Mitä pojat todella haluavat tietää seksistä

Tehoa poikien seksuaaliopetukseen (PoikaS-hanke)

Tehoa poikien seksuaaliopetukseen (PoikaS) -projekti sai kimmokkeen Väestöliiton vuonna 2006 tekemästä laajasta valtakunnallisesta tutkimuksesta (Kontula & Meriläinen, 2007), joka osoitti, että 8. luokan pojilla oli merkittävästi heikommat tiedot seksuaaliterveysasioista kuin samanikäisillä tytöillä.

Väestöliitossa päätettiin valmistella aiheesta tutkimus- ja kehittämishanke, joka painottuisi etsimään keinoja siihen, kuinka poikien tietämystä ja osaamista seurustelu- ja seksuaaliasioissa voitaisiin edistää varsinkin koulun seksuaaliopetuksessa. Tämä oli luonteva tavoite siksikin, että edellä mainittu tutkimus oli osoittanut, että koulun opetuksella oli suurempi merkitys poikien kuin tyttöjen seksuaalitiedoille. Hankkeen aikana oli tarkoitus myös pohtia, miten poikien seksuaalineuvonnan tarpeet voitaisiin aiempaa paremmin kohdata Väestöliiton omissa palveluissa.

Julkaisun tiedot

Julkaisija Väestöliitto ry, Väestöntutkimuslaitos
ISBN 978-952-226-111-3
Kustantaja Väestöliitto ry
Taitto Taittotalo PrintOne
Sivumäärä 278

Toimittaja

Osmo Kontula on Väestöntutkimuslaitoksen tutkimusprofessori emeritus ja teoksen toimittaja. Kirjan luvut ovat kirjoittaneet Anna Anttila, Timo Aho, Joonas Kekkonen ja Osmo Kontula.