Vuoden isä -palkinnot jaettu: isät edustavat turvallista ja vastuullista isyyttä

Vuoden isä -palkinnon saaneet 2022, Janne Pihanperä, Kai Rinkinen ja Jere Jokinen.
Vuoden isä-palkinnon saaneet: Janne Pihanperä, Kai Rinkinen ja Jere Jokinen.

Rovaniemeläinen Kai Rinkinen, keravalainen Jere Jokinen ja Janne Pihanperä Maskusta on tänään palkittu Vuoden Isä -palkinnolla. Palkinnon jakoi sosiaali- ja terveysministeri Hanna Sarkkinen. Vuoden isä -palkinnon valmistelusta on vastannut Väestöliitto yhdessä sosiaali- ja terveysministeriön sekä valtakunnallisten perhe- ja muiden järjestöjen kanssa.

Palkitut isät ovat esimerkillisellä tavalla luoneet mallia turvallisesta ja vastuullisesta isyydestä ja edistäneet sukupuolten tasa-arvoa perhe-elämässä esimerkiksi järjestämällä lastenhoidolle aikaa. Palkitut ovat löytäneet keinoja olla lasten tukena erityistilanteessa, toimineet lasten etua ajatellen sekä elämäntyöllään tai vaikuttamistoiminnassa nostaneet esiin isyyteen liittyviä kysymyksiä.

Ministeri Sarkkinen toteaa puheessaan, ettei ole olemassa yhtä oikeaa isän mallia, perheen muotoa, tapaa olla vanhempi tai tapaa olla mies. ”Jokainen isä voi olla kasvattaja ja roolimalli omalla tavallaan.”

”On ilo palkita nämä isät. Kaikki kolme isää edustavat hyvin niitä kriteereitä, joita tämän vuoden palkinnonsaajilta edellytettiin”, toteaa Vuoden isä -valmistelutyöryhmän 2022 puheenjohtaja, kehityspäällikkö Anna Kokko Väestöliitosta. ”On hienoa myös tulevina vuosina seurata, miten tasa-arvoinen vanhemmuus kehittyy perhevapaauudistuksen myötä ja miten isyys entisestään tulee vahvistumaan.”

Vuoden isä -palkinto

Vuoden isä -palkinto jaetaan henkilölle, joka on edistänyt omalla esimerkillään ja toiminnallaan isyyden merkityksen tunnistamista ja lisännyt näin sen arvostusta. Palkinnolla halutaan vaikuttaa siihen, että aktiivinen isyys saisi enemmän jalansijaa yleisessä ajattelutavassa. Tavoitteena on vahvistaa isyyttä, tukea työn ja perheen yhteensovittamista, edistää lapsen etua sekä sukupuolten  tasa-arvoa.

Lisätietoja

Vuoden isä -palkinnon valmistelutyöryhmän puheenjohtaja, kehityspäällikkö Anna Kokko, p. 050 342 0572, etunimi.sukunimi@vaestoliitto.fi

Tietoa palkituista isistä STM:n tiedotteessa.