Vuosi 2023 Poikien Puhelimen omin korvin, silmin ja sanoin

Väestöliiton Poikien Puhelin on julkaissut vuosiraporttinsa 2023 videomuotoisena. Katso video tästä ja tutustu poikia ja nuoria miehiä auttavan ja tukevan puhelin- ja chat-palvelun toimintavuoteen.

Vuosi 2023 oli vilkas Väestöliiton Poikien Puhelimen palveluissa. Meille tuli yli 17 000 soittoyritystä ja chatpyyntöä, joista 10 000:een pystyimme vastaamaan. Ajallisesti keskustelimme yli 800 tuntia poikien ja nuorten miesten kanssa. Somekanavilla toimimme aktiivisesti erityisesti Discordissa ja TikTokissa, joissa myös vastailimme nuorten kysymyksiin.

Moni asia askarrutti poikia ja nuoria miehiä. Luokittelemme yhteydenotot aiheittain. Useimmin soittajien mieltä askarruttavat kikkeli, arvot, normit ja asenteet sekä seksi. Myös tunteet, kaverisuhteet ja murrosikä olivat aiheita, joista keskustelimme paljon. Poikien Puhelimesta haetaan yleisimmin tietoa. Yli puolet soittajistamme käyttävät palveluja tiedonjanonsa tyydyttämiseen. Pojat kaipaavat monesti myös tukea ja apua hankalaan tilanteeseen. Osa soittajista ja chattaajista haluaa vain testailla ja tutustua Poikien Puhelimeen, ja sekin on ok!

Sosiaalisen median kanavista TikTok lähti kunnolla lentoon vuonna 2023. Latasimme vuoden aikana TikTokiin 225 videota, jotka käsittelivät poikia ja nuoria miehiä kiinnostavia aiheita. Teimme myös 11 live-lähetystä, joita kävi seuraamassa huimat 12 000 katsojaa. Twitchiin teimme striimejä ja Discordissa vahvistimme Poikien Puhelimen läsnäoloa, mikä aktivoi nuoria vuorovaikutukseen kanssamme. Discordista onkin nopeasti tullut hyvä kanava kohdata nuoria siellä missä he liikkuvat ja vastata heidän kysymyksiinsä.

Pojat ja nuoret miehet kaipaavat tietoa sekä tukea, ja juuri sitä varten Poikien Puhelin on olemassa! Toimintavuosi oli aktiivinen, ja olemme ylpeitä siitä poikien ja nuorten miesten kohtaavasta auttamistyöstä, jota saamme tehdä.

Tutustu toimintaamme osoitteessa poikienpuhelin.fi
Poikien Puhelin YouTubessa