Lapsen oikeuksien viikon 2022 teema on turvallisuus

Koululainen kirjoittaa lyijykynällä.
Kuva: Shutterstock

Lapsen oikeuksien viikkoa vietetään tänä vuonna 14.–20.11.2022. Toiminnallinen teemaviikko tarjoaa tietoa ja työkaluja hyvän kohtelun edistämiseen kouluissa, varhaiskasvatuksessa ja vapaa-ajan toiminnoissa. Lapsen oikeuksien viestinnän teemana on tänä vuonna jokaisen lapsen ja nuoren oikeus elää ja kasvaa turvassa.

Lasten ja nuorten turvallisuuden tunnetta ovat murentaneet Suomessa viime vuosina erityisesti ilmastokriisi, koronapandemia sekä Ukrainan sota. Lasten ja nuorten välinen väkivalta on puhuttanut ja nuoret itse ovat nostaneet esille huoltaan kiusaamisesta sekä toiveitaan mielenterveyden tukemisesta. Koululaisten kokemukset seksuaalisesta häirinnästä ovat lisääntyneet.

Huhtikuussa 2022 lapsille ja nuorille avautuu kirjoituskilpailu, jossa kysytään, mitä turvallisuus on ja miten siihen voidaan vaikuttaa. Kirjoituskilpailuun voivat osallistua kaikki Suomen ala- ja yläkoululaiset opettajan tai huoltajan avulla tai itsenäisesti.

Koulut, varhaiskasvatusyksiköt ja tapahtumajärjestäjät voivat ilmoittautua mukaan Lapsen oikeuksien viikon verkkosivustolla. Osallistuminen on ilmaista, eikä ilmoittautuminen sido mihinkään.

Väestöliitto on mukana Lapsen oikeuksien kansallisessa viestintäverkostossa, jota luotsaa Lastensuojelun Keskusliitto yhdessä verkoston ohjausryhmän kanssa. Verkoston muodostavat yhdessä valtion ja kirkon toimijat sekä lapsi- ja nuorisojärjestöt ja lapsiasiavaltuutetun toimisto.

Lisätietoa löydät Lapsenoikeudet-sivuston uutisesta.

#OikeusTurvallisuuteen, #MunTurvallisuus ja #SunTurvallisuus