Seksistä ja seksuaalisuudesta saa puhua

Mun valinta -kampanjakuvassa kaksi nuorta istuu vastakkain, kädet toistensa ympärillä ja katsoo toisiaan silmiin.

Väestöliiton Mun valinta -kampanja muistuttaa nuorille, että seksistä ja seksuaalisuudesta saa puhua.

Seksuaalisuuteen liittyvistä aiheista saa ja kannattaa puhua ihan siinä missä muistakin asioista. Seksistä puhuminen on taitolaji, jota voi opetella. Jos jokin asia askarruttaa mieltä, siihen kannattaa hakea apua. On tärkeää kertoa seksikumppanille, jos jokin yhteisessä seksissä ei tunnu hyvältä. Kavereiden kanssa omista seksikokemuksista puhuttaessa on aina hyvä muistaa puhua seksikumppaneita arvostavasti. Somessakin seksistä saa puhua, kunhan huolehtii omasta turvallisuudestaan ja rajoistaan. Muun muassa näistä asioista muistuttaa tänään käynnistyvä Väestöliiton Mun valinta -kampanja.

13─19-vuotiaille nuorille tehdyn Väestöliiton verkkokyselyn perusteella vaikuttaa siltä, että nuoret ymmärtävät varsin hyvin, kenen kanssa mistäkin asiasta kannattaa puhua; mitkä asiat ovat sellaisia, joista voi puhua kavereiden kanssa, ja mitkä puolestaan ovat suhteen sisäisiä asioita ja kuuluvat vain suhteen osapuolille itselleen. Seksuaalisten rajojen rikkomisesta valtaosa kertoisi vanhemmilleen tai muulle luotettavalle aikuiselle.

Huolista olisi hyvä keskustella turvallisen aikuisen kanssa, ja jos kasvokkain puhuminen jännittää liikaa, nuori saa apua esimerkiksi Väestöliiton alle 20-vuotiaille nuorille suunnatussa seksuaalineuvontachatissa.

─ Chatissa näkee sen, kuinka erilaiset valmiudet eri nuorilla on seksuaalisuudesta puhumiseen esimerkiksi seurustelusuhteessa. Jotkut tulevat hakemaan apua hyvin pian sen jälkeen, kun seksissä on tullut ongelmia, ja näistä ongelmista on jo keskusteltu yhdessä kumppanin kanssa, kun taas toiset eivät ole edes kertoneet kumppanilleen, että seksi ei oikein tunnu miltään tai että se jopa sattuu, kertoo Väestöliiton nuorten toimintojen palvelupäällikkö Maria Nikunlaakso.

Kyselyn perusteella kumppanin kanssa on helpompi puhua teknisemmistä asioista kuten ehkäisystä. Mitä intiimimmäksi aihe menee, sitä vaikeampi siitä on puhua: esimerkiksi uuden seksitavan ehdottaminen tai itseä punastuttavan asian pyytäminen kumppanilta koetaan huomattavasti vaikeammaksi.

Nuori tarvitsee rohkaisua seksuaalisuuden puheeksi ottamiseen

Kouluterveyskyselyssä 6─7 prosenttia yläkoululaisista ja toisen asteen opiskelijoista kertoo tarvitsevansa mahdollisuutta keskustella jonkun kanssa ihmissuhteista ja seksuaalisuudesta. Yhteensä tämä tarkoittaa noin 30 000:a nuorta.

Omien vanhempien kanssa seksistä ja seksuaalisuudesta puhuminen on asia, joka tuntuu monesti hankalalta niin nuorista kuin vanhemmistakin. Moni arastelee myös vaikkapa kouluterveydenhoitajalle tai lääkärille omaan kehoon tai seksuaalisuuteen liittyvistä asioista puhumista.

─ Siksi meidän aikuisten kannattaa aktiivisesti viestiä nuorille siitä, että seksuaalisuudesta saa puhua eikä seksiin liittyvien huolien kanssa tarvitse jäädä yksin. Sen voi tehdä monella tavalla. Paras tapa olisi tietysti se, että aikuinen itse ottaisi seksuaalisuuteen liittyvät asiat puheeksi nuoren kanssa. Vaikkei keskustelu sillä kertaa ottaisikaan tulta alleen, nuorelle jää silti muistijälki, että tuon aikuisen kanssa voin halutessani puhua. Mutta jo esimerkiksi kondomien osto omalle nuorelle tai kouluterveydenhoitajan huoneessa oleva Seksistä ja seksuaalisuudesta saa puhua -juliste voi antaa nuorelle riittävän viestin, Nikunlaakso neuvoo.

Mun valinta -kampanja 4.─8.10. Instagramissa @nuortenvaestoliitto sekä hyvakysymys.fi/munvalinta.

Lisätietoja:
Palvelupäällikkö Maria Nikunlaakso, Väestöliitto, p. 040 190 3611, maria.nikunlaakso@vaestoliitto.fi