Tervetuloa Väestöpäivään 2024

Miten Suomi voisi päästä pois alenevan syntyvyyden kierteestä? Millaista keskustelua väestönkehityksestä käydään kansainvälisillä foorumeilla? Minkä asioiden parissa Väestöliitto työskentelee vuonna 2024?

Järjestyksessään toisen Väestöpäivän aiheena on alenevan syntyvyyden Suomi. Päivän aikana puhumme myös seksuaalioikeuksista, yhteisöllisyydestä sekä digitaalisesta hyvinvoinnista perhesuhteissa. Tarjolla on lisäksi Väestöliitto-suunnistusta, onnenpyörän pyörittämistä, tutustumista Väestöliitossa tehtävään työhön sekä mukavia kohtaamisia ja kevään juhlintaa.

Vietä kanssamme koko päivä tai piipahda lyhyemmin!

Aika: 14.5. klo 10.15–16.30
Paikka: Kalevankatu 16, Helsinki
Ilmoittaudu: verkkolomakkeella

Kairon väestökonferenssi 30 vuotta: seksuaalioikeudet eilen, tänään ja huomenna, klo 10.15–11

Tänä vuonna on tullut kuluneeksi 30 vuotta siitä, kun maailman maat sopivat ensimmäisen kerran seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyvistä aiheista ihmisoikeusperustaisesti YK:n väestö- ja kehityskonferenssissa Kairossa.

Aloitamme ylisukupolvisella keskustelulla väestönkehityksestä. Mukana keskustelussa ovat suurlähettiläs Anne Sipiläinen, joka osallistui vuonna 1994 Kairon konferenssiin, Väestöliiton kansainvälisten asioiden johtaja Elina Korhonen, joka osallistui juuri YK:n vuotuiseen Kairon konferenssia seuraavan toimikunnan kokoukseen sekä Charlotta Ekman, joka on seksuaalikasvattaja ja on mukana Kansainvälisen perhesuunnittelujärjestöjen liiton (IPPF) nuorten aktivistien ryhmässä.

Lapset ikääntyvässä Suomessa, klo 11–12

Mikä on lasten asema nopeasti ikääntyvässä Suomessa? Avaamme lasten oikeuksien ja lapsiperheiden asemaa osana ikääntyvää väestöä, josta saamme kuulla näkökulmia lapsiasiainvaltuutettu Elina Pekkariselta. Lisäksi kuulemme lapsiperheiden tilanteesta maaseudulla, josta kertoo neuvotteleva virkamies Antonia Husberg maa- ja metsätalousministeriöstä.

Suunnista Väestöliitossa, klo 12–14

Tutustu jugend-rakennuksemme saleihin ja saloihin! Käy pyörittämässä onnenpyörää, aikamatkalla vanhemmuuden palveluihin ja tutustu muihin rasteihin, joissa näet Väestöliiton työtä ja tekijöitä. Suunnista yksin tai yhdessä ja liity mukaan koska tahansa!

Kevyt lounas ja kahvit tarjolla klo 12–13.

Kohti perheellistymiskulttuuria: Uusia tutkimustuloksia toivotun lastensaannin tukemiseksi, klo 14–16

Syntyvyys ja sen aleneminen ovat yhteiskuntamme polttavia puheenaiheita. Miten voisimme siirtyä toimivaan toivotun lapsiluvun politiikkaan ja perheellistymistä tukevaan kulttuuriin? Uudet tutkimustulokset kertovat, miten luottamus ja sosiaalinen tuki voivat luoda ympäristön, jossa ihmiset voivat olla innokkaampia perustamaan perheitä. Myös teknologian kehittymisellä ja digilaitteiden runsaalla käytöllä on vaikutusta perhesuhteisiin.

• Vauvatoiveet ja niiden puute – miten syntyvyyteen voisi Suomessa vaikuttaa? johtava tutkija Venla Berg, Väestöliitto
  • Tuumasta toimeen: läheisten tuki lapsiperheellistymiselle, post doc tutkija Alyona Artamonova, Väestöliitto & professori Markus Jokela, Helsingin yliopisto
  • Tilaa toisillemme? Perhesuhteet digiaikana, erikoistutkija Kristiina Tammisalo, Turun yliopisto

Päivän lopuksi saamme kuulla, miten Väestöliitto vastaa Suomen väestöpoliittisiin haasteisiin. Keskustelemassa Väestöliiton puheenjohtaja, Hilkka Kemppi ja toimitusjohtaja Eija Koivuranta.

Malja keväälle, noin klo 16

Tässä tilaisuudessa noudatetaan turvallisemman tilan periaatteita. Pyydämme osallistujia tutustumaan periaatteisiin etukäteen täältä: https://www.vaestoliitto.fi/vaestoliitto/turvallisemman-tilan-periaatteet/

Osallistumalla tilaisuuteen sitoudut noudattamaan näitä periaatteita.

Tilaisuuteen on nimettu häirintäyhdyshenkilö ja voit olla häneen yhteydessä hairinta@vaestoliitto.fi. Lisäksi Väestöliitossa on käytössä anonyymi ilmoituslomake, joka löytyy samasta linkistä kuin turvallisemman tilan periaatteet, jolla voi ilmoittaa epäasiallisesta käytöksestä.