På bilden en pojke med svart luva som betraktar ett landskap med en älv och ett berg. Solen skiner på hans ansikte.

Pojkarnas telefon

Tecknad bild av en pojkes huvud. Inuti huvudet står skrivet orden: sexualitet, framtid, våld, kroppen, känslor, relationer, psykisk hälsa, ensamhet, identitet, studier, värderingar, självkänsla, drömmar, mångfald, mobbning och vardag

Pojkarnas telefon är en hjälpande telefon- och webbtjänst för pojkar och unga män.

Våra telefon- och chatt-tjänster är tillsvidare tillgängliga endast på finska och engelska.

Tack till alla er som under de senaste åren hört av er till oss på svenska!
Du som är ung och letar efter svenskspråkigt samtalsstöd – kolla Chatt- och telefonkalendern (hos Luckan Unginfo) för info om olika gratis jourer! Sköt om dig!

Telefonjouren betjänar på svenska tisdagar 15.30–18 och torsdagar 13-15.30 på numret 0800 94884

På samtalen svarar en vuxen, utbildad man, väl införstådd med frågor som är aktuella för många pojkar. Vi erbjuder ett lyssnande öra och någon du kan prata med samt nyttig information för alla slags problem och situationer. Samtalen är avgiftsfria och du får vara anonym.

Chatten betjänar på svenska onsdagar 13-16.

Pojkarnas telefons chatt hittar du i nedre kanten av den här sidan. Chattdiskussionerna sker på tu man hand tillsammans med en av Pojkarnas telefons anställda, och liksom telefonsamtalen i förtroende.

Alla våra medarbetare kan inte svenska, så tillsvidare erbjuder vi tvåspråkig service bara på de ovannämnda tiderna. I chatt- och telefonkalendern på Luckan Unginfos sidor hittar du information om andra svenskspråkiga telefon- och chattjänster och deras öppethållningstider.

OBS! Våra innehåll på YouTube och TikTok är på finska.

TikTokLIVE Avslappnat snack om allt mellan himmel och jord, fast mest frågor får vi nog som sådant som på något sätt gäller sexualitet och relationer. Du kan delta genom att kommentera eller fråga direkt i streamen, men tänk på att den är offentlig så lämna inte ut personliga uppgifter; sådana frågor är det tryggare att du ställer privat i vår telefon- eller chattjour. Vi streamer ungefär varannan vecka på varierande tiider, se vår TikTok-kanal för närmare info. Streamerna är tillsvidare endast på finska. På kanalen hittar du också en massa korta videor om teman som många killar undrar över! Följ oss på TikTok!

På vår YouTube-kanal hittar du videor och animationer på sex olika huvudteman: relationer, kroppen och att växa upp, sexualitet, fritid och samhällsfenomen, psykiskt välmående samt ekonomiska färdigheter. Videorna är på finska, men de flesta har även svenska och engelska undertexter. På kanalen finns också klipp från vår Poikast-videopodcast (saknar textning till svenska).

På vår Discord-server kan du snacka med andra på den allmänna kanalen.

Boken Pakko kysyä – Ohjeita seksiin, kasvuun ja seurusteluun (endast på finska) gavs ut 2016 och riktar sig särskilt till 11–15-åriga pojkar. Den tar upp några av de vanligaste samtalsämnena hos Pojkarnas telefon: puberteten och att växa upp, sex och att sällskapa.