Tietoa heille, jotka valitsevat lapsen hankkimisen yksin

31.7.2017 klo 11:05

Tutkijat Laura Pash ja Sarah Holley ovat koonneet tietoa ja vinkkejä yksin lapsen hankkiville naisille ja miehille. Yksineläjämiesten lastenhankinnan ollessa vielä monin tavoin keskeneräinen asia, keskityn tekstissäni naisten lastenhankintaan. Moni nainen havaitsee lähestyessään kolmeaviittä tai neljääkymppiä, että läheistä, kestävää parisuhdetta ja perhettä ei ole vain tullut. Siksi yhä useammin äidiksi haluavat tarttuvat hetkeen ja kääntyvät hedelmöityshoitojen puoleen.

Päätös ei ole helppo, sillä perinteinen kuva perheen rakentamisesta pitää yhä sisällään rakastumisen, avioliiton ja yhteisen vauvan odottamisen. Äidiksi haluava joutuu suremaan traditionaalisen perheunelman puuttumista samaan aikaan, kun päätös hoitojen aloittamisesta olisi jo tehtävä. Joskus parisuhteen päättyminen ajoittuu juuri siten, että äidiksi haluava aloittaa hedelmöityshoidot samalla kun hyvästelee menneen parisuhteen.

Lasten saattaminen maailmaan ja kasvattaminen vaatii emotionaalisia, sosiaalisia ja taloudellisia resursseja. Näihin valmistautuminen vaatii suunnittelua ja tuumailua. On mietittävä, miten selviytyy lastenhoidosta (eläköön suomalainen päivähoito!), miten asuminen järjestyy ja miten lähellä sukulaisia ja ystäviä olisi hyvä asustaa. Varautuminen siihen, että tarvitsee joskus apua, ja että joskus voi sairastua ja kaivata tukea, on monien tulevien äitien mielessä. Monia pohdituttaa, miten tärkeä mies roolimallina olisi lapselle.

Lasta suunnittelevat aikuiset naiset ovat usein niin itsenäisiä, että ajatus itsenäisestä lapsen kasvattamisesta tuntuu hyvältä. Vakaa asema työelämässä on jo saavutettu, mikä helpottaa taloudellisia huolia. Suurimmalla osalla on sukulais - ja ystäväverkostoa. Lisäksi monet ovat mielessään valmistautuneet lapsen hankkimiseen yksin jo vuosia. Silti hedelmöityshoidoissa käyminen yksin on raskasta. Unelma vauvasta kannattelee ja päättäväisyys sekä lapsen kaipuu ovat niin vahvoja, että mennään vaikka läpi harmaan kiven! Moni kommentoi lisäksi, että on helpottavaa, että voi tehdä lapsettomuushoitoihin liittyvät, lukemattomat valinnat neuvottelematta partnerin kanssa. Voi tehdä niin kuin itsestä tuntuu parhaalta.

Yksinhuoltajat saattavat tuntea suurempaa läheisyyttä lapseensa kuin kaksinhuoltajat, tutkijat Pasch ja Holley huomioivat. Lapset välttyvät kahden vanhemman välisiltä konflikteilta ja voivat kehittyä itsenäisemmiksi.  Yksin lapsen hankkineet kokevat samat vanhemmuuden ilot ja riemut sekä vaikeudet kuin muutkin vanhemmat. He hyötyvät siitä, että ympärillä olevat ihmiset suhtautuvat heihin myönteisesti. Niin kuin muutkin vanhemmat, yksin lapsen hankkineet tarvitsevat positiivista kannustusta vanhemmuuteensa. Tutkimusten mukaan mikään ei viittaa siihen, että yksin lapsen hankkinut ei kykenisi luomaan lapselle yhtä hyviä lähtökohtia kuin kaksin lapsen hankkinut pari.

Yksi päätöksistä, joita yksin lapsen hankkivien on tehtävä, on päättää milloin ja miten lapselle kerrotaan heidän alkuperästään. Mitä varhemmin lapselle kerrotaan, sitä luontevampaa lapsen on ottaa tieto vastaan. Yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan suurin osa yksin lapsen hankkineiden lapsista, ei raportoinut mitään negatiivisia seurauksia elämässään. 47% lahjasoluilla alkunsa saaneista lapsista ei kokenut erilaisuutta toisiin nähden; 36 % raportoi kokevansa erilaisuutta, ja vain 7 % kuvasi kokemustaan lahjasolulapsena hämmentäväksi.  Tieto suojaa hämmennykseltä, ja antaa voimaa ja yhtenäisyyden tuntua. Lapsen alkuperästä voi kertoa kuin kauniina iltasatuna, jota kerrotaan uudestaan ja uudestaan, vaikkapa näin:

"Kauan sitten minä todella halusin tulla äidiksi ja saada oman perheen. Tiesin, miten paljon rakkautta minulla on annettavana vauvalle, mutta tiesin myös sen, että vauvan alkuun saattamiseksi tarvitaan naisen siemen ja miehen siemen.  Niinpä menin erityiseen paikkaan jossa on miehen lahjasiemeniä. Sain miehen siemenen, jonka lääkäri liitti äidin siemeneen, ja niin sinä sait alkusi äidin masussa..."

Lopuksi tutkijoiden vinkkilista siitä, mitä tarvitset:
a) riittävä taloudellinen turva
b) riittävästi ystäviä ja sukulaisia, jotka ovat tukena
c) haluat lasta enemmän kuin vaikkapa haluat jatkaa kumppanin etsimistä
d) sinulla on myönteinen olo lapsen saattamisesta maailmaan ja kasvattamisesta yksin
e) koet, että et voi enää odotella "luonnollista" raskautta, vaan asiaa on jo edistettävä hedelmöityshoitojen keinoin.

Vaikka tuntisit suurta varmuutta, tutkijat kannustavat ilmaisemaan lapsettomuusklinikalla myös huolet ja pelot, jotta niistä voidaan keskustella asiantuntijoiden kanssa ja jotta voisit saavuttaa varmuuden siitä, mitä ikinä aiotkaan tehdä.

Toisaalta, voiko kukaan koskaan olla mistään aivan varma? Yksin äidiksi aikovia kannustetaan miettimään tätä: millaiseksi kuvittelet elämäsi viisi vuotta eteenpäin. Tuntuuko tärkeämmältä olla vanhempi vaiko olla jonkun puoliso? Tuntuuko tärkeämmältä saavuttaa elämä  a) lapsen kanssa vai b) ilman lasta?  Jos mihinkään ei osata vastata, kannustetaan käymään lisää keskusteluja asiantuntijoiden kanssa.

Asiasta on kertynyt lisäksi paljon kokemusasiantuntijuutta, mm. bloggari Happy Mama kirjoittaa kokemuksistaan täällä Väestöliiton sivuilla. Harvakseltaan, sillä eihän sitä vauvanhoidolta aina ehdi!

Choice Moms-yhteisön perustaja Mikki Morrisette neuvoo: "Lapsemme kasvavat hyvin rakastettuina. He hyötyvät sitoutuneesta vanhemmuudesta...paras neuvoni on tämä: aloita verkostojesi kasvattaminen alusta lähtien...yksin lapsen hankkineet tarvitsevat tukea yhteisöltään."

Heli Vaaranen
Parisuhdetiimin esimies, psykoterapeutti

lähde: Pasch, Lauri A. ja Holly, sarah R (2015)Counseling single women and single men choosing parenthood. Teoksessa Fertility Counselling: Clinical Guide and Case Studies, ed. Sharon N. Covington. Cambridge, Cambridge University Press