Undantag i telefon- och chatjourernas öppethållningstider under sommaren 2020

• Vecka 20 (13.7-17.7) är telefon- och chatjouren öppna vardagar kl 13-16.
  • Veckorna 21 och 22 (20-31.7) har vi sommarpaus och jourerna är stängda.
  • I början av augusti, vecka 23 (3-7.8) är telefonlinjen öppen som vanligt kl 13-18 och chatten kl 13-16. Tyvärr har vi inte svenskspråkig service denna vecka. Från och med 10 augusti är jourerna öppna som vanligt igen.
På grund av koronavirusläget utvidgar vi målgruppen för vår telefon- och chattjänst. Den riktgivande åldersgränsen på 20 år höjs så att målgruppen är pojkar och unga män under 30 år. Avsikten är att i det förändrade läget erbjuda samtalshjälp till så många som möjligt. Förändringen gäller tillfälligt fram tills sommarpausen den 17 juli 2020 (med förbehåll för eventuella ändringar).

Vår telefonjour är öppen alla vardagar klockan 13-18 på numret 0800 94884.

Om du vill prata svenska, ring tisdagar 15.30-18 eller torsdagar 13-15.30.

Chaten har öppet måndag-torsdag 13-18 och fredagar 13-15.

Du kan chatta på svenska onsdagar 13-15.30.

Svenskspråkigt samtalsstöd hittar du även här:

Barn- och ungdomstelefonen (Mannerheims Barnskyddsförbund rf), 0800 96116 (måndag-onsdag 14-17 och torsdagar 17-20). Avgiftsfritt.

Svenskspråkig kristelefon (Mieli, Psykisk Hälsa Finland rf), 09 2525 0112 (måndag, onsdag kl. 16:00-20:00 och tisdag, torsdag, fredag kl. 9:00-13:00).

Brottsofferjourens hjälpande telefon, 116 006 (onsdagar kl 13:00-17:00)

Krisjouren för unga (Helsingforsmission), jourtelefon 045 3410574 (måndagar kl 9:00-11:00, tisdag-torsdag kl 9:00-12:00)

Ärligt talat-chaten (Unginfo Luckan), se hemsidan för närmare info om öppettider

Visste du att man kan ringa till Pojkarnas telefon också på svenska? Du når oss tisdagar och torsdagar på vårt vanliga nummer 0800 94884!

Pojkarnas telefon är en nationell samtalsjour för pojkar och unga män. På finska har Poikien Puhelin fungerat ända sedan 2007 och är öppen alla vardagar under skolornas terminer klockan 13:00-18:00.

För närvarande kan vi erbjuda två tvåspråkiga telefontider i veckan då du kan tala svenska:

tisdagar 15:30-18:00 och torsdagar 13:00-15:30.

Det är gratis att ringa till oss och man får vara anonym. Många av dem som ringer till oss undrar över eller vill tala om kropp och hälsa, sex och relationer, känslor och värderingar eller om skolan, fritiden och kompisarna. Men man får ringa om precis vad som helst! Det kan handla om något som känns jobbigt eller något trevligt, eller så kanske du annars bara vill prata en stund med en vuxen.

Vi som svarar i Pojkarnas telefon är ett multiprofessionellt team på fem män som jobbar på Befolkningsförbundet, väl insatta i frågor som berör pojkar och unga män. Verksamheten finansieras huvudsakligen av STEA.

Vid sidan av samtalsjouren erbjuder Pojkarnas telefon också hjälp via vår chat som finns här på sidan. Du kan chatta på svenska på onsdagar 13:00-15:30.

På vår Youtube-kanal Poikien Puhelin postar vi varje vecka nya inlägg där vi svarar på vanliga och ovanliga frågor i videoformat. Den här verksamheten erbjuds i dagsläget bara på finska, men alla Youtube-klipp har textning även på svenska och engelska.

Pojkarnas telefon har fått nya affischer som under hösten 2019 skickats ut till alla andra stadiets utbildningar. De nya affischerna kan också beställas kostnadsfritt av andra (t.ex. grundskolor och ungdomsgårdar). Om du inte fått materialet eller vill beställa mer kan du göra det på blanketten nedan.

Beställning av Pojkarnas telefon-material (flyers och affischer)

Pojkarnas telefon har fått nya färgglada affischer och kort! Du som jobbar där unga rör sig är välkommen att beställa materialet här.

Materialet och leveransen är gratis.

Fält markerade med stjärna (*) är obligatoriska

Du kan också skriva ut affischerna från pdf-filer

PDF-filPojkarnas telefon_affisch2019_röd (26.6 MB)
PDF-filPojkarnas telefon_affisch2020_limegrön (6.6 MB)