KUTSU: Rakkaus mullistaa elämän -kirjan julkistus 15.1.

Rakkaus mullistaa elämän -kirjan kansikuva

Tervetuloa julkistamaan yhdessä Väestöliiton ja Into Kustannuksen kanssa Osmo Kontulan kirjoittamaa uutta ajankohtaista tietokirjaa Rakkaus mullistaa elämän. Se kertoo kaiken oleellisen suomalaisesta rakkaudesta.

Kirja perustuu yli 2500 naisen kertomuksiin rakkauselämästään. Miten he ovat ensin tavanneet rakastettunsa, mihin he ovat hänessä rakastuneet, miten rakkaus on sitten kehittynyt ja mitä he ovat tehneet sen eteen, että heidän rakkautensa kestäisi. Kirja on iso kokoelma tarinoita siitä, miten rakkaus on siitä kirjoittaneiden ihmisten elämää muokannut ja mullistanut.

Aika: ma 15.1. klo 13
Paikka: Väestöliitto, Kalevankatu 16, sisäpiha
Ilmoittautuminen: ilmoittautumislomake

Kirja sai alkunsa, kun Osmo Kontula suunnitteli yhteistyössä Meidän perhe -lehden kanssa sen toukokuun 2016 numeroon rakkaus-aiheisen avoimen kyselyn, johon saattoi vastata avoimiin kysymyksiin netin välityksellä. Yhden viikon aikana tekstejä tuli eri vastaajilta yli 1000 sivua.

Useimmat kyselyyn vastanneet elivät rakkaussuhteessa. Jos rakkaussuhde oli jo päättynyt, niin tarinansa kertovia pyydettiin muistelemaan aiempaa rakkaussuhdettaan ja sitä, miten se oli muuttanut heidän elämäänsä. Nämä muistot olivat yllättävän positiivisia.

Rakkausteemaan johdattelevassa kirjan alkuluvussa on käytetty lähteinä aihepiirin kotimaista ja kansainvälistä kirjallisuutta. Siinä tarkastellaan esimerkiksi sitä, mitä mystisenä pidetty rakkaus on, miksi on rakastuttu tietynlaisiin ihmisiin ja miten rakkaus on alun huuman jälkeen kehittynyt. Kirjan lopussa on koottu yhteen tärkeitä teemoja rakkaudesta ja onnellisista parisuhteista.

Kirja antaa lukuisia konkreettisia vastauksia ikuiseen kysymykseen siitä, mitä rakkaus käytännössä on ja miten se ilmenee. Rakkaussuhteet ovat olleet hyvin vahvoja päätellen siitä, että tarinansa kertoneista neljä viidestä oli sitä mieltä, että heidän kumppaninsa oli heille se ainoa oikea. Kirjassa on myös lukuisia esimerkkejä siitä millaista rakkaus ensi silmäyksellä oli ollut ja mihin se oli sen kokeneita sittemmin johtanut.

Rakkaus on yksi ihmisen elämän merkittävimmistä ja mullistavimmista asioista

Monet kirjoittavat sen antaneen suorastaan tarkoituksen heidän elämälleen. Rakkauden ansiosta ihmiset olivat voineet kokea tulevansa hyväksytyiksi omana itsenään. Rakkaus oli antanut heille peilin, jonka avulla he olivat voineet saada tarkemman kuvan itsestään. Rakkaus oli tarjonnut myös korvaamattoman henkisen ja käytännön tuen silloin kun omassa elämässä oli ollut vaikeaa.

Olemme eläneet viime vuodet synkkää ja monien mielestä jopa uhkaava aikaa. Nyt jos koskaan tarvitaan rakkautta. Onneksi suuri osa meistä elää parisuhteessa, jossa kokee olevansa rakastettu. Rakkaus lisää myös kaikkien kaipaamaa  turvallisuutta. Korona-aikana luimme liikuttavia tarinoita siitä, kuinka puolisot olivat joutuneet katselemaan toisiaan vain ikkunan läpi, kun toinen heistä oli hoitolaitoksessa.

Pakollinen eristäytyminen on saanut useimmat tajuamaan, kuinka tärkeää on läheinen vuorovaikutus rakastetun kumppanin kanssa. Ihminen elää yhtä paljon rakkaudesta ja kosketuksesta kuin leivästä.

Ihmisoikeuksista lausutaan paljon ja painavasti esimerkiksi monien YK:n järjestöjen julkilausumissa ja kannanotoissa. Rakkautta ei ole niissä kuitenkaan määritelty ihmisoikeudeksi. Kansalaisoikeutta rakkauteen ei löydy myöskään Suomen perustuslaista. Se on rajattu yksityisasiaksi, johon yhteiskunnalla ei ole halua, oikeutta eikä velvollisuutta puuttua. Suhteessa asian laajaan hyvinvointimerkitykseen tämä on ehdottomasti tärkeä ja suuri puute.

Osmo Kontula, tutkimusprofessori emeritus
etunimi.sukunimi@vaestoliitto.fi

Into Kustannuksen verkkosivut

STT: Kutsu tietokirjan Rakkaus mullistaa elämän julkistamistilaisuuteen Väestöliittoon 15.1. 2022 klo 13:00