12.4.2011 klo 14:05

Lehdistötiedote 12.4.2011

Pussauskoulu neuvoo ihastunutta

Nuorten uusi kirjanen opettaa ottamaan toisen huomioon

”Tässä sitä ollaan, ensitreffeillä. Eikä saisi mokata. Onneksi treffeillä loistaminen on helppoa. Näin se käy. Ole ajoissa paikalla. Jos toinen on myöhässä yli 10 minuuttia, soita ja varmista, että olet oikeassa paikassa. Kun tapaatte, voit hyvin halata. Lähes kaikki pitävät haleista, ja jos joku on vielä lähtenyt kanssasi ulos, hänkin luultavasti ilostuu.”

Pussauskoulu kertoo nuorille ihastumisesta, tykkäämisestä, seurustelusta, toisen arvostamisesta ja huomioimisesta. Yhdessäolon pelisäännöt on hyvä oppia ennen kuin syöksyy päätä pahkaa seurustelun jännittävään maailmaan. Miten kertoa että on kiinnostunut? Miten seurustella? Miten hoitaa suhdetta? Milloin pussata tai harrastaa seksiä? Miten kertoa ettei enää halua olla yhdessä? Nämä kysymykset saavat vastauksia Pussauskoulusta, joka kunnioittaa nuoruutta tärkeänä elämänvaiheena matkalla kohti aikuisuutta.

Jokaisella nuorella on oikeus tunteisiinsa ja rajoihinsa, oikeaan tietoon ja omaan yksilölliseen kehitystahtiinsa. Pussauskoulu opastaa ihmissuhdetaidoissa tukemalla nuoren tunnekasvua ja vastuullisuutta. Kirjanen antaa hyviä käytännön vinkkejä siitä, miten asioista kannattaa puhua ja miten ihastumisen jälkeen kannattaa edetä. Itsen ja toisen kunnioittamista sekä puhumisen tärkeyttä korostetaan kirjasen käytännön neuvoissa. Pussauskoulun on kirjoittanut Juhani Mykkänen ja se sopii yhtä hyvin tytöille kuin pojille.

– Nuoria ympäröivä tietotulva ohittaa usein tunteet ja mitätöi niiden merkityksen. Media sortuu turhan usein myyvään ”temppu ja miten se tehdään” -humpuukiin, nuoria työssään kohtaava lääkäri Miila Halonen Väestöliitosta harmittelee.

– Epävarma ei muka saisi olla mistään, vaan aina tarttua härkää sarvista, kun tilaisuus osuu kohdalle. Myös seksuaalikasvatus keskittyy joskus liikaa erilaisiin ongelmiin tai tekojen suorittamiseen. Epävarmuuden ja hämmennyksen tunteista puhutaan vähemmän. Omaan tahtiin kehittymisen, hidastelun ja kummastelun pitäisi olla sallittua ja hyväksyttyä.

Ihastuminen on hieno tunne. Alakoululaisten seurustelukokeiluissa harjoitellaan, miten ihastuksen kohteelle voi kertoa tunteistaan ja miten tunteita hallitaan. Aina kertominen ei ole tarpeellista tai siihen ei löydy vielä rohkeutta. Silloin on aivan sallittua tunnelmoida vain itsekseen ihanien uusien ajatustensa kanssa.

Iän myötä tunneskaala laajenee ja syvenee. Rohkeus ilmaista omia tunteita vahvistuu ja tarve myös fyysiselle läheisyydelle kasvaa. Yläkouluikäisellä seurustelutaidot ja kyky kantaa vastuuta itsestä ja muista kehittyvät ja myös kielteisten tunteiden hallinta alkaa onnistua paremmin. Halonen painottaa, että tunteiden kanssa pärjäämistä voi oppia ja sitä kannattaa nuorille myös opettaa. Jokaisella nuorella on oikeus ilmaista tunteitaan avoimesti ja saada turvallisilta aikuisilta keinoja tunteiden hallintaan.

Pussauskoulun tekstit on aiemmin julkaistu Helsingin Sanomien Elämä-sivuilla kirjoitussarjana.

Lisätietoja:
Miila Halonen
Lääkäri, Väestöliitto
(09) 2280 5251, miila.halonen(at)vaestoliitto.fi

Tilaukset:
Pussauskoulu, Juhani Mykkänen, 58 s., 12 euroa + toimituskulut, Väestöliiton Nettikauppa