Palvelut

Ajanvaraus ma-pe klo 8.30–15.30 numerosta (09) 2280 5267. Peruutukset on tehtävä kahta arkipäivää aikaisemmin, jotta halutut ajat voitaisiin täyttää uudelleen. Veloitamme liian myöhään perutun ajan.

Aikoja auki rajoitetusti! Katso mm. asiantuntijoiden nettiluennot parisuhdeongelmista.

palvelunumerossa 0800 183 183. Katso neuvonta-ajat.

Läheinen parisuhde

Näiltä sivuilta löydät tietoa parisuhteesta ja sen hoitamisesta. Voit kartoittaa omaa parisuhdettasi ja miettiä keinoja suhteen vahvistamiseksi. Löydät sivuiltamme myös avio- ja avoliittoon liittyvää lakitietoa.

Uutisia

Onnellisuuden tiede murtaa vanhat ajatusmallit

25.8.
Ihmisessä on enemmän voimavaroja kuin mitä hän itse huomaa tai tunnistaa. Positiivinen psykologia on tieteenala, joka kannustaa ottamaan voimavarat käyttöön ja rohkaisee ihmisiä tekemään itsestään onnellisempia ja pärjäävämpiä.

Deittiuupumus on terveysriski sinkulle

17.8.
Kumppanin etsiminen voi olla väsyttävää ja turhauttavaa. Väestöliiton Parisuhdekeskus selvitti nettikyselyllä, miten deittiuupumus ilmenee ja voisiko sitä kuvata työuupumuksen kaltaisena tilana.

Kiintymyssuhteen merkitys – Uskallatko luottaa rakkauteen?

6.8.
Elämän alusta asti jokainen pyrkii ymmärtämään, miten toisen kanssa ollaan läheisessä ihmissuhteessa. Vauvan kohdalla ensimmäiset läheiset suhteet muodostuvat usein vanhempien kanssa. Näissä suhteissa vauva alkaa rakentaa käsitystään siitä, millä tavoin toiset huolehtivat hänestä. Tähän käsitykseen sisältyy käsitys siitä, millainen arvo hänellä on muille ihmisille. Tätä käsitystä kutsutaan kiintymyssuhteeksi.

Rahat tai henki

6.8.
Tämän päivän terveyshaasteita ovat alkoholin lisäksi liikunnan puute, ylipaino ja mielenterveysongelmat. Puska esittää näkemyksensä suomalaisten lasten ja nuorten terveydestä, joka ei ole lainkaan niin huono kuin yleinen mielipide usein väittää.

Tiedevinkki:

Tutkimuksissa etsittiin syitä parisuhderiitojen taustalta. Yksi syy oli uhka ja toinen laiminlyönti. Uhkaa kokeneet halusivat riitakumppaninsa luopuvan vallastaan ja muuttavan käytöstään. Laiminlyödyt halusivat kumppanin osoittavan enemmän kiinnostusta, lisäävän hellyydenosoituksia ja puhuvan enemmän.

Sanford, Keith et.al (June 2013): What Married Couples Want From Each Other During Conflicts.  Journal of Social and Clinical Psychology.

Kolumni

Onnellisuuden tiede murtaa vanhat ajatusmallit

Psykoterapeutti, VTT Heli Vaaranen
Psykologi Anna Salmi

Sinkuille

Deittiuupumus on terveysriski sinkulle

Psykologi Elina Nurminen

Kauno-
kirjallisuutta

Hilary Mantel: Susipalatsi

"Uskomaton Mantel"

Elokuva-
arvio

”Elokuva näyttää,
miten yksinäisen epäröinnin hetkellä tuntuu, että esineetkin osallistuvat rohkaisuun."

Nykyklassikko Amélie (2001)

Kirja-arvio