”Keneltä muultakaan me näitä kysyttäis?”

Mediatiedote 12.4.2022
Väestöliiton Poikien Puhelimen vuosi 2021

Väestöliiton Poikien Puhelimessa murrosikä ja seksi ovat aiheina edelleen kovassa huudossa. Pandemian aikana poikia ja nuoria miehiä ovat pohdituttaneet vahvasti myös elämänhallintaan ja mielenterveyteen liittyvät kysymykset. Viime vuonna Poikien Puhelin vastasi noin 10 000 nuoren yhteydenottoon. Vuoden 2021 palvelu-uutuuksia olivat videopodcast Poikast, KellariLIVE-striimit sekä nuorten taloustaitoja vahvistanut Massimaisteri-verkkokurssi.

Poikien Puhelin ei ole päästänyt irti tavoitteestaan pysyä kiinni ajassa ja nuorten elämässä. Pandemia-aika on lisännyt nuorten pahoinvointia, joten tavoite on nyt ehkä tärkeämpi kuin koskaan aikaisemmin. Arki-iltapäivisin palvelevissa päivystyspalveluissa vastasimme yli 7 300 puheluun ja kävimme yli 2 600 chat-keskustelua.

Siitä puhe mistä tiedonpuute

Vuonna 2021 yhteydenottojen kokonaismäärä laski edellisvuoteen verrattuna 14 prosentilla. Samaan aikaan yhteydenotot muuttuivat sisällöltään vaativammiksi. Elämänhallintaan, mielenterveyteen sekä itsetuntoon ja kehonkuvaan liittyviä yhteydenottoja oli 60 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna, vaikka ne eivät edelleenkään yltäneet suosituimpien aiheiden joukkoon.

”Murrosiän kehitykseen ja seksuaalisuuteen liittyvät kysymykset muodostavat edelleen suurimman osan Poikien Puhelimen keskustelunaiheista. Nämä ovat saaneet rinnalleen aiempaa enemmän mielenterveyteen sekä elämänhallintaan keskittyviä yhteydenottoja. Näistä isoista haasteista keskustelemista on saatettu vältellä jo surullisen pitkään”, kertoo Poikien Puhelimen palvelupäällikkö Anders Huldén.

Uusia kujeita 2021

Vuosi 2021 oli palvelussa kehittymisen ja uudistamisen vuosi. Se piti sisällään oman studiotilan rakentamisen Väestöliiton tiloihin, uuden Poikast-videopodcastsarja Poikastin käynnistämisen sekä nuorten taloustaitoja hauskalla ja kiinnostavalla tavalla vahvistavan Massimaisteri-verkkokurssin lanseeraamisen. Verkkokurssilla opitaan uusia asioita muun muassa säästämisestä, kestävästä kulutuksesta, mainonnalla vaikuttamisesta ja lainanotosta. Massimaisteri-kokonaisuuden levittäminen ja täydentäminen verkkokurssilla toteutettiin Kuluttajaosuustoiminnan säätiön apurahalla.

Kohderyhmästä moni on vuosien mittaan löytänyt Väestöliiton Poikien Puhelimen päivystyspalvelut YouTube-kanavan hauskojen ja informatiivisten video- ja animaatiosisältöjen kautta. Lyhyet ja humoristiset videot ovat olleet erityisesti nuorempien poikien suuressa suosiossa. Vuonna 2021 suuntasimme YouTube-kanavan viestintää hieman vanhemmille pojille ja nuorille miehille pidemmän videopodcast-konseptin, Poikastin, muodossa. Tämän kohdentamisen myötä kanavan näyttökerrat laskivat. Väestöliiton kellariin rakennetusta studiotilasta lähetettävät videopodcastit saivat kuitenkin seuraajiltaan hyvää palautetta, ja niiden koettiin madaltavan kynnystä tulla juttelemaan puhelimeen tai chattiin

”Pidempiä ja asiapitoisempia Poikasteja on selkeästi haastavampi seurata ja sulatella kuin aikaisempia sisältöjämme. Tässä formaatissa olemme kuitenkin voineet käsitellä vaihtuvien asiantuntijavieraiden kanssa syväluotaavammin moniulotteisia teemoja. Aiheina ovat olleet esimerkiksi miesten mielenterveys, yksinäisyys sekä sukupuolen ja seksuaalisen suuntautumiseen moninaisuus. Haluamme osoittaa, että näistäkin aiheista on kanssamme lupa jutella ja näitäkin voimme yhdessä pohdiskella, vaikka yksinkertaisia vastauksia ei kaikkiin kysymyksiin olisikaan” nuorten asiantuntija Aziz Bahlaouane toteaa.

Raportti: Väestöliiton Poikien Puhelin 2021
Lue lisää Poikien Puhelimen kuulumisista ja viime vuoden käänteistä vuosiraportista!

Väestöliiton Poikien Puhelin on Suomen ainoa erityisesti pojille ja nuorille tarkoitettu puhelin- ja verkkopalvelu. Erityistä palvelussa on myös se, että yhteydenottoihin vastaa aina Väestöliiton miespuolinen asiantuntija. Toimintaa rahoittaa pääasiallisesti Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA.

Puhelinpäivystys palvelee ma-pe klo 13–18 ilmaisnumerossa 0800 94884 ja chat osoitteessa www.poikienpuhelin.fi ma-to klo 13–18 ja pe klo 13–15. Palvelua ruotsiksi tarjolla puhelimessa tiistaisin klo 15.30–18 ja torstaisin klo 13–15.30 sekä chatissa keskiviikkoisin klo 15.30–18.

Lisätietoja: Raportin kansikuva koostuu tekstimuotoisista palautteista, joita Poikien Puhelin on saanut.Vahvimmin on korostettu: "Mulla on nyt paljon helpompi olla ku tänne soittaessa"

Anders Huldén, palvelupäällikkö
Väestöliiton Poikien Puhelin