Näiltä sivuilta löydät tietoa parisuhteesta, sen hoitamisesta, sinkkuudesta ja perheellistymisen teemoista. Löydät sivuiltamme myös avio- ja avoliittoon liittyvää lakitietoa. Voit mm. kartoittaa tilannettasi testeillä ja käydä nettikursseja.

Oletko käyttänyt parisuhdepalvelujamme netissä? Voit arvioida sivustoa, parisuhdepuhelinta ja Kysy asiantuntijalta -palstaa täällä. Tervetuloa kommentoimaan!

Haluatko psykoterapiaan, seksuaaliterapiaan tai eroneuvontaan? Varaa aikasi täältä.

Do you want service in English?
Please contact heli.vaaranen@vaestoliitto.fi
Vill du ha service på svenska?
Kontakta heli.vaaranen@vaestoliitto.fi

Uutisia

Pätkiikö parisuhde?

eilen
Keskustele parisuhteen ongelmista psykologin tai psykoterapeutin kanssa.

Uusperheen muotoutuminen vie aikaa

14.10.
Uusperheen muotoutuminen vie aikaa, ja uusperheen lasten sekä nuorten sopeutuminen uusperheeseen ja toinen tosiinsa voi olla vaikeaa. Uusperheiden vakiintumista ”oikean tuntuiseksi perheeksi” nuorten silmissä edeltää vanhemman seurustelu tai asuminen yhdessä uuden kumppanin kanssa. Ennen vakiintumista uusperhe ei vielä tunnu perheeltä.

Yksinvanhemman mietteitä vanhemmuudesta

5.10.
Pienen lapsen äitinä olen joutunut todistamaan viimeaikaista trendiä, jossa hyperventiloidaan joka ikisestä pikku detaljista lapsen kasvatuksessa. Trendissä tuntuu olevan tärkeää nimenomaan stressata. Usein myös toimia paniikinomaisesti reaktiona uuteen informaatioon.

Jumissa uskottomuuskriisissä

1.10.
Yksi tavallisimpia kriisin aiheuttajia parisuhteessa on uskottomuus. Kohdatessaan uskottomuuskriisin monet parit yrittävät pärjätä voimakkaiden tunteiden ja turvattomuuden kanssa keskenään. Useat myös hakevat ammattiapua. Kun asiat menevät hyvin, uskottomuus käynnistää parin välillä prosessin, jossa läheisyyttä aletaan uudelleen rakentamaan.

Nettivastaanottoja tarjolla!

27.9.
Psykologin ja psykoterapeutin maksuttomia nettivastaanottoja pareille ja sinkuille on tarjolla, tervetuloa!

Parisuhdeväkivalta on Suomessa yleisesti ilmenevä rikos

24.9.
Parisuhdeväkivalta on perheväkivallan muoto, jossa tekijä ja uhri ovat parisuhteessa keskenään. Parisuhdeväkivalta voi olla fyysistä, seksuaalista tai henkistä väkivaltaa. Se on usein piilotettua ja kotona tapahtuvaa. Ellei uhri puhu asiasta, siihen on vaikea puuttua.

Tiedevinkki:

Rakkaus pitää yllä yli 50-vuotiaiden suomalaisten parisuhteita

Rakkaus on suurempi kuin osiensa summa. Suomalaiset yli 50-vuotiaat rakastavat puolisoaan, vaikka parisuhteen muihin eri osatekijöihin ei oltaisikaan yhtä tyytyväisiä. Tämä käy ilmi eurooppalaisen ikääntymistutkimuksen SHARE:n Suomen oheiskyselyn tuloksista.

Lue lisää Elokuun Tietovuodosta.

Palvelut

Nettiajanvaraus tai puh. 09 2280 5267 ma-pe klo 8.30-11.00 ja 12.00-15.30. Puhelimitse voi tiedustella myös kuluvan päivän mahdollisia vapaita aikoja.

palvelunumerossa 0800 183 183 torstaisin klo 12-14. Palvelu on maksuton.

Kysy asiantuntijalta parisuhteeseen ja sinkkuuteen liittyvistä pulmista