Pisarapuuttuminen on valittu Karvin vaikuttavuusarvioon

Kolme pientä lasta, kaksi halaa toisiaan - piirroskuva.

Pisarapuuttuminen on valittu yhdeksi kuudesta varhaiskasvatuksen kiusaamisen vastaisesta menetelmästä Karvin vaikuttavuusarvioon. Menetelmä on kehitetty yhteistyössä Väestöliiton asiantuntijoiden ja Oulun yliopiston kanssa.

Kansallisessa arviointikeskus Karvissa arvioidaan vuoden 2024 aikana kiusaamisen vastaisia, ja lasten sosioemotionaalisia taitoja tukevia menetelmiä varhaiskasvatuksessa. Pisarapuuttuminen on Väestöliiton senior adviser, lastenpsykiatri Raisa Cacciatoren ja Oulun yliopiston tutkijan, dosentti Tuija Huukin kehittämä, yksinkertainen, arjessa toimiva malli. Se on helposti omaksuttavissa kattavien maksuttomien työkalujen kautta. Pisarapuuttuminen tekee näkyväksi myös sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyvää häirintää, kiusaamista ja ulossulkemista. Menetelmää on testattu Väestöliiton hankkeissa 2021–23 hyvin tuloksin.

Pisarapuuttuminen antaa varhaiskasvatuksen ammattilaisille odotetun arjen työkalun tunnistaa ja puuttua lasten väliseen varhaiseen, vahingoittavaan vallankäyttöön. Tilanteiden pahenemista ei jäädä odottamaan, vaan pieniinkin hetkiin voidaan puuttua rakentavasti ohjaten. Näin ennaltaehkäistään myöhempää kiusaamista ja väkivaltaa.

Pienillä lapsilla kiusoittelu, häirintä ja syrjintä tapahtuu usein satunnaisissa tai ohikiitävissä hetkissä. Ne voivat olla kokeilua tai matkimista leikin ja kaveruuden lomassa. Suuri osa tästä toiminnasta kätkeytyy aikuisilta, eikä sitä ole helppo tunnistaa. Puuttumatta ohitettu vääryys viestii sen hyväksymisestä. Silloin teot voivat alkaa vakiintua ryhmässä.

Menetelmässä vanhasta syyllistävästä ja lapsia leimaavasta kasvatusperinteestä ohjataan yhteisvastuuseen, jokaisen kokemuksia kuuntelevaan ja ratkaisun etsimiseen lapsiryhmässä. Osallistavan esimerkin kautta lapset saavat nopeasti omaan käyttöönsä ristiriitojen myönteisen ratkaisumallin.