Rakkautta, rikkautta ja ristiriitoja

Suomalaisten solmimat kaksikulttuuriset avioliitot

Perhebarometri 2012

Parisuhteet Suomesta ja ulkomailta kotoisin olevien kesken lisääntyvät tasaisesti. Suomessa avioliitossa elävistä runsaat kolme prosenttia elää kahden kulttuurin avioliitossa, mutta uusista avioliitoista jo kahdeksan prosenttia solmitaan ulkomaan kansalaisen kanssa. Helsingissä kaksikulttuuristen avioliittojen osuus on kaksinkertainen muuhun maahan verrattuna.

Tässä tutkimuksessa käytämme taustaltaan ulkomaalaisen ja taustaltaan suomalaisen välisistä avioliitoista nimitystä kaksikulttuurinen avioliitto tai kahden kulttuurin avioliitto. Vuoden 2012 Perhebarometri antaa yleiskuvan kaksikulttuurisista avioliitoista Suomessa. Tarkastelemme, millaisia nämä liitot ovat ja poikkeavatko ne jotenkin tavanomaisista suomalaisista avioliitoista ja perheistä. Selvitämme tarkemmin kolmea pääteemaa: parisuhdetyytyväisyyttä, vanhemmuutta sekä liittoja ympäristössään.

Julkaisun tiedot

Julkaisija Väestöliitto ry, Väestöntutkimuslaitos
Kirjoittaja Lassi Lainiala ja Minna Säävälä
ISBN 978-952-226-113-7
Kustantaja Väestöliitto ry
Taitto Taittotalo PrintOne
Sivumäärä 140

Kirjoittajat

Lassi Lainiala ja Minna Säävälä

Minna Säävälä (VTM, PhD) on sosiaaliantropologian dosentti ja Väestöntutkimuslaitoksen entinen tutkija, joka toimii nykyään Väestöliiton ohjelmajohtajana. Lassi Lainiala työskenteli aiemmin Väestöntutkimuslaitoksella tutkijana.