Suukkoja ja säröjä -kirja

Loppuvuodesta 2020 julkaistu Suukkoja ja säröjä sukupolvisuhteissa – kirja (140 sivua) tuo valokeilaan niin sukupolvien välisiä tähtihetkiä kuin myös tilanteita, joissa välien katkaiseminen on ollut ainoa vaihtoehto. Kirjan teksti pohjautuu mm. Väestöliiton vanhemmuus- ja isovanhemmuustyön kokemuksiin, kirjallisuuteen ja aiheesta tehtyihin tutkimuksiin. Kirjassa ääneen pääsevät isovanhemmat, aikuiset tyttäret ja pojat, miniät ja vävyt. Elämänmakuisten tarinoiden myötä lukija voi peilata omaa rooliaan ja menneen tapahtumia sukupolviketjussaan, kuin myös miettiä tulevaa.

Kirja rohkaisee ottamaan esille vaiettuja ja hiertäviä asioita ja auttaa tervehdyttämään lähisuhteita. Lupa etsiä rauhaa ja anteeksiantoa voi olla myös alku omien asenteiden tarkasteluun ja muutokseen. Parhaimmillaan isovanhemmuus tarjoaa rikkaan ja värikylläisen elämänvaiheen sukupolvien ketjussa.

Voit lainata kirjan oman alueesi kirjastosta tai lukea klikkaamalla alla olevaa Suukkoja ja säröjä -linkkiä. Kirjaa ei voi ostaa.

”Suukkoja ja säröjä- kirja lähestyy käytännönläheisellä ja monipuolisella tavalla isovanhemmuuden aihepiiriä. Minulle kirjan lukeminen antoi asiantuntijatietoa sukupolvien välisten suhteiden mahdollisista odotuksista, kipupisteistä ja iloista ja mahdollisuuden samaistua toisten isovanhempien ajatuksiin ja tunnekokemuksiin. Kirjan lukeminen käynnisti prosessin, jossa katselin menneisyyteen ja mietin, mitä olen ottanut perinnökseni omien isovanhempieni, etenkin isoäitieni ja äitini isovanhemmuudesta sekä tarkastelin kuin hieman ulkopuolisena omaa tämän hetkistä isoäitiyttäni ja sitä, millaisena mummuna itseni koen. Yhteiskunnan moninaistumisen myötä isovanhemmuuskin on moninaistunut. Suukkoja ja säröjä -kirja huomioi myös isovanhemmuuden ilmiöiden muuttumisen yhteiskunnallisten muutosten myötä.” (Kirjan arviointiraatilaisen palaute kirjasta)

LUE ”SUUKKOJA JA SÄRÖJÄ” KIRJA TÄSTÄ

Kirjan esittelyvideot 1. ja 2.