Aika auttaa erosta selviytymisessä

11.12.2015

Kuva: Shutterstock.

Olen 42-vuotias ja ero oli tähänastisen elämäni kamalin kokemus. Olimme yhdessä 23 vuotta, joista 16 naimisissa. Lapsia ei ole. Suhteessa oli loppuaikoina vaikeuksia, mutta ero tuli kuitenkin yllättäen.

Eroilmoituksesta on nyt kaksi vuotta aikaa ja lopullisesta erosta vuosi. Luulen, että siihen liittyvä tuska ei unohdu koskaan. Se totta kai häipyy pikkuhiljaa taka-alalle, mutta unohdu ei. Itsetunnon korjaantuminen vie aikaa. Olemme olleet tekemisissä eron jälkeen koko ajan, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Yritimme myös yhteen paluuta, mutta siitä ei tullut mitään.

Puhuminen on ollut tärkeimpiä selviytymiskeinoja, asioita on puitu sekä exän että ystävien kanssa. Tosin keskustelut ystävien kanssa loppuivat jossain vaiheessa ja ymmärtäähän sen, ei sitä samaa kukaan jaksa jauhaa. Voi olla vaikea ymmärtää, miksi asiasta ei pääse yli. Yritin kaikin keinoin pysyä arjessa kiinni, vaikka voimat välillä meinasivat loppua.

Kaiken kaikkiaan ero oli niin rankka kokemus, että ei sitä voi edes kuvailla. Kaksi kertaa eronnut ystävä sanoi, että ero on pahempi kuin kuolema ja niin se varmaan toisaalta onkin. Elämä muuttui eron jälkeen melko erilaiseksi, tasaisemmaksi ja tylsemmäksi. Eron myötä joutui luopumaan monista asioista ja myös taloudellinen tilanne huononi huomattavasti. Itse menetin erossa paitsi parisuhteen, myös parhaan ystäväni, kotini ja kaikki säästöni. Edelleen olen surullinen siitä, että ei ole ketään kenen kanssa jakaa arjen iloja ja suruja. Ja välillä huolestuttaa, pystynkö enää ikinä tuntemaan iloa mistään. Siitä olen tyytyväinen, että löysin itselleni heti ihanan kodin, jossa viihdyn.

Eroa ja siihen liittyviä asioita ei voi täysin ymmärtää kuin toinen eron kokenut. Toki keskustella asiasta voi, mutta ei kannata sanoa eronneelle pari kuukautta eron jälkeen, että nyt täytyy mennä eteenpäin. Ei myöskään lohduta, jos sanotaan, että ero saattaa kääntyä onneksi, vaikka se totta voi ollakin. Kaikki erot ovat kuitenkin erilaisia, vain itse tietää sen, mikä auttaa ja miten on parasta toimia. Kannattaa yrittää tehdä niitä asioita, joista on ennenkin nauttinut. Itselläni tilanne on hiukan kirkastunut vasta muutama kuukausi sitten enkä vieläkään pysty sanomaan, koska ja miten tästä lopulta toipuu. Vaikka usein ärsyttääkin, kun ihmiset sanovat, että aika auttaa, mutta niin se vain on.