Näiltä sivuilta löydät tietoa parisuhteesta, sen hoitamisesta, sinkkuudesta ja perheellistymisen teemoista. Löydät sivuiltamme myös avio- ja avoliittoon liittyvää lakitietoa. Voit mm. kartoittaa tilannettasi testeillä ja käydä nettikursseja.

Oletko käyttänyt parisuhdepalvelujamme netissä? Voit arvioida sivustoa, parisuhdepuhelinta ja Kysy asiantuntijalta -palstaa täällä. Tervetuloa kommentoimaan!

Do you want service in English?
Please contact heli.vaaranen@vaestoliitto.fi
Vill du ha service på svenska?
Kontakta heli.vaaranen@vaestoliitto.fi

Uutisia

Kun menneisyys kaduttaa: missasinko elämäni puolison?

18.9.
Siinä hetkessä suhteen lopettaminen tuntui ainoalta oikealta ratkaisulta. Olit varma, että jossain olisi jännittävämpi ja rohkeampi puoliso. Tai ehkä et koskaan antanut mahdollisuutta hänelle, joka ei heti sytyttänyt sinua. Mutta joitain vuosia myöhemmin havahdut kalseaan tunteeseen. Uutta ihmeellisempää ja kestävämpää rakkautta ei löytynytkään. Olisiko sittenkin pitänyt pysyä hänen kanssaan? Pohdit: menetitkö elämäsi rakkauden?

Päihteillä säädellään kestämättömiä tunteita

18.9.
Päihteillä pyritään usein säätelemään stressiä ja hankalia tunteita. Niiden runsas käyttö estää pidemmällä aikavälillä todellisen läheisyyden syntymistä parisuhteeseen.

Parisuhteellakin on stressiraja

14.9.
”Kaikkihan me ollaan kivoja Kanarialla”, totesi eräs viisas kollega. Rentona, levänneenä, ja mukavia asioita tehden ihmisen parhaat puolet voivat tulla esiin.

Ulkopuolisen puuttuminen perheväkivaltaan

13.9.
Lähisuhde- ja perheväkivallalla tarkoitetaan tilanteita, jolloin henkilö on väkivaltainen nykyistä tai entistä parisuhdekumppaniaan, lastaan, lähisukulaistaan tai muuta läheistään kohtaan.

Kuukausivaihtelut avioerojen vireillepanossa

12.9.
Avioero pannaan vireille jättämällä käräjäoikeuteen avioerohakemus, jonka voi jättää yksi puolisoista tai molemmat yhdessä. Suomessa avioerohakemukset jätetään yleisimmin tammi- ja elokuussa, joulukuussa jätetään vähiten hakemuksia.

Testaa, millainen itsetunto sinulla on deittailijana!

8.9.
Käy tekemässä parisuhdetiimin psykologin ja psykoterapeutin uusi testi siitä, millainen itsetunto sinulla on deittailijana.

Tiedevinkki:

THL:n, valtakunnallisessa, kaikille 20 vuotta täyttäneille suunnatussa Aikuisikäisten terveys ja hyvinvointi (ATH) -kyselyssä tiedusteltiin mm. eri tavoin tapahtuvaa yhteyden pitämistä läheisiin ja ystäviin. Kyselyn perusteella yksin asuvat kokivat yksinäisyyttä selvästi muita useammin, vaikka valtaosa yksin asuvista tapaa ystäviään tai läheisiään vähintään viikoittain.

Lue syyskuun Tietovuodosta, miten esimerkiksi yksinäisyys ja sosiaalinen kanssakäyminen ovat yhteydessä toisiinsa.

Palvelut

Nettiajanvaraus tai puh. 09 2280 5267 ma-pe klo 8.30-11.00 ja 12.00-15.30. Puhelimitse voi tiedustella myös kuluvan päivän mahdollisia vapaita aikoja.

palvelunumerossa 0800 183 183 torstaisin klo 12-14. Palvelu on maksuton.

Kysy asiantuntijalta parisuhteeseen ja sinkkuuteen liittyvistä pulmista