Tietoa lapsiperheille

Väestöliitto tarjoaa monipuolista tietoa perheiden tueksi.

Pienten lasten vanhemmat

Tarjoamme artikkeleita, testejä, kursseja, videoita, podcasteja ja luentoja vanhemmuuden ja parisuhteen tueksi. Pienten lasten vanhemmille suunnatut maksuttomat palvelumme ja tietoaineistomme löydät kootusti Perhepulma-sivuilta Hyvä kysymys -palvelusta. Siirry Perhepulma-sivuille

Kehotunnekasvatus

Ihmisen seksuaalinen kehitys pikkulapsesta murrosiän kautta kohti aikuisuutta on monivaiheinen matka. Keho, ymmärrys ja tunteet kehittyvät rinnakkain. Se, miten tämä matka sujuu, määrittää aikuisiässä suhdetta omaan kehoon, seksuaalisuuteen, parisuhteeseen ja kykyyn nauttia seksuaalisuudesta.

Pienten lasten seksuaalisuus on erilaista kuin nuorten tai aikuisten seksuaalisuus. Lasten seksuaalisuus on esimerkiksi kehon ja sen toimintojen ihmettelyä ja vertailua. Samalla tutustutaan mielihyvään sekä hyviin tapoihin.

Lasten kehotunnekasvatus on laaja lapsen hyvinvointiin tähtäävä kokonaisuus. Kehotunnekasvatus sisältää lapsen tasoista tietoa muun muassa kehosta, tunteista, turvataidoista ja oikeuksista.

Kehotunnekasvatus-sana kuvaa seksuaalikasvatus-sanaa paremmin pienten lasten kehitystä ja tarpeita. Myönteiset, lapsen tasoiset tiedot, taidot ja asenteet ovat tärkeitä opettaa kotona, varhaiskasvatuksessa ja koulussa.

Lapsen kehitystä pitää suojata. Kehotunnekasvatus tarjoaa ikätasoista tietoa, arjessa tarpeellisia taitoja sekä myönteisen asenteen. Tutustu kehotunnekasvatukseen Hyvä kysymys -palvelussa tästä.

Murrosikäisten vanhemmat

Murrosikäisten vanhemmille suunnatun Urpot-toiminnan tietoaineistot, videot ja palvelut löytyvät Hyvä kysymys -sivustolta. Näiltä sivuilta löydät tietoa, tukea ja keskusteluja murrosiästä ja vanhemmuuden haasteista. Siirry murrosikäisten vanhempien sivulle Hyvä kysymys -palveluun

Isovanhemmat

Isovanhemmille suunnattu sukupolvien sopu -toiminta tarjoaa käytännönläheistä tietoa ja tukea, jakaa isovanhempien kokemuksia ja tarjoaa vertaistukea kasvokkain, puhelimitse ja verkossa. Toiminnan taustalla on sukupolviketjuihin liittyvää tutkimustietoa sekä vankka käytännön työn kokemus. Sukupolvien sopu auttaa isovanhempia vahvistamaan itsetuntemustaan, kannustaa sovittelevaan toimintaan ja parantaa isovanhemman henkistä hyvinvointia ja jaksamista. Lisätietoa isovanhemmille löydät Hyvä kysymys -palvelusta. Siirry tukea isovanhemmuuteen -sivuille