kehitystä- juliste

Julisteessa on lapsen seksuaalinen kehitys alle kouluiässä. Ikävaiheet 0-6 vuotta on esitetty portaittain. Voit perehtyä juuri sinulle tärkeään ikäryhmään.

Näet mitä kehityksessä tapahtuu ja mitä lapsi voi kysellä. Saat ohjeet, miten aikuinen voi tukea ja suojata eri ikäistä lasta.

Voit katsoa tarkemmin ja tulostaa eri kieliset julisteet:

selko-suomi, ruotsi, englanti, venäjä, viro, saksa, pohjois-saame

Hei mitä minussa tapahtuu- juliste

Hei, mitä minussa tapahtuu -juliste 7-12v

Julisteessa on lapsen seksuaalinen kehitys ja seksuaalikasvatuksen aiheet alakouluiässä.

Mitä 7-12 -vuotiaassa lapsessa tapahtuu? Mitä lapsi voi kysyä tai tehdä? Saat ohjeet, miten aikuinen voi tukea ja suojata eri ikäistä lasta.

Voit katsoa tarkemmin ja tulostaa suomen- tai ruotsinkieliset julisteet. Huomaa kuitenkin, että juliste on tarkoitettu A1 kokoon. Julistetta voi myös tilata Väestöliitosta.

Turvataidot ja lapsen keho -juliste 1-12v

Tutustu neljään tärkeään lapsen turvataitoon ja opeta ne lapsille. Samalla lapsi oppii ikään kuuluvat tiedot, taidot ja myönteisen asenteen kehoon. Julisteen voit tulostaa varhaiskasvatukseen, neuvolaan, alakouluun ja koteihin.

Turvataidot ja lapsen keho- julisteen kieliversiot

Voit katsoa tarkemmin ja tulostaa eri kieliset julisteet:

Selko-suomi, ruotsi, englanti, viro, venäjä, pohjois-saame, inarin saame, koltan saame, arabia.

Tulosta lasten kanssa tehtävä lista turvataitotilanteista, joita voitte harjoitella yhdessä. Turvataitotilanteet tehtävä

Starttipaketit kehotunnekasvatukseen

Kehotunnekasvatukseen tutustumisen voit aloittaa laajan aloituspaketin avulla. Vinkkaa myös lasten vanhemmille heille suunnatusta aloituspaketista.

Ammattilaisten starttipaketti

Vanhempien starttipaketti

Lasten starttipaketti

Puheeksi ottamisen kortit

Puheeksi ottamisen kortti.

Puheeksi ottamisen kortit ovat uusi apuväline lasten kehotunnekasvatukseen eli turvataito- ja seksuaalikasvatukseen. Niiden avulla voit aloittaa puhumisen eri aiheista helposti ja hauskasti.

Kortteja on 21 erilaista. Ne sopivat vanhempien ja lasten kanssa keskusteluun, ammattilaisten keskinäiseen harjoitteluun ja suunnitteluun, varhaiskasvattajille, esi- ja alkuopetuksen opettajille, terveydenhoitajille, leikkipuistoihin ja lastensuojeluun.

Voit tulostaa, leikata, liimata ja laminoida kortit ja tukeutua Opasvihkosen esimerkkeihin. Näin mahdolliset häpeän tai kiusaantumisen tunteet vähenevät. Iloiset kuvat ja yksinkertaiset tekstit tuovat aiheen arkiseksi ja helpoksi lähestyä.

Puheeksi ottamisen kortit

Ohjaajan opas

Ammattilaisen vihkonen 0-7v:

Vihkonen tarjoaa ammattilaisille perustiedot lapsen seksuaalisesta kehityksestä, sekä tavallisesta ja huolestuttavasta käytöksestä. Siinä tuodaan selkeästi esille, millaista käytöstä lapsen luonnolliseen seksuaalisuuteen kuuluu.

Saat myös tietoa, kuinka voit puhua asioista ja mitä tehdä, jos lapsen seksuaalinen käytös huolestuttaa. Vihko on suunnattu ammattilaisille, mutta sopii myös vanhemmille.

Uteliaana seksuaalisuudesta

Nyfiken på sexualitet

Vanhempien vihkonen  0-7v:

Vanhemman tietovihosta luet, miten pienen lapsen seksuaalisuus näkyy arjessa. Löydät monia kysymyksiä ja vastauksia tilanteisiin, jotka ehkä saattavat hämmentää ja mietityttää.

Vihossa on tiivistetty helppoon muotoon tärkeimmät asiat alle kouluikäisen seksuaalisuudesta ja kehotunnekasvatuksesta. Tarjoa vihkosta, tai linkkiä josta se on ladattavissa, kaikille vanhemmille tutustuttavaksi.

Tutkimusmatka upeaan kehoon.

Ammattilaisen työn tueksi

Keho on leikki -käsikirja ammattilaisille 0-7v

Keho on leikki -kirja.

Kehotunnekasvatuksen käsikirja varhaiskasvatukseen ja neuvolaan, lastensuojeluun ja leikkipuistojen henkilöstölle.

Kirjassa on kolme osaa: Tutkimus, tieto ja taito. Kirjoittajina 17 alan asiantuntijaa. Kirja sisältää ikätasoista tietoa, miten tukea ja suojata pienen lapsen seksuaalisuutta. Myös vanhemmat kaipaavat tukea kehotunnekasvatuksen toteuttamiseen. Keho on leikki -kirja on tilattavissa täältä.

Vanhempainiltamalli

Tässä vanhempainiltamalli kehotunnekasvatukseen 0-9 -vuotiaiden lasten vanhemmille. Voit valita kahdesta eri laajuudesta itsellesi sopivan. Vanhempainiltamalliin sisältyy tiivistelmä, diat sekä ohjaajan opas.

Turvataitokampanja Pikku kakkosen kanssa 2-7v

Pikkukakkosessa annetaan kaikille kehon osille nimi ja opetellaan uimapukusääntö. Tutustu lapsen kanssa Pikku Kakkosen turvataitoihin ja katsokaa yhdessä kaikki videot:

Nimet ihmiskehon eri osille,  Uimapukusääntö,  Kosketuksen sääntö,  Kolmen kohdan sääntö

Tästä voit tulostaa myös tyttö– ja poikapaperinuket. Niiden avulla voitte opetella kaikki kehon osat ja niitä koskevat turvasäännöt.

Pikku Kakkosen -turvataito kampanja.

Paperinuket.

Toiminnallisia harjoituksia kehotunnekasvatukseen

Tutustu monipuolisesti kehotunnekasvatuksen aiheita käsittelevään oppaaseen, jossa esitellään erilaisia tapoja toteuttaa kehotunnekasvatusta lapsiryhmissä. Harjoitukset sopivat sovellettuna 1-9 -vuotiaille lapsille.

Harjoituksia kehotunnekasvatukseen

Lauluja

Turvataitolaulua laulamalla tulevat perusasiat turvataidoista tutuiksi. Sävel on tuttu Tuki tuiki tähtönen. Voit myös tulostaa selkokielisen Turvataitolaulun itsellesi tästä.

Hyvän hyrinää– laulu tarjoaa lasta arvostavan ja vahvistavan kosketuksen sekä turvataitoja.
Tunne kehosi– laulussa tutustutaan kehoon ja omiin oikeuksiin.

Laululista kehotunnekasvatukseen

Kuvakirjalistat kehotunnekasvatuksen aiheista:

Laaja kirjalista kehotunnekasvatuksen tueksi

Lista, jossa kuvaillaan kirjojen sisältöjä

Onnikujan kaverukset kirjasarja 0-7v

Onnikujan kaverukset -kirjasarja.

Onnikujan kaverukset on Väestöliiton alle kouluikäisille tarkoitettu kolmiosainen satutietokirjasarja, jossa käsitellään elämän suuria kysymyksiä lapsille sopivassa muodossa. Kirjojen tavoitteena on auttaa aikuisia keskustelemaan lasten kanssa näistä asioista.

Onnikujan kaverukset -kirjasarjan kirjoittajina ovat Maaret Kallio ja Susanna Ruuhilahti, 2014. Kolmen osan sarja kattaa tärkeät ikätasoiset tiedot: Onnikujan kaverukset ja uusi poika, Onnikujan kaverukset ja suuri PRÖÖT! Onnikujan kaverukset ja pomppiva massu. Kysy kirjoja kirjastoista.

Pipunan ikioma napa -kirja

Pipunan ikioma napa- kirja

Pipunan ikioma napa on kirja, joka kertoo lasten turvataidoista jännittävän ja hauskan seikkailun avulla. Kesäkerhossa lapset tutustuvat moniin kehoasioihin. Saat paljon tietoa myös juttelun tueksi. Lopussa paljon tietoa aikuiselle, vanhemmille tai ammattilaisille.

Kuuntele ensimmäinen luku Pipunan uudet ystävät täältä. Printtaa värityskuvat turvataitolauseilla täältä. Kirjan esittelyvideon löydät täältä. Kirjan on kustantanut Lasten Keskus.

Aiemmin tuotettua materiaalia

Ihmisterveysoppi

Lapsen piirtämä ihminen.

Tämä opetuskokonaisuus sisältää ihmiseksi kasvamisen alkeet, tärkeimmät perustiedot lapsille ennen murrosikää – ja kokeillun mallin niiden opettamiseen.

Ihmisterveysoppi on tarkoitettu peruskoulun luokkien 1–4 terveystiedon opetukseen. Aiheen käsittelytavat valitaan ikä- ja kehitystason mukaan. Tutustu lisää tästä.

Pupujuttuja ja muita vauvasatuja 3-6v

Pupujuttuja -kirja.

Useimpia esikouluikäisiä lapsia viimeistään kiinnostaa, miten vauvat syntyvät. Pupujuttu – satukirjan tarkoitus on auttaa vanhempia asian kertomisessa.

Kirjassa on satu perinteisellä tavalla alkunsa saaneen lapsen syntymisestä ja lisäksi satuja vaihtoehtoisilla tavoilla saaduista lapsista.

Tarinat vaikeuksien jälkeen saaduista lapsista, ottolapsista ja lapsettomista aikuisista avartavat lapsen maailmankuvaa ja auttavat häntä hyväksymään erilaisuutta. Kirjan on kirjoittanut Outi Hovatta jo 1993. Satuna se toimii edelleen hyvin.

Näitä satuja voi käyttää perheissä, päiväkodeissa ja myös koulujen alaluokilla kasvatuksen tukena. Lue kirja tästä.

Vauvasta naperoiseksi 0-6v

Vauvasta naperoiseksi -vihkonen.

Opasvihkonen pienten lasten seksuaaliterveydestä vuodelta 2000. Opasvihkonen vanhemmille 0-6-vuotiaiden seksuaalisesta kehityksestä, kehoon tutustumisesta, tyttönä ja poikana kasvamisesta ja leikin kautta elämään tutustumisesta.

Vauvasta naperoiseksi

Kiukkukirja 0-6v

Mitä tehdä, kun kolmevuotias kirkuu keittiön tai kaupan lattialla haluavansa jäätelöä? Tai kun kuusivuotias polkee jalkaa, kun ei saa piirrettyä oikeannäköistä dinosaurusta?

Kiukkukirja on asiallisen aggressiokasvatuksen käsikirja.

Lue Kiukkukirja tästä.

Isovanhemmille suunnattu opas Kuinka villipeto kesytetään, löytyy tästä.