Neuvontapuhelin

palvelunumerossa 0800 183 183. Katso neuvonta-ajat. Maksuton nettiparisuhdekurssi palvelee koko kesän.

Toimiva parisuhde

Näiltä sivuilta löydät tietoa parisuhteesta ja sen hoitamisesta. Voit kartoittaa omaa parisuhdettasi ja miettiä keinoja suhteen vahvistamiseksi. Löydät sivuiltamme myös avio- ja avoliittoon liittyvää lakitietoa. Sivuja ylläpitää Väestöliiton Parisuhdekeskus. Parisuhdekeskus saa toimintaansa Raha-automaattiyhdistyksen tukea.

Ajanvaraus

Ajanvaraus ma-pe klo 8.30–15.30 numerosta (09) 2280 5267. Peruutukset on tehtävä kahta arkipäivää aikaisemmin, jotta halutut ajat voitaisiin täyttää uudelleen. Veloitamme liian myöhään perutun ajan.

Aikoja auki rajoitetusti! Katso mm. asiantuntijoiden nettiluennot parisuhdeongelmista.

Tiedevinkki:

Kun nuoren biologinen vanhempi muuttaa ulos kodista eron seurauksena, vanhemman uusi kumppani voi muuttaa sisään. Perheen sisäiset roolit muuttuvat ja joissakin tapauksissa vanhemman antama hoiva ja tuki nuorelle vähenevät. Nuorelle on tyypillistä tässä elämänvaiheessa etsiä romanttinen seuralainen, jolta voi saada emotionaalista lämpöä. Tutkimuksessa äidin uusi parisuhde lisäsi nuoren todennäköisyyttä hakeutua omaan seurustelusuhteeseen.

Parental Residential and Partnering Transitions and the Initiation of Adolescent Romantic Relationships. Ivanova, Katya; Mills, Melinda; Veenstra, René. Journal of Marriage&Family, Vol.76 (3):2014, pp 465–475.

Kirja-arvio

Vapaaksi viiltelystä

Katja Myllyviita
Duodecim 2014

Kauno-
kirjallisuutta

Säihkyvä maailma

Siri Hustvedt
Otava 2014

Elokuva-
arvio

Elokuvia
parisuhteesta

"Pina"

Kuukauden
kolumni

Perhetutkija Lassi Lainiala

Kannattaako tunnustaa jos pettää?

Sinkuille

"Onko hän liian erilainen?" Vastakohdista ja niiden vetovoimasta.

Psykologi Elina Nurminen pohtii, miksi ihminen ihastuu enemmän samankaltaiseen kuin erilaiseen kumppaniehdokkaaseen.