”Tosi hyvä palvelu! Ei mitään tartte hävetä ja tabuja ei ole!”  – Poikien Puhelimen vuosiraportti 2022

Poikien Puhelimen vuosiraportin 2022 kansi.

Elämänhallintaan, murrosikään ja seksuaalisuuteen liittyvät kysymykset ovat suosituimpia aiheita Väestöliiton Poikien Puhelimessa. Viime vuonna pojille ja nuorille miehille suunnattu palvelu vastasi noin 9 000 yhteydenottoon. Vuosiraportti Poikien Puhelimen 15. toimintavuodesta julkaistaan tänään videomuodossa Väestöliiton sometileillä.

– Juttelemme poikien ja nuorten miesten kanssa esimerkiksi seurustelusuhteen kaipuusta, tarjoamme rohkaisua ihastuksen kohteen kunnioittavaan lähestymiseen tai tukea erotilanteeseen liittyvien tunteiden käsittelyyn. Meiltä haetaan tukea myös, kun kaveri- tai perhesuhteet ovat solmussa, kertoo Poikien Puhelimen palvelupäällikkö Anders Huldén.

Erityisesti mielen hyvinvointiin sekä itsetuntoon ja kehonkuvaan liittyvät yhteydenotot ovat kasvussa edellisvuosiin verrattuna.

Arki-iltapäivisin palvelevissa Poikien Puhelimen päivystyspalveluissa vastattiin yli 6
400 puheluun ja käytiin yli 2300 chat-keskustelua. Yhteydenotot voi sisällön perustella jakaa karkeasti kolmeen kategoriaan, joista suurimman muodostavat keskustelut, joissa kysytään tietoa (46 %), yleisimmin kehoon ja kasvuun tai seksuaalisuuteen liittyvässä asiassa.

Seuraavaksi eniten on yhteydenottoja, joissa halutaan kertoa päivän kuulumisista tai tutustua palveluun ja siihen mistä Väestöliiton asiantuntijan kanssa voi keskustella, ilman varsinaista tiedon tai tuen tarvetta (29 %).

Kolmannen kategorian muodostavat yhteydenotot, joissa haetaan tukea haastavaan pulmaan tai elämäntilanteeseen (15 %). Teemoiltaan nämä keskustelut liittyvät usein elämänhallintaan tai ihmissuhteisiin.

Poikien Puhelin on päivystyspalvelujen lisäksi aktiivisesti läsnä verkossa: muun muassa livestriimaamalla Twitch-alustalla sekä kohderyhmän pyynnöstä viime syksynä perustetulla TikTok-tilillä.

Poikien Puhelimen vuosi 2022

Katso vuosiraportti videomuodossa alta taikka Väestöliiton Instagram– tai Facebook-tililtä. Yksityiskohtaisemmat tilastot Poikien Puhelimen viime vuodesta löydät PDF-tiedostosta (linkki).

Poikien Puhelimeen voi soittaa maksutta arkisin klo 13–18 numeroon 0800 94884.
Chat on avoinna ma–to klo 13–18 ja pe klo 13–15 osoitteessa www.poikienpuhelin.fi.
Palvelemme myös ruotsiksi, puhelimessa tiistaisin klo 15.30–18 ja torstaisin klo 13–15.30 sekä chatissa keskiviikkoisin klo 15.30–18.

Toimintaa rahoittaa pääasiallisesti  Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA.

Median yhteydenotot ja lisätiedot:

Anders Huldén, palvelupäällikkö.
anders.hulden@vaestoliitto.fi