Kuka päättää vammaisten ihmisten seksuaalioikeuksista? Seminaari 17.11.2022

Right to Decide - Ensuring sexual and reproductivr health and rights for persons with disabilities

YK:n seksuaali- ja lisääntymisterveysjärjestö UNFPA, ulkoministeriö, Vammaiskumppanuus ja Väestöliitto järjestävät 17.11. seminaarin vammaisten ihmisten seksuaalioikeuksista.

Vammaiset tytöt ja naiset ovat usein erityisessä riskissä joutua syrjityiksi. Vammaisten tyttöjen ja naisten syrjintää pyritään kitkemään kehitysyhteistyössä globaalisti. UNFPAn työn avulla myös vammaisille tytöille ja naisille tarjotaan pääsy laadukkaiden seksuaalikasvatus- ja lisääntymisterveyspalvelujen piiriin. Suomi tukee UNFPAn työtä, jotta laadukkaita seksuaali- ja lisääntymisterveyspalveluja olisi saatavilla globaalisti.

Irakissa UNFPA on rakentanut turvallisia ja esteettömiä nuorisotiloja

“UNFPA tukee kolmen nuorisotilan toimintaa Pohjois-Irakisssa Ninewan maakunnassa. Vammaisille nuorille tarjotaan seksuaali- ja lisääntymisterveyspalveluja, kuten tietoa kuukautisterveydestä ja perhesuunnittelusta. Suomen tuella yli 600 nuorta on kuluvan vuoden aikana käyttänyt nuorisotilojen palveluja”, kertoo UNFPA:n Irakin maatoimiston johtaja Rita Columbia.

Vammaisten ihmisten seksuaalioikeudet marraskuun seminaarissa

Vammaiset naiset ja tytöt ovat edelleen vaarassa joutua räikeiden ihmisoikeusloukkausten kohteeksi vammaisuutensa takia. Vammaisille tytöille ja naisille tehdään monissa maissa pakkosterilisaatioita, heidät pakotetaan käyttämään tahdonvastaisesti ehkäisyä tai heiltä kielletään ehkäisy- ja lisääntymisterveyspalvelut.

UNFPAn mukaan nuorilla vammaisilla naisilla ja tytöillä on vähiten koulutusta ja heikosti tietoa seksuaali- ja lisääntymisterveydestä.  Maailmanlaajuisesti yksi kolmesta naisesta on kokenut seksuaaliväkivaltaa. Vammaisilla naisilla on suurempi riski joutua kokemaan sukupuolistunutta ja seksuaaliväkivaltaa.

Ulkoministeriö, UNFPA, Vammaiskumppanuus ja Väestöliitto järjestävät vammaisten ihmisten seksuaalioikeuksia käsittelevän seminaaritilaisuuden 17.11. klo 9.30 alkaen ulkoministeriön Engel-salissa. Seminaarissa puhujavieraana on mm. UNFPAn Irakin maatoimiston johtaja Rita Columbia.

Seuraa seminaaria livenä tästä linkistä.

UNFPAn We Decide –kampanjasivu