Näiltä sivuilta löydät tietoa parisuhteesta, sen hoitamisesta, sinkkuudesta ja perheellistymisen teemoista. Löydät sivuiltamme myös avio- ja avoliittoon liittyvää lakitietoa. Voit mm. kartoittaa tilannettasi testeillä ja käydä nettikursseja.

Oletko käyttänyt parisuhdepalvelujamme netissä? Voit arvioida sivustoa, parisuhdepuhelinta ja Kysy asiantuntijalta -palstaa täällä. Tervetuloa kommentoimaan!

Do you want service in English?
Please contact heli.vaaranen@vaestoliitto.fi
Vill du ha service på svenska?
Kontakta heli.vaaranen@vaestoliitto.fi

Uutisia

Kumpi on parempi?

24.3.
Pienet pojat vertailevat pikkulegoista rakentamiaan aluksia. "Minun alus on suurempi kuin sinun", toinen toteaa. "Mutta minullapa on voimakkaammat aseet", sanoo toinen. Kipakka puheensorina jatkuu vielä pitkään. Legoista siirrytään pituuden ja iän vertailuun. "Minä olen pidempi kuin sinä, mutta minäpä olenkin isompi."

Mistä tiesit, että parisuhteesi on ohi?

9.3.
Kokoamme vertaistarinoita siitä hetkestä, kun rakkautenne sammui. Muistatko sen hetken, jolloin tajusit suhteen olevan ohi? Tarvittiinko siinä sanoja, tekstiviestiä, vai riittikö katse kertomaan että ”tämä on ohi” ? Jäikö jollakin tunteet elämään, vaikka toinen otti ja lähti?

Lähikaupan Batman

7.3.
Batman ja Supermies syntyivät maailmanpoliittisessa epävakaudessa 1930-luvulla. Silloin aamulla ei tiennyt, miten illalla asiat olisivat. Maailma oli turvaton ja pelottava. Euroopassa koettiin totalitarismin nousu, ja Yhdysvalloissa lama syveni. Supersankareita tarvittiin luomaan uskoa parempaan. Heitä tarvittiin näyttämään roistoille, missä kaappi seisoo.

Tiedevinkki:

Suomen syntyvyys laskee nyt kuudetta vuotta peräkkäin, ja lapsettomuudella on siihen merkittävä vaikutus. Nähtäväksi jää, kasvaako lapsettomien osuus edelleen – vai lähtisikö se päinvastoin meilläkin jossain vaiheessa laskuun?

Joukossa eurooppalaisia maita lapsettomuus ei ole merkittävästi kasvanut, tai se on ensin kasvanut mutta sitten lähtenyt laskuun. Esimerkiksi Ranskassa 1960-luvulla syntyneiden naisten kesken lapsettomien osuus on tasaisesti ollut noin 12 prosenttia. Ruotsissa se on ollut noin 15 prosenttia, mutta laskenut muutaman prosenttiyksikön. Isossa Britanniassa 30-vuotiaiden lapsettomien naisten osuus oli korkeampi kymmenen vuotta sitten kuin tänä päivänä, mikä viittaa siihen että lopulliset lapsettomuusluvut pienenevät.

Lue maaliskuun Tietovuodosta Lapsettomuus ja koulutustaso Suomessa, miltä Suomen tilanne näyttää tällä hetkellä.

Palvelut

Nettiajanvaraus tai puh. 09 2280 5267 ma-pe klo 8.30-15.30. Puhelimitse voi tiedustella myös kuluvan päivän mahdollisia vapaita aikoja.

palvelunumerossa 0800 183 183 torstaisin klo 12-14. Palvelu on maksuton.

Kysy asiantuntijalta parisuhteeseen ja sinkkuuteen liittyvistä pulmista