Isovanhemmuuteen liittyvät toiminnot

Maassamme on yli miljoona monen ikäistä, näköistä ja henkistä isovanhempaa. Jokaisella isovanhemmalla on oma tarinansa. Isovanhemmuus on vaihtelevasti makeaa ja hapanta elämän jälkiruokaa, johon kuuluu niin iloa kuin surua, kuten elämään itseensäkin.

Haluatko ”Suukkoja ja säröjä sukupolvisuhteissa” -kirjasta oman maksuttoman kappaleesi? Kirjasta julkaistiin loppuvuodesta 2020. Kirja löytyy kaikista maamme kirjastoista ja siihen voi tutustua myös Väestöliiton verkkosivuilla. Kirjaa ei voi ostaa.

Kirjan teksti pohjautuu mm. Väestöliiton vanhemmuus- ja isovanhemmuustyön kokemuksiin, kirjallisuuteen ja aiheesta tehtyihin tutkimuksiin. Kirjassa ääneen pääsevät isovanhemmat, aikuiset tyttäret ja pojat, miniät ja vävyt.

”Olisi hyvä, jos tähän aiheeseen jo tulevat vanhemmatkin lapsen odotusvaiheessa perehtyisivät. Jos näistä asioista ei puhuta eikä sovita pelisääntöjä heti alussa, niin voi olla, että ongelmia tulee. Ylisukupolviset traumat siirtyvät helposti eteenpäin. ”Neuvo vain kysyttäessä ja kyläile kutsuttaessa” on hyvä ohjenuora omien lasten suhteen jo ennen lastenlasten syntymääkin.” (Isovanhemman kommentti)

Elämänmakuisten tarinoiden myötä lukija voi peilata omaa rooliaan ja menneen tapahtumia sukupolviketjussaan, kuin myös miettiä tulevaa. Kirja rohkaisee ottamaan esille vaiettuja ja hiertäviä asioita ja auttaa tervehdyttämään lähisuhteita. Lupa etsiä rauhaa ja anteeksiantoa voi olla myös alku omien asenteiden tarkasteluun ja muutokseen. Parhaimmillaan isovanhemmuus tarjoaa rikkaan ja värikylläisen elämänvaiheen sukupolvien ketjussa.

”Kävin lapsuudenkodissani. Kahvipöytään oli katettu paikka kaikille muille paitsi siskolleni. Hänelle oli tuoli, mutta ei kahvikuppia. Jo mummomme oli harrastanut samaa kahvikupin kattamattomuutta. Laskenut ääneen montako kuppia pitää kattaa ja kattanut yhden vähemmän. Kertonut sanattomasti, kuinka henkilö, jolle ei kateta, on epätoivottu, persona non grata.” (sitaatti kirjasta)

Ota yhteyttä isovanhemmuus@vaestoliitto.fi ja laita viestiisi:
-postiosoitteesi (kirjan postitusta varten)
Antoisia lukuhetkiä!