Älä jää yksin -kampanja tekee näkyväksi poikien yksinäisyyden

Väestöliiton Poikien Puhelin ja vaatealan yritys Conkrete Studios käynnistävät 4.2.2022 kampanjan #ÄläJääYksin. Tarkoituksena on nostaa esille poikien ja nuorten miesten avun hakemisen haasteita ja yksin jäämistä ongelmien kanssa. Samalla kerätään varoja Poikien Puhelimen toimintaan.
Poika seisoo kännykkä kädessä vaaleanpunainen Conkrete Studiosin paita päällää.

Liian usein yhteydenotto alkaa sanoilla ”Oon miettiny tätä kyl aika kauan… mut en oo sit kehannu ottaa yhteyttä. Nyt sit onki aika paha tilanne.”.
Poikien kynnys avun hakemiseen on edelleen korkea, minkä seurauksena oma paha olo saatetaan säilöä visusti oman mielen sisään. Avun hakeminen koetaan häpeälliseksi heikkouden merkiksi, joksikin joka ei ole miehille sallittua. Pojat ja nuoret miehet saattavat tämän johdosta jäädä täysin yksin haastavan elämäntilanteen tai tunteen kanssa.

”Poikien ja nuorten miesten kohdalla on tyypillistä, että avun hakeminen usein viivästyy ja hammasta purraan viimeiseen saakka. Surullista kyllä, se on täysin turhaa, sillä apua on tarjolla. Avun hakeminen tulisi nähdä heikkouden sijaan ratkaisuna ongelmiin, joiden kanssa kenenkään ei tarvitse pärjätä yksin” toteaa nuorten asiantuntija Samuli Hietala Väestöliiton Poikien Puhelimesta.

”Me ollaan kohdattu vastaavia tilanteita omassa lähipiirissä ja haluttiin löytää keinoja tuoda tätä ongelmaa esille” toteaa Juliaana Riihijärvi, toinen vaatealan yritys Conkrete Studiosin perustajista.

”Oon havainnu, että etenkin poikien ja nuorten miesten on usein vaikea myöntää avun tarvettaan ja puhua omista asioista. Avun tarve saattaa tulla ilmi vasta sitten, kun otettu hieman rohkaisua. Haluttiin sitten itse löytää erilaisia keinoja rohkaista nuoria miehiä puhumaan haasteistaan” kertoo Conkrete Studiosin perustajajäsen Teemu Väntti. ”Haluamme lisätä tietoisuutta Poikien Puhelimesta myös asiakaskuntamme parissa, joka koostuu pitkälti nuorista miehistä” Riihijärvi ja Väntti toteavat.

Väestöliiton Poikien Puhelin on alle 20-vuotiaille pojille ja nuorille miehille tarkoitettu auttava puhelin- ja verkkopalvelu, joka tarjoaa maksutonta neuvontaa monenlaisiin arjen huoliin ja kysymyksiin ihmissuhteisiin, seksuaalisuuteen, mielen hyvinvointiin ja seksuaalisuuteen liittyen. Yhteydenottoihin vastaavat poikien maailmaan erikoistuneet Väestöliiton asiantuntijat arki-iltapäivisin ilmaisnumerossa 0800 94884,sekä chatissa osoitteessa www.poikienpuhelin.fi.

#ÄläJääYksin-kampanja käynnistyy 4.2. ja huipentuu Ystävänpäivään ja sitä edeltävänä lauantaina (12.2) julkaistavan ”LONELY HEARTS” -vaatemalliston lanseeraukseen. Conkrete Studios lahjoittaa jokaisesta myydystä ”LONELY HEARTS” -malliston tuotteesta 20 % Väestöliiton Poikien Puhelimen toimintaan.

isätietoa kampanjasta

Samuli Hietala