Folkhälsanille Väestöliiton Perheystävällinen työpaikka -tunnus

Folkhälsan sai Perheystävällinen työpaikka -tunnuksen.
Mikaela Wiik, työhyvinvoinnin asiantuntija ja Cecilia Ehrnrooth, HR-päällikkö, Folkhälsan sekä Anna Kokko, Ohjelmapäällikkö, Väestöliitto.

Folkhälsanille on 1.11.2023 myönnetty Väestöliiton Perheystävällinen työpaikka -tunnus. Folkhälsan on Suomen suurin ruotsinkielinen organisaatio, joka tekee työtä terveyden ja hyvän elämänlaadun puolesta.

Folkhälsanin henkilöstömäärä on 1454. Vakituista henkilöstöä on yli puolet. Järjestön pääkielenä on ruotsi, mutta käytössä palveluissa ja viestinnässä ovat myös suomi ja englanti.

Folkhälsan on perustettu vuonna 1921. Yhdistyksiä on järjestöllä yhteensä 98 ja jäseniä yli 18 000 henkilöä.

Perheystävällinen työpaikka -ohjelmaan Folkhälsan lähti mukaan vuonna 2019. Seurantakyselyn 2022 vastauksissa positiivinen palaute koski erityisesti organisaation perheystävällistä kulttuuria ja arvomaailmaa sekä käytäntöjä, joissa työyhteisö ja työkaverit tukevat toisiaan, lähiesihenkilöt pyrkivät aktiivisesti rakentamaan joustavia ratkaisuja ja etätyö onnistuu. Toimenkuvan ja työn luonteen vuoksi monille etätyö ei kuitenkaan ole mahdollista. Organisaatiossa kuitenkin panostetaan reilujen pelisääntöjen rakentamiseen, jotta perhe ja työ nivoutuisivat mahdollisimman hyvin arkeen kaikissa eri yksiköissä ja toimenkuvissa.

Tärkein väite perheystävällisyyskyselyssä ’Voin suositella työpaikkaani perheystävällisenä’, vastausten keskiarvo oli Folkhälsanilla sekä aloitus- että seurantavaiheessa yli 4, eli kiitettävällä tasolla (asteikolla 1–5). Vuoden 2022 seurantakyselyn jälkeen tehtiin vielä kehittämissuunnitelman päivitys, ja kokonaisarviointi uusittiin 2023. Dokumenttien ja tulosten perusteella Perheystävällisen työpaikan kriteerit täyttyvät.

Lämpimät onnittelut Folkhälsanille pitkäjänteisestä kehitystyöstä ja juuri saavutetusta tunnuksesta!

****

Väestöliiton Perheystävällinen työpaikka -ohjelman tavoitteena on tukea työn ja muun elämän yhteensovittamista työpaikoilla. Perheystävällinen työpaikka -tunnuksen myöntää Väestöliitto ry. Tunnuksen voi saada työnantaja, joka täyttää perheystävällisyyden kriteerit. Tunnus kertoo työnantajan sitoutumisesta perheystävällisyyden toteuttamiseen ja organisaation sosiaalisesta vastuullisuudesta.