Näiltä sivuilta löydät tietoa parisuhteesta, sen hoitamisesta, sinkkuudesta ja perheellistymisen teemoista. Löydät sivuiltamme myös avio- ja avoliittoon liittyvää lakitietoa. Voit mm. kartoittaa tilannettasi testeillä ja käydä nettikursseja.

Oletko käyttänyt parisuhdepalvelujamme netissä? Voit arvioida sivustoa, parisuhdepuhelinta ja Kysy asiantuntijalta -palstaa täällä. Tervetuloa kommentoimaan!

Haluatko psykoterapiaan, seksuaaliterapiaan tai eroneuvontaan? Varaa aikasi täältä.

Do you want service in English?
Please contact heli.vaaranen@vaestoliitto.fi
Vill du ha service på svenska?
Kontakta heli.vaaranen@vaestoliitto.fi

Uutisia

Irrationaalisen onnellista sekoilua

13.8.
Minua on monesti kutsuttu rohkeaksi sen takia, että hankin lapsen yksin. Itse en nähnyt asiaa niin. Minun perspektiivistäni katsottuna päätös ryhtyä toimiin ei vaatinut varsinaisesti rohkeutta.

Parisuhdeväkivallan uhri ei voi pysäyttää parisuhdeväkivaltaa

3.8.
Väkivallan tarkoitus on kontrolloida, hämmentää ja alistaa. Fyysiset vammat ovat yleisiä. Fyysinen ja psyykkinen väkivalta esiintyvät yhdessä, jolloin vakivallan kokija tuntee suurta pelkoa irtautua.

Aina sama kaava treffeillä

31.7.
Deittailuun voi soveltaa tunnekeskeisen pariterapian ”kehä-mallia”. Kyseessä on vuorovaikutuskehä, jossa deittikaverit vaikuttavat toisiinsa omalla käytöksellään. Esimerkiksi kiinnostus toisen harrastuksia kohtaan voi luoda positiivista vuorovaikutuskehää. Positiivisella kehällä syntyy myönteinen yhteys ja kokemus siitä, että on arvostettu ja kiinnostava toisen silmissä.

Riitaisa liitto voi olla terveysriski erityisesti miehille

25.7.
Korkean konfliktin liitot voivat olla hyvin haitallisia terveydelle. Ne ovat samantasoinen terveysriski kuin tupakointi tai alkoholinkäyttö. Liitto itsessään ei suojele parin terveyttä ja pitkää ikää, vaan se, miten puolisot kohtelevat toisiaan.

Uusi Mustasukkaisuuden omahoito-ohjelma

2.7.
Väestöliitto on julkaissut yhdessä HUS:n kanssa Mustasukkaisuuden omahoito-ohjelman.

Tiedevinkki:

Näyttää siltä, että nykyinen nuorten aikuisten sukupolvi eroaa selvästi lapsihaaveiltaan edellisistä sukupolvista.

Olemme seuranneet suomalaisten lastensaantitoiveita vuodesta 1997 lähtien. Vuonna 2015 luvuissa näkyi dramaattinen muutos ja halusimmekin nyt, syntyvyyden yhä laskiessa, toistaa vuoden 2015 keskeiset kysymykset.

Lue siis Toukokuun Tietovuodosta kuinka suuri muutos on ollut ja jatkuiko se vuoden 2018 kyselyn tuloksissa.

Palvelut

Nettiajanvaraus tai puh. 09 2280 5267 ma-pe klo 8.30-11.00 ja 12.00-15.30. Puhelimitse voi tiedustella myös kuluvan päivän mahdollisia vapaita aikoja.

palvelunumerossa 0800 183 183 torstaisin klo 12-14. Palvelu on maksuton.

Kysy asiantuntijalta parisuhteeseen ja sinkkuuteen liittyvistä pulmista