OPPIARVO(T)

TEHTÄVÄNIMIKE

Tutkimusprofessori, Väestöntutkimuslaitos, Väestöliitto

ASIANTUNTEMUS

seksologia, seksuaalitutkimus, seksuaali- ja lisääntymisterveys, kulttuurierot seksuaaliasioissa, seksuaalikasvatus, nuorten seksi, parisuhdeasiat, parisuhde- ja avioerot, perhe-, väestö-, ja seksuaalipolitiikka, syntyvyys, demografia,

TYÖURA
Väestöliiton Väestöntutkimuslaitoksen erikoistutkija ja tutkimusprofessori vuodesta 1998 alkaen, Helsingin yliopiston kansanterveystieteen laitoksen apulaisprofessori 1996-1997, Oikeusministeriön rikoksentorjunnan neuvottelukunnan erikoistutkija 1995, Helsingin yliopiston kansanterveystieteen laitoksen projektijohtaja 1991-1994, Suomen Akatemian tutkimusassistentti 1986-1990, Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen tutkija 1985.

TIETEELLISET LUOTTAMUSTEHTÄVÄT

Seksuaaliterveyden maailmanjärjestö (World Association for Sexual Health)(WAS)

Hallituksen jäsen, 2013–2017; 2017–2021
- WAS:n seksuaalikasvatuskomitean puheenjohtaja, 2013 – 2017; 2017 – 2021
- koordinaattori WAS Sexuality Education Network 2017 -
- Tieteellisen komitean jäsen, 2013 – 2017; 2017 – 2021

The Society for the Scientific Study of Sexuality (SSSS)
President Elect 2013–2014; President 2014 - 2015
- hallituksen jäsen, 1999–2002, 2010–2016
- Nominations komitean puheenjohtaja 2016–2017
- Fellow of SSSS, 2012

The Journal of Sex Research,
Associate Editor, 2005 –

Euroopan Seksologiliitto, European Federation for Sexology (EFS)
- Hallituksen jäsen, 2006–2014
- Pääsihteeri, 2010–2011
- EFS kultamitali, 2010

International Academy of Sex Research (IASR)
-täysjäsen, 1996–

Suomen Seksologinen Seura
- puheenjohtaja, 1997–2002; 2005–2010; 2017-2018
- varapuheenjohtaja, 2010–2017

Sexuality and Aging Consortium at Widener University
-Member of Advisory Board, 2014–

Pohjoismainen kliinisen seksologian järjestö, Nordic Association for Clinical Sexology (NACS)
- puheenjohtaja 2001–2003
- hallitus, 2001–2010; 2017
- NACSES auktorisointikomitea, puheenjohtaja, 2005–

Euroopan neuvostoon kuuluva Euroopan väestökomitea
- konsultti seksuaaliterveysasioissa, 2002–2005

European Sexual Dysfunction Alliance (ESDA)
- hallituksen jäsen, 2004–2007

Sexpo säätiö
- hallituksen puheenjohtaja, 1988–1991; 2003–2007

Suomen akateemiset tutkijat (SATY)
-hallituksen jäsen, 1987–2007

VALIKOIDUT JULKAISUT

Julkaisuja yhteensä noin 350, joista noin 50 kirjaa. Julkaisuluettelo

Kontula Osmo. Mielen seksuaalisuus. Matka kiihottumisen alkulähteille. 2., uudistettu painos. Duodecim. Helsinki. 206 s.

Kontula Osmo & Anneli Miettinen (2016). Determinants of female sexual orgasms. Socioaffective Neuroscience & Psychology 2016, 6: 31624 –  http://dx.doi.org/10.3402/snp.v6.31624

Kontula Osmo (2016). LEMMEN PAULA: Seksuaalinen hyvinvointi parisuhdeonnen avaimena. Perhebarometri 2016.Väestöntutkimuslaitos. Katsauksia E 50/2016. Väestöliitto. Helsinki. 112 s.

Kontula, Osmo & Saari, Juho (2016). Yksinäisyys parisuhteessa. Teoksessa Yksinäisten Suomi (toim. Juho Saari). Gaudeamus. Helsinki. s. 164-181.

Kallio Maaret & Osmo Kontula (2015). Happy End: Seksuaalisesti vireät parisuhteet. WSOY. Porvoo. 240 s.

Kontula Osmo (2015). Sex Life Challenges: The Finnish Case. In: James D. Wright (editor-in-chief), International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, 2nd edition, Vol 21. Oxford: Elsevier. s. 665–671.

Shtarkshall Ronny, Osmo Kontula, Ilsa Lottes, Toivo Aavik & Mario Baras (2015): Are Men Guilty Because of Their Gender? International Journal of Criminology & Sociology. 4: 36-46.

Kontula Osmo. (2014). Challenges and progress in holistic sexuality education of teenagers in Finland. In  M. Kenny (Ed.) Sex Education: Attitude of Adolescents, Cultural Differences and Schools’ Challenges (s. 93-129). Hauppauge, NY:  Nova Science Publishers, Inc.

Kontula Osmo (2014). “Pays nordiques” in Janine Mossuz-Lavau (dir.), Dictionnaire des sexualités, Paris, Robert Laffont (coll. Bouquins), s. 623 – 626.

Miila Halonen, Miguel Reyes ja Osmo Kontula: Poikanäkökulma seksuaaliopetukseen – kasvattajan opas. PoikaS Tutkimus ja kehittämishanke. Väestöliitto. Helsinki 2014. 68 s.

Osmo Kontula: Yhdessä vai erikseen? Tutkimus suomalaisten parisuhteiden vahvuuksista, ristiriidoista ja erojen syistä. Perhebarometri 2013. Väestöntutkimuslaitos. Katsauksia E 47/2013. Väestöliitto. Helsinki. 249 s.

Osmo Kontula: Sexuality Among Older Adults. International Handbook on the Demography of Sexuality (Ed. Amanda K. Baumle), International Handbooks of Population, Volume 5, DOI 10.1007/978-94-007-5512-3_10,. Springer Science+Business Media Dordrecht 2013. pp. 195 – 214.

Osmo Kontula: Seksuaalisuus. Teoksessa Gerontologia (toim. Eino Heikkinen, Jyrki Jyrkämä ja Taina Rantanen). Duodecim. Helsinki 2013. s. 351-363.

Osmo Kontula (toim.): Mitä pojat todella haluavat tietää seksistä. Väestöntutkimuslaitoksen julkaisusarja D 55/2012. Väestöliitto. Helsinki 2012. 278 s.

Osmo Kontula (toim.): Pleasure and Health by education, counselling and treatment. Proceedings of 2012 NACS conference in Helsinki. The Finnish Association for Sexology (FIAS). Helsinki 2012. 163 s.

Osmo Kontula: Mielen seksuaalisuus: Matka kiihottumisen alkulähteille. Duodecim. Helsinki 2012. 165 s.

Osmo Kontula & Tarja Sandberg: Halut jäissä? Naisten seksuaalisen halun puute. Väestöliitto. VL-markkinointi Oy. Helsinki 2012. 100 s.

Osmo Kontula (toim.): Suomalaisen hyvinvoinnin ja onnellisuuden tulevaisuus. Väestöliitto. Helsinki 2011. 287 s.

Osmo Kontula & Emma Terämä (Eds.): Finnish Yearbook of Population Research. XLVI 2011. The Population Research Institute. The Family Federation of Finland. 172 s.

Osmo Kontula: Trends in teenage live births and their determinants in Europe. BZgA FORUM: Sexuality Education and Family Planning 2011:14-18.

Osmo Kontula: An Essential Component in Promoting Sexual Health in Europe is Training in Sexology. International Journal of Sexual Health 2011:23:3:168-180.

Osmo Kontula (2011): Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa: Seksuaalinen hyvinvointi avaimena ikäihmisten onneen. Teoksessa Kosketuksen kaipuu – kypsän iän seksuaalisuus (toim. Anne Leinonen & Jaan Syrjälä). Väestöliitto. Helsinki. s. 8-17.

Osmo Kontula & Anna Rotkirch (Eds): Finnish Yearbook of Population Research. XLV 2010. The Population Research Institute. The Family Federation of Finland. 218 s.

Osmo Kontula: Lastenhankinta - koettelemus isien seksuaalisille toiveille. Teoksessa Isyyden kielletyt tunteet (toim. Juha Jämsä ja Susa Kalliomaa). Väestöliitto. Helsinki 2010. s. 76-86.

Suvivuo Pia, Tossavainen Kerttu & Kontula Osmo (2010): "Can There Be Such a Delightful Feeling as This?" Variations of Sexual Scripts in Finnish Girls' Narratives. Journal of Adoloscent Research 25:5:669-689.

Osmo Kontula: The evolution of sex education and student’s sexual knowledge in Finland in the 2000s. Sex Education 2010:10:4:373-386.

Osmo Kontula: Parisuhdeonnen avaimet ja esteet. Perhebarometri 2009. Katsauksia E 38/2009. Väestöntutkimuslaitos, Väestöliitto. Helsinki. 150 s.

Suvivuo Pia, Tossavainen Kerttu & Kontula Osmo: Contraceptive use and non-use among teenage girls in a sexually motivated situation. Sex Education 2009:9:4:355-369.

Osmo Kontula: Between Sexual Desire and Reality: The Evolution of Sex in Finland. The Family Federation of Finland: The Population Research Institute D49/2009. Helsinki 2009. 255 s.

Osmo Kontula & Elina Haavio-Mannila: The Impact of Aging on Human Sexual Activity and Sexual Desire. The Journal of Sex Research 2009:46:1:46-56.

Osmo Kontula: Ikäihmistenkin seksielämä on aktiivista ja tyydyttävää. Duodecim 2009:125:749-756.

Osmo Kontula: Halu & intohimo: tietoa suomalaisesta seksistä. Otava. Helsinki 2008. 384 s.

Osmo Kontula: The Influence of Education and family Policies on Age at First Birth. In “People, Population Change and Policies. Lessons from the Population Policy Acceptance Study” (Eds. Charlotte Höhn, Dragana Avramov & Irena E. Kotowska). Volume 1: Family Change. Springer. Dordrech t2008. pp. 259-275.

Osmo Kontula & Ismo Söderling: Demographic Change and Family Policy Regimes. In “People, Population Change and Policies. Lessons from the Population Policy Acceptance Study” (Eds. Charlotte Höhn, Dragana Avramov & Irena E. Kotowska). Volume 2: Demographic Knowledge – Gender - Ageing. Springer. Dordrecht 2008. pp. 3-20.

Osmo Kontula & Henna Meriläinen: Koulun seksuaalikasvatus 2000-luvun Suomessa. Katsauksia E26/2007. Väestöntutkimuslaitos. Väestöliitto. Helsinki 2007. 187 s.

Osmo Kontula & Sirpa Valkama: Characteristics of the sexology profession in Finland in the beginning of 2000s = Caractéristiques de la profession de sexologue, en Finlande, au début des années 2000. Sexologies – European Journal of Sexual Health, 2006:15:1:22-29.

Olev Poolamets, Elina Haavio-Mannila, Osmo Kontula & Kai Haldre (Eds.): Seksuaalsus Eestis: Ajalugu. Tänapäev. Arengud (Sexuality in Estonia: History, Contemporary, Progress). Eesti Akadeemiline Seksoloogia Selts. Tallinn 2006. 360 s.

Osmo Kontula & Anneli Miettinen: Synthesis Report on Demographic Behaviour, Existing Population Related Policies and Expectations Men and Women Have Concerning the State. DIALOG Work package 4, Report D15. Working Papers E19/2005. The Population Research Institute. The Family Federation of Finland. Helsinki 2005. 151 pp.

Osmo Kontula: Reproductive health behaviour of young Europeans. Volume 2: The role of education and information. Population Studies No. 45. Council of Europe Publishing. Council of Europe. Strasbourg 2004. 100 pp.

Osmo Kontula and Elina Haavio-Mannila: Renaissance of Romanticism in the Era of Increasing Individualism. In The State of Affairs: Explorations in Infidelity and Commitment (Eds. Jean Duncombe, Kaeren Harrison, Graham Allan & Dennis Marsden). Lawrence Erlbaum Associates. New Jersey 2004. pp. 79-102.

Osmo Kontula: Perhepolitiikka käännekohdassa: Perhebarometri 2004. Katsauksia E18/2004. Väestöntutkimuslaitos, Väestöliitto. Helsinki 2004. 155 s.

Kontula Osmo: Bi- and Homosexuality in the National Surveys in Europe. In Same-sex couples, same-sex partnerships, and homosexual marriages: A Focus on cross-national differentials (Eds. Digoix, Marie & Festy, Patrick). Documents de travail n°124, Ined, 2004, pp. 211-223.

Elina Haavio-Mannila and Osmo Kontula: Sexual Trends in the Baltic Sea Area. Publications of the Population Research Institute, Series D41, The Population Research Institute, Family Federation of Finland. Helsinki 2003. 272 pp.

Osmo Kontula and Elina Haavio-Mannila: Finland (Suomen Tasavalta) With up-dates by the original authors. The International Encyclopedia of Sexuality (Ed. Robert T. Francouer & Raymond Noonan). Continuum. New York 2003. pp. 381-411.

Osmo Kontula: Trends in Teenage Sexual Behaviour, Pregnancies, Sexually Transmitted Infections and HIV infections in Europe In ‘Reproductive health behaviour of young Europeans.’ Volume 1. Population Studies No. 42. Council of Europe Publishing. Council of Europe. Strasbourg 2003. pp. 77-137.

Elina Haavio-Mannila and Osmo Kontula: Single and Double Sexual Standards in Finland, Estonia and St. Petersburg. Journal of Sex Research 2003:40:1:36-49.

Osmo Kontula and Elina Haavio-Mannila: Masturbation in a Generational Perspective. Journal of Psychology & Human Sexuality 2002:14:2/3:49-83.

Elina Haavio-Mannila, Osmo Kontula and Anna Rotkirch: Sexual Lifestyles in the Twentieth Century: A Research Study. Palgrave. Hampshire and New York 2002. 224 s.

Elina Haavio-Mannila ja Osmo Kontula: Seksin trendit: Meillä ja naapureissa. WSOY. Helsinki 2001. 592 s.

Osmo Kontula ja Ilsa Lottes (toim.): Seksuaaliterveys Suomessa. Studia. Tammi. Helsinki 2000. 336 s.

Ilsa Lottes and Osmo Kontula (Eds.): New Views on Sexual Health: The Case of Finland. D37/2000. The Population Research Institute. Väestöliitto, Family Federation of Finland. Helsinki 2000. 339 pp.

Osmo Kontula ja Elina Haavio-Mannila: Intohimon hetkiä: Seksuaalisen läheisyyden kaipuu ja täyttymys omaelämäkertojen kuvaamana. WSOY. Juva 1997. 745 s.

Osmo Kontula ja Elina Haavio-Mannila: Matkalla intohimoon: Nuoruuden hurma ja kärsimys seksuaalielämäkertojen kuvaamana. WSOY. Juva 1995. 605 s.

Osmo Kontula and Elina Haavio-Mannila: Sexual Pleasures: Enhancement of Sex Life in Finland, 1971 - 1992. Dartmouth. Hampshire 1995. 287 s.

Osmo Kontula ja Kati Kosonen: Seksiä lehtien sivuilla. Painatuskeskus OY. Helsinki 1994. 312 s.

Osmo Kontula ja Elina Haavio-Mannila (toim.): Suomalainen seksi: Tietoa suomalaisten sukupuolielämän muutoksesta. WSOY. Juva 1993. 579 s.

Osmo Kontula: Sukupuolielämän aloittamisen yhteiskunnallisista ehdoista. Sosiaali- ja Terveyshallitus. Tutkimuksia 14/1991. Valtion painatuskeskus. Helsinki 1991. 188 s.