Maailman parhaat uutiset – koska maailma on otsikoita parempi paikka

Maailman parhaat uutiset Tammikuu 2023 YK-liiton logo

Onko maailma todella niin huonossa jamassa kuin kuvittelemme? Uutisointi globaaleista kysymyksistä ja kehittyvistä maista on usein katastrofikeskeistä, vaikka maailmassa tapahtuu koko ajan paljon hyvää, mikä jää monilta huomaamatta.

Maailman parhaat uutiset kertovat lukijalle ihmisoikeuksista, jotka toteutuivat, katastrofeista, joilta vältyttiin ja konflikteista, jotka eivät syttyneetkään. Lehden tarkoituksena on muistuttaa, että maailma on parempi paikka, kun kehitystä ja rauhaa edistetään yhdessä – myös YK:ssa.

Lehdessä kerrotaan, mitä kaikkea hyvää YK-järjestöt ovat saaneet aikaan toiminnallaan ja miten maailmaa on muutettu parempaan suuntaan. Hyviä uutisia ovat kirjoittaneet Kansainvälinen siirtolaisuusjärjestö IOM, Suomen pakolaisapu, YK:n seksuaali- ja lisääntymisterveysjärjestö UNFPA, Väestöliitto, Maailman ruokaohjelma WFP, YK:n pakolaisjärjestö UNHCR, YK-yliopiston WIDER-instituutti, YK:n kehitysohjelma UNDP, YK:n lastenjärjestö UNICEF, YK:n tasa-arvojärjestö UN Women Suomi, YK:n yritysvastuualoite Global Compact, YK-nuoret ja Suomen YK-liitto.

Maailman parhaat uutiset korostaa sitä, etteivät asiat vain tapahdu, vaan meillä on valta vaikuttaa siihen, millaisia uutisia kuulemme. Kuva maailmasta, jota rakennamme, muovaa maailmankuvaamme ja antaa tulevaisuudelle joko epätoivon tai toivon suunnan.

Maailman parhaat uutiset (pdf)