Korona koettelee ihmisten hyvinvointia ja onnellisuutta. Väestöliitto vetoaa joululahjoitusten saamiseksi.

Perhe maskit kasvoilla ja joululahjat sylissä.

Merkitykselliset ja toimivat ihmissuhteet ovat keskeinen osa ihmisten hyvinvointia. Väestöliitto on huolissaan väestön hyvinvoinnista ja onnellisuudesta tänä jouluna ja kannustaa ihmisiä pitämään huolta läheisistään ja kanssaihmisistä korona-epidemiasta huolimatta.

Nyt jos koskaan on tärkeätä, että muistamme ja huomioimme läheisiämme ja ihmisiä ympärillämme ja tuemme toinen toisiamme, vaikka emme pystyisi tavalliseen tapaan tapaamaan heitä. Väestöliitto vetoaa yksityisiin henkilöihin ja yrityksiin lahjoitusten saamiseksi, jotta voimme auttaa yhä useampia näinä haastavina aikoina”, Väestöliiton toimitusjohtaja Eija Koivuranta sanoo.

Koronan luoma epävarmuus tulevasta syö etenkin hauraassa tilanteessa elävien nuorten ja aikuisten ihmissuhteita ja uskoa tulevaisuuteen.

Väestöliiton matalan kynnyksen nimettömillä tukipalveluilla kuten Poikien puhelimellanuorten seksuaalineuvonnalla ja vanhempien Perhepulmalla on ollut kesästä lähtien tavanomaista enemmän kysyntää. Viime vuonna 22 900 ihmistä sai vuorovaikutteista tukea tilanteeseensa Väestöliiton maksuttomien palvelujen tai kohtaamisten kautta.

Hyvä kysymys -verkkoalustalla ihmissuhteita vahvistava tieto on tavoittanut tänä vuonna yli miljoona uutta käyttäjää. Väestöliiton verkkosivuilla on ollut lähes 2,5 miljoonaa käyntiä. Sivuilta haetaan tietoa ja apua mm. nuorten elämään, vanhemmuuteen ja parisuhteisiin liittyviin huoliin.

Väestöliiton joulukeräyksellä kerätään varoja Väestöliiton työhön lasten, nuorten, perheiden ja koko väestön hyvinvoinnin ja onnellisuuden sekä ihmisoikeuksien toteutumisen hyväksi Suomessa ja kehitysmaissa.

Väestöliiton joulukeräykseen voi osallistua:

• osoitteessahttps://www.vaestoliitto.fi/tue-tyotamme/joulu
  • soittamalla numeroon 0600 19898(20,28 € + pvm/mpm) tai
  • lahjoittamalla lahjoitustilille:Nordea FI63 1745 3000 0979 58

Väestöliiton joulukeräys avataan 1.12.2020 kansainvälisenä Tekojen Tiistaina (#tekojentiistai, #givingtuesday), jolloin halutaan herätellä keskustelemaan antamisesta  oli se sitten aikaa, apua, lahjoituksia tai hyvän mielen sanoja tai tekoja. Väestöliitto kannustaa Tekojen Tiistaina ihmisiä osallistumaan joulukeräykseen ja jakamaan sosiaalisessa mediassa vinkkejä siitä, miten tänä jouluna voi tehdä läheisten joulusta onnellisen (#onnellinenjoulu).

Keräyslupa: RA/2018/1119, 1.1.2019-31.12.2020

Lisätietoja:

Minna Säävälä, ohjelmajohtaja, 040 573 6557 tai minna.saavala@vaestoliitto.fi
Mervi Saikkonen, varainhankinnan asiantuntija, 040 624 1104 tai mervi.saikkonen@vaestoliitto.fi