Pikkulapsiperheiden vanhemmuuteen kaivataan tukea

Vetoava kuva pienestä tytöstä, taustalla väsyneet vanhemmat. Kuvassa lukee Auta lapsiperheitä, tue vanhemmuutta, lahjoita.

Pienten lasten perheiden vanhemmuudessa ja arjessa jaksaminen, henkinen hyvinvointi ja parisuhdetyytyväisyys ovat heikentyneet pandemia-aikana.

Väestöliiton joulukeräyksellä vedotaan lapsiperheiden hyväksi

Osalla tukiverkostot ovat kutistuneet olemattomiin, joka osaltaan lisää vanhempien voipumista. Tämä näkyy myös Väestöliiton palveluissa, joissa kuuluu yksinäisyys, väsymys, keinottomuus haastavissa kasvatustilanteissa sekä ihmissuhde- ja mielenterveysongelmat.

Suomalaiset pienten lasten vanhemmat ovat kansainvälisen tutkimustiedon (IIPB) valossa uupuneimpien joukossa ja tuoreen selvityksen mukaan myös heidän rakkaussuhteensa rakoilevat. Koronapandemian aikana haasteet ovat vain kasvaneet.

Pikkulapsivaihe on monelle hyvin intensiivinen elämänvaihe. Nyt monelle eristäytyminen kotiin on tuntunut, kuin happi loppuisi sekä parisuhteesta että vanhemmuudesta. Jatkuva yhdessäolo on saanut aikaan tympääntymistä ja ärsyyntymistä toista kohtaan ja tuonut esiin myös mahdolliset pinnan alla muhineet haasteet, kuten kotitöiden ja lastenhoidon epätasainen jakautuminen, läheisyyden puute ja toimimaton keskusteluyhteys.

Väestöliiton vanhemmuuden palveluihin tulevista yhteydenotoista yli puoleen liittyykin jokin suhteeseen liittyvä haaste, joka heijastuu vanhemmuudessa jaksamiseen. Parisuhdeaiheisten yhteydenottojen määrä on selvästi lisääntynyt, mikä osin kuvastaa sitä, miten vähän tukea parisuhteen ja seksuaalisuuden aiheissa on ollut saatavilla. Etenkin jos ei ole taloudellisia mahdollisuuksia hakeutua maksulliseen neuvontaan tai terapiaan.

Kaikkia avun tarvitsijoita ei Väestöliiton nykyisillä voimavaroilla ole kuitenkaan ehditty auttamaan. ”Siksi kannustamme kaikkia, joille perheiden hyvinvointi on tärkeää, harkitsemaan, voisiko tämän vuoden joululahja ollakin lahjoitus meidän vanhemmuutta tukevaan työhömme”, vetoaa Väestöliiton toimitusjohtaja Eija Koivuranta.

Väestöliitto tukee pienten lasten vanhempia monin tavoin

Väestöliiton pienten lasten vanhemmille suunnatuissa matalan kynnyksen palveluissa vanhemmuudestaan ja siihen liittyvistä huolista voi puhua halutessaan nimettömästi asiantuntijan kanssa. Keskustelut käydään luottamuksellisesti ja niissä kohdataan jokainen asiakas arvostaen ja yksilönä. Keskustelun voi käydä chattaamalla tai puhelimitse. Juttelemaan voi tulla, jos jokin vanhemmuudessa, lapsen kasvussa ja kehityksessä, rakkaussuhteessa tai seksuaalisuudessa askarruttaa.

– Palvelujemme tarkoituksena on antaa hyväksyvä ja turvallinen tila pohtia yhdessä perheen tilannetta. Autamme kohtuullistamaan omaan vanhemmuuteen liittyviä odotuksia ja vaatimuksia, autamme löytämään myös sopivia rajoja ja pitämään niistä kiinni. Annamme keinoja kasvattaa kannustaen, kuvaa palvelupäällikkö Heidi Schrooten palveluja.

Väestöliiton maksuttomat palvelut pienten lasten vanhemmille löytyvät Hyvä kysymys -palvelusta.

Väestöliiton 8 vinkkiä vanhemmuuteen ja rakkaussuhteen huoltoon

Myös joulun aika voi aiheuttaa stressiä ja suorituspaineita monille vanhemmille. Väestöliiton vanhemmuuspalvelujen asiantuntijat kokosivat 8 vinkkiä itselle ja läheisille lempeämpään jouluun. Niitä voi toki noudattaa myös kaikkina muina aikoina.

1. Vähemmän somea, enemmän syliä, suukkoja ja juttelua.
  2. Vähemmän kurinalaista suorittamista, enemmän hassuttelua ja leikkiä, läsnäoloa ja lämpöä.
  3. Oleta vähemmän, kysy ja kuuntele enemmän.
  4. Huomaa hyvä lapsissa ja kumppanissa ja sano se ääneen.
  5. Tunnelma perheessä on tärkeämpi onnistumisen mittari, kuin perhe-elämän ulkoiset puitteet.
  6. Mokaa, sählää ja kohella rauhassa, mutta jos satutat sanoillasi, pyydä anteeksi ja luo yhteys uudelleen.
  7. Jos omat keinot ja jaksaminen ovat vähissä tai sama huoli vaivaa toistuvasti mieltä, juttele ammattilaisen kanssa.
  8. Jos perheessä on henkistä tai fyysistä väkivaltaa, on tärkeää hakea apua.

Väestöliiton joulukeräys vetoaa tänä jouluna lapsiperheiden hyväksi

Lahjoitusvaroja tarvitaan vanhemmuutta tukevan asiantuntevan ja maksuttoman puhelin- ja chatneuvonnan vahvistamiseen. Palvelua on tarve laajentaa myös ilta-aikaan, jolloin kodit hiljenevät ja vanhemmilla on paremmin aikaa keskustella huolistaan. Jo 25 eurolla voidaan auttaa yhtä vanhempaa jaksamiseen ja haastavaan perhetilanteeseen liittyvissä huolissa. Yksityisten henkilöiden ja yrityslahjoittajien tuella voidaan auttaa yhä useampia vanhempia ja ennaltaehkäistä perheiden ongelmien syveneminen.

Näin voit lahjoittaa Väestöliiton joulukeräykseen:

• MobilePay-lahjoitus 85055
  • Puhelinlahjoitus 0600 19898 (lahjoituspuhelun hinta 20,28 € + pvm/mpm.)
  • Verkkopankkilahjoitus www.vaestoliitto.fi/lahjoita
  • Yrityksen joululahjoitus

Väestöliitto täyttää tänä vuonna 80 vuotta. Joulukeräys on osa Väestöliiton uutta Liitytään yhteen -kampanjaa, jolla kerätään pitkäjänteisesti varoja Väestöliiton työhön hyvinvoinnin ja hyvien ihmissuhteiden hyväksi.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt
Vanhemmuuden palveluista, Heidi Schrooten, heidi.schroote@vaestoliitto.fi, puh. +358 40 705 8444
Joulukeräyksestä, Mervi Saikkonen, mervi.saikkonen@vaestoliitto.fi, puh. +358 40 624 1104