Väestöliiton Et ole yksin -palvelu palkittiin Urheilugaalassa

Väestöliiton Et ole yksin palkittiin Urheilugaalassa 13.1.2022 vuoden Urheilun Hyväntekijä -palkinnolla. Palkinnon luovutti Aktian varainhoidosta vastaava johtaja Perttu Purhonen. Palkitsemispuheenvuorossaan hän sanoi: ”Emme voi sanoa liian usein ei kiusaamiselle, seksuaaliselle häirinnälle tai väkivallalle. Niille ei yksinkertaisesti saa olla tilaa urheilussa. Niiden ehkäisemisessä pitää olla johdonmukainen ja sitkeä. Urheilun Hyväntekijä -palkinto luovutetaan hankkeelle, joka tarjoaa apua kaikille urheilun parissa väärin kohdelluille sekä heidän läheisilleen”

Palkinnon vastaanottivat Väestöliiton kehityspäällikkö Antti Lahtinen ja asiantuntija Pauliina Lius.

Et ole yksin on Väestöliiton ja suomalaisen urheilun yhteishanke, jonka päämääränä on ennaltaehkäistä ja vähentää kiusaamista, seksuaalisen häirinnän ja kaikenlaisen väkivallan kokemuksia urheilussa. Autamme epäasiallisen käytöksen, häirinnän, väkivallan tai kiusaamisen kohteeksi joutunutta ja hänen läheisiään.

Hankkeen toimintaa on rahoittanut vuosina 2018-2021 Stea. Vuonna 2022 hanketta rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö. Hanke on kehitetty yhteistyössä seitsemän lajiliiton ja Olympiakomitean kanssa. Yhteistyölajiliitot ovat olleet Jääkiekkoliitto, Palloliitto, Salibandyliitto, Uimaliitto, Koripalloliitto, Voimisteluliitto ja Lentopalloliitto. Yhteistyötä tehdään tiiviisti myös Suomalaisen urheilun eettisen keskuksen SUEK:in, Suomen Valmentajien sekä eri lajiliittojen ja urheiluseurojen kanssa. Hanketta suojelee tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

Palkinnon vastaanottivat Väestöliiton asiantuntija Pauliina Lius ja kehityspäällikkö Antti Lahtinen. Kiitospuheessaan Pauliina Lius sanoi:

“Hyvä urheiluyhteisö. Haluan kiittää Väestöliiton Et ole yksin -palvelun puolesta tärkeästä palkinnosta!

Väestöliitto vahvistaa hyvinvointia, ihmisoikeuksia ja ihmisten yhteyttä toisiinsa ja olemme erityisesti lasten nuorten ja perheiden asialla. Et ole yksin -palvelu on tehnyt seksuaalisen häirinnän, seksuaaliväkivallan ja epäasiallisen käytöksen vastaista työtä urheilussa neljän vuoden ajan. Tätä työtä on tehty tiiviisti yhdessä suomalaisten urheilutoimijoiden kanssa. Yhteistyöllä on mahdollistettu rakenteiden muutokset ja laajasti urheiluyhteisöä tavoittavat koulutukset. Haluankin kiittää lajiliittoja, Olympiakomiteaa, Suekia ja muita yhteistyötahoja yhteistyöstä ja sitoutumisesta tähän tärkeään työhön.

Kuitenkin nämä neljä vuotta sekä julkisuuteen tulleet tapaukset ovat tehneet selväksi meille sen, että häirinnän vastaista työtä on vielä tehtävänä. Yksikin häirinnän tai väkivallan tapaus on liikaa ja on meidän kaikkien urheilutoimijoiden vastuulla varmistaa, että jokainen tapaus otetaan vakavasti ja ettei kukaan jää yksin kokemuksensa kanssa.

Tämä palkinto on tärkeä meidän hankkeelle ja häirinnän vastaiselle työlle. Mutta ennen kaikkea se on tärkeä osoitus jokaiselle häirintää, väkivaltaa tai epäasiallista kohtelua urheilussa kohdanneelle siitä, että sinulla on lupa tulla kuulluksi ja nähdyksi kokemuksesi kanssa. Sinulla on oikeus saada apua. Tekijöiden vastuu on tunnistettava.

Häirinnän ja väkivallan vastainen työ tulee olla osana kaikkea tehtyä työtä. Rakenteiden, häirintäkulttuurin ja pukukoppipuheen muutos on tehtävä tänään, ei huomenna. Jokaisella pitää olla mahdollisuus harrastaa urheilua turvallisessa ympäristössä ja häirinnälle on oltava nollatoleranssi.

Tähän työhön tarvitaan meitä kaikkia. Väestöliiton Et ole yksin -palvelu kutsuu mukaan yhteistyöhön kaikki urheilutoimijat.

Kiitos.“