Näiltä sivuilta löydät tietoa parisuhteesta, sen hoitamisesta, sinkkuudesta ja perheellistymisen teemoista. Löydät sivuiltamme myös avio- ja avoliittoon liittyvää lakitietoa. Voit mm. kartoittaa tilannettasi testeillä ja käydä nettikursseja.

Oletko käyttänyt parisuhdepalvelujamme netissä? Voit arvioida sivustoa, parisuhdepuhelinta ja Kysy asiantuntijalta -palstaa täällä. Tervetuloa kommentoimaan!

Do you want service in English?
Please contact heli.vaaranen@vaestoliitto.fi
Vill du ha service på svenska?
Kontakta heli.vaaranen@vaestoliitto.fi

Uutisia

Eropäätös on vaikea ja tuskallinen

22.5.
Parisuhdetietoa on maailma pullollaan, mutta psykologian alan tutkija Sarah Allen kiinnitti huomiota aukkoon tutkimuksessa: Siihen hetkeen, kun ei oikein enää olla parisuhteessa, muttei vielä erottukaan. Miten ihmiset päättävät erostaan? Ja mistä toiset saavat päähänsä olla sittenkin eroamatta? Tutkijat halusivat ymmärtää ”ei kenenkään maata” parisuhdevaikeuksien ja eropäätöksen välillä.

Naisparit kokevat yhä stressiä vähemmistöön kuulumisestaan

18.5.
Tutkijoiden mukaan naispareille on koittanut uusi aika. Populaarikultturi – jännityssarjat, elokuvat ja musiikki – ovat jo pitkään kuvanneet naisten välistä rakkautta ja tuoneet sen osaksi TV-katsojan tai musiikinkuuntelijan kokemuspiiriä.

Keskustelulomake: Puhu lapsettomuudesta puolisosi kanssa

12.5.
Väestöliiton asiantuntijat ovat koonneet keskustelulomakkeen lapsettomuuden puheeksi ottamisen tueksi niille pareille, jotka pohtivat hedelmöityshoitoja tai ovat jo hoidoissa.

Sinä voit saada aivan kaiken!

9.5.
Tulin juuri tokilta treffeiltä. Aloitin tinderöinnin noin kuukausi sitten. Hämmentyneenä siitä, että tapaamani herra on niin mahtava tyyppi, olen jo väläykseltä nähnyt haavekuvan siitä, kuinka me patikoimme koko viiden lapsen katraamme kanssa luontoretkillä. Haave, joka vielä muutama vuosi sitten vaikutti täysin mahdottomalta.

Ensi viikolla vietetään Lapsettomien viikkoa

5.5.
Väestöliiton parisuhdetiimi viettää ensi viikolla Lapsettomien viikkoa yhteistyössä Simpukka ry:n kanssa. Seuratkaapa nettisivuillamme ja sosiaalisessa mediassa, mitä viikolla tapahtuu.

Aseksuaalien vuoro

4.5.
– Olemme aseksuaaleja: me emme ole rikki, me halutaan tulla näkyväksi eivätkä traumat tehneet meistä aseksuaaleja.

Tiedevinkki:

Toukokuun Tietovuotomme kokosi tutkimusprofessorimme Osmo Kontula. Hän kertoo, että vaikka yksin asuminen ei ole monille lainkaan ongelma, on yksin asuvilla merkittävästi enemmän sekä sosiaalisia että taloudellisia ongelmia. Tämä selviää vuonna 2014 kerätystä Suomalaisten yksinäisyys (SY) -aineistosta, johon vastasi 10 907 henkilöä. Vaihtoehtokysymysten lisäksi ihmisiltä kysyttiin ”Miltä yksinäisyys tuntuu?” Yksinäisyyden kokemuksistaan kirjoitti 1 821 vastaajaa. Mitä he kertoivat ja tunsivat?

Lue toukokuun Tietovuoto "Yksinäisyys kalvaa yksinasuvia"

Palvelut

Nettiajanvaraus tai puh. 09 2280 5267 ma-pe klo 8.30-15.30. Puhelimitse voi tiedustella myös kuluvan päivän mahdollisia vapaita aikoja.

palvelunumerossa 0800 183 183 torstaisin klo 12-14. Palvelu on maksuton.

Kysy asiantuntijalta parisuhteeseen ja sinkkuuteen liittyvistä pulmista