Vanhemmuus ja parisuhde

Lapsen saaminen on yksi elämän suurimmista muutostilanteista, ja se voi vaikuttaa monella tavalla myös parisuhteeseen ja seksuaalisuuteen.

Tietoa, tukea ja palveluja vanhemmille parisuhdekysymyksissä löydät Väestöliiton ylläpitämästä Hyvä kysymys -palvelusta.  Tarjoamme artikkeleita, testejä, kursseja, videoita, podcasteja ja luentoja vanhemmuuden ja parisuhteen tueksi. Palvelumme ovat maksuttomia.

Parisuhteen seksuaalisuus ja läheisyys

Seksuaalisuus ja seksi niin raskauden aikana kuin synnytyksen jälkeen voivat herättää kysymyksiä. Esiin voi nousta myös ongelmia. Raskaus ja vauvan syntymä vaikuttavat elämään suuresti.

Lue lisää Hyvä kysymys -sivustolla:

Seksuaalisuus raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen

Lapsen syntymä vaikuttaa myös seksuaalisuuteen

Tunnekeskeinen parisuhdekurssi

Tunnekeskeinen parisuhdekussi antaa välineitä parisuhteen läheisyyden parantamiseen ja ristiriitojen ratkaisuun. Kurssin voit tehdä joko yhdessä kumppanisi kanssa tai yksin. Paras hyöty saadaan, jos molemmat olette halukkaita kurssille ja teette sen yhdessä. Kurssi perustuu tunnekeskeiseen pariterapiaan.
Siirry Tunnekeskeiselle parisuhdekurssille tästä

Parisuhteen testejä vanhemmille

Tee oma parisuhdetesti ja kartoita oman parisuhteesi tilanne:

Lapset ja ero

Vanhempien ero aiheuttaa muutoksia arkeen ja usein se voi olla lapselle ensimmäinen vaikea elämäntapahtuma. Lasten hyvinvoinnin kannalta onkin oleellista, miten vanhempien eroa käsitellään lapsen näkökulmasta. Lasten on tärkeää kokea osallisuutta muuttuvassa perhetilanteessa ja pystyä puhumaan eroon liittyvistä tunteista ja ajatuksista, vaikka ne herättäisivät vanhemmassa vaikeita tunteita. Eron jälkeen vanhempi voi ottaa tavoitteeksi luoda kotiin sellaisen ilmapiirin, jossa erosta ja siihen liittyvistä tunteista voidaan puhua.

Lisätietoa erosta löydät Hyvä kysymys -palvelusta:  Lapset ja ero

Väestöliiton maksuttomat parisuhdepalvelut

Väestöliiton maksuttomat parisuhdepalvelut löydät kootusti Hyvä kysymys -sivustolta: Siirry parisuhdesivuille