Vastuu perheen arjessa

Perhebarometri 1998

Väestöliiton Väestöntutkimuslaitoksella julkistettiin vuonna 1997 ensimmäinen perhebarometri. Tuolloin selvitettiin laajalla valtakunnallisella kyselyllä suomalaisten käsityksiä perheestä, perhemalleista, perheen hajoamisesta ja avo- ja avioliiton välisestä suhteesta. Barometrillä saatiin ajankohtaista perustietoa perhettä koskevista käsitteistä. Vaikka yhteiskunta on kokenut rajuja muutosprosesseja 1980- ja 1990-luvuilla, havaittiin, että perhettä koskevat näkemykset nojautuivat perinteiseen ydinperhekäsitykseen. Toisaalta perhekäsitys oli laajentunut siten, että myös yksinhuoltaja ja aviopari lapsineen hyväksyttiin yleisesti perheeksi.

Tässä toisessa barometrissä jatketaan perheasioiden käsittelyä. Nyt keskeisenä tutkimuksen kohteena ovat vastaajien perheeseen liittyvät elämänarvot, vastuun jakaminen perheessä sekä parisuhteen arkeen liittyvät kysymykset. Jos ensimmäisessä barometrissä selvitettiin perusteita, nyt syvennytään perheen käytäntöön ja arkeen.

Julkaisun tiedot

Julkaisija Väestöliitto, Väestöntutkimuslaitos
Kirjoittaja Veera Reuna
ISBN 952-960-540-4
Sivumäärä 83

Veera Reuna

Veera Reuna on Väestöntutkimuslaitoksen entinen tutkija.