Kuva: Shutterstock.

Nettideittailu kasvattaa koko ajan suosiotaan. Tällä hetkellä nettideittailu tuo yhteen joka viidennen suomalaisen pariskunnan, Ruotsissa ja Norjassa netti on yleisin tapa löytää puoliso. Nettideittailu on yleisempää hieman vanhempien, yli 25-vuotiaiden keskuudessa (Daneback 2008). Häpeä ja mielikuvat epätoivoisuudesta ovat hiljalleen alkaneet häipyä. Suhtautuminen netissä deittailuun näyttää juontuvan hyvin pitkälle kokemuksesta. Ne, jotka eivät ole kokeilleet sitä, liittävät siihen herkemmin kielteisiä mielikuvia. Kun taas ne, jotka ovat itse tai joiden tutut ovat kokeilleet, eivät näe siinä ongelmaa. Iso osa palveluita käyttävistä etsii tosissaan pitkäkestoista ihmissuhdetta. Laadukkaat nettideittipalvelut ovat poistaneet ennakkoluuloja ja lisänneet luotettavuutta. Netti mahdollistaa tutustumisen silloin, kun elämäntilanne vähentää mahdollisuutta käydä ulkona. Yksinhuoltajista 52 % oli luonut oman profiilin tai tutustunut deittisivustoihin. Kaikista suomalaisista 38 % oli käyttänyt nettideittipalveluita (Kymen Sanomat 27.2.2014).

”Uskon rakkauteen ensi silmäyksellä. Netti on tuntunut aina jotenkin luontevimmalta paikalta etsiä seuraa tai vakinaista kumppania. Jokaisen kumppanin, jonka kanssa olen ollut, olen löytänyt netistä.”