Kapuajat kohti Nepalia – globaalia oikeudenmukaisuutta edistävien vapaaehtoisten keräyspotissa jo yli 83 000 euroa

Ryhmäkuva kapuajista

Ryhmä suomalaisia vapaaehtoisia kerää Kapua Nepal -kampanjassa varoja nuorten ja vammaisten oikeuksien edistämiseksi. Koronapandemian alusta, vuodesta 2020 alkaen matkaa odottanut ryhmä on lähdössä viimein Nepaliin.

Kapua kokoaa yhteen vapaaehtoisten kehitysyhteistyön tukijoiden tiimejä. Nyt Nepal-tiimin kauan odotettu kohokohta on käsillä, kun tiimi matkaa 10.3. Katmanduun tutustumaan Kapuassa tuettaviin kohteisiin. Ryhmä myös haastaa itsensä vaeltaen Himalajalla Gokyo Ri -trekin, joka kohoaa 5420 metrin korkeuteen.

”Korona on vaikuttanut Kapua-projektiin aikalailla, kun projekti venyi ja reissu siirtyi. Mutta nyt olemme todella lähdössä ja odotan innolla Nepaliin matkustamista. Tapaamme nepalilaisten järjestöjen työntekijöitä ja pääsemme tutustumaan järjestöjen tekemään työhön ja hankkeiden vaikutuksiin käytännössä.” Emma Mikkilä Kapua Nepal -tiimistä kertoo.

Kapuajat keräävät varoja kolmen suomalaisen järjestön kehitysyhteistyöhankkeisiin. Tähän mennessä ryhmän yhteisestä 100 000 euron tavoitteesta on kerätty yli 83 000 euroa. Kunkin Kapuajan henkilökohtainen keräystavoite on euro joka metriltä vaelluksen korkeimmalle huipulle, yhteensä 5420 euroa. Osallistujat maksavat itse matkakulunsa Nepaliin.

”Vaellus on isossa osassa matkaa – jännittää jo pääsemmekö huipulle asti vai iskeekö vuoristotauti kesken matkan. Toivottavasti saamme tsemppilahjoituksia vielä kapuamisen edetessä”, Emma Mikkilä tiivistää ryhmän toiveen.

Kapua-hankkeen tavoitteena on globaalin oikeudenmukaisuuden edistäminen. Kapua lisää suomalaisten tietoa kehitysmaissa asuvien ihmisten arjen haasteista sekä kerää varoja koulutuksen ja terveyden edistämiseen. Kerätyillä varoilla Taksvärkki ry tukee oppilaskuntien toimintaa ja edistää yhdenvertaisuutta Nepalissa. Väestöliiton ja Kynnys ry:n työllä vammaisten ihmisten seksuaalioikeusosaaminen vahvistuu, ja terveydenhuollon henkilökunnan osaaminen vammaisasioissa kasvaa.

Keräykseen voi osallistua klikkaamalla tätä linkkiä. Sivustolla julkaistaan myös kapuajien matkapäiväkirjaa Nepalista matkan ajan 10.–27.3.2022.

Kapua Nepal -tiimistä matkaan lähtevät Annikka Kalliokoski, Helsinki; Katri-Maria Kyllönen, Rovaniemi; Laura Laaja, Helsinki; Emma Mikkilä, Helsinki; Laura Rantanen, Lempäälä; Susanna Rask, Nokia ja Päivi Syväjärvi, Tornio.

Lisätietoa Kapuasta:
Koordinaattori Suvi Aarnio, +358 50 440 5534, suvi@kapua.fi