Näiltä sivuilta löydät tietoa parisuhteesta, sen hoitamisesta, sinkkuudesta ja perheellistymisen teemoista. Löydät sivuiltamme myös avio- ja avoliittoon liittyvää lakitietoa. Voit mm. kartoittaa tilannettasi testeillä ja käydä nettikursseja.

Oletko käyttänyt parisuhdepalvelujamme netissä? Voit arvioida sivustoa, parisuhdepuhelinta ja Kysy asiantuntijalta -palstaa täällä. Tervetuloa kommentoimaan!

Do you want service in English?
Please contact heli.vaaranen@vaestoliitto.fi
Vill du ha service på svenska?
Kontakta heli.vaaranen@vaestoliitto.fi

Uutisia

Eri liitoissa syntyneet lapset tasavertaisia perillisiä

21.2.
Perintökaaren mukaan ensisijaisia perillisiä ovat rintaperilliset eli lapset. Perittävän kuolinhetkellä elossa olevat lapset perivät vanhempansa yhtä suurin osuuksin.

Miten adoptiovanhempien ero vaikuttaa adoptiolapseen?

20.2.
Tutkimusta vanhempien eron vaikutuksesta adoptiolapsiin on tehty niukalti. Ensinnäkin tutkimuksissa on tullut esiin, että adoptiolapset kokevat voimakkaammin vanhempien avioeron, koska heillä on taustallaan traumaattisia menetyksiä.

Kuka perii uusperheessä?

14.2.
Uusperheellä tarkoitetaan tilastoinnissa perhettä, jossa on alaikäinen vain toisen puolison lapsi. Uusperheen kaikki lapset eivät ole puolisoiden yhteisiä.

Kiinalaissinkkujen ystävänpäivän vastine on ykkösten päivä

13.2.
Kiinassa vietettiin sinkkujen päivää 11.11. ykkösten päivänä. Nanjingin yliopistosta vuonna 1993 lähtenyt sinkkujen vastaisku ystävänpäivälle on levinnyt vähitellen laajemminkin Kiinaan.

Erovanhemman kostonhalu ja katkeruus heikentävät erolasten hyvinvointia

13.2.
Psykologian professori, tutkija Esther Kluwer Utrechtin ja Raboudin yliopistoista tutki eronneiden vanhempien (n=108) kostonhalua ja mielipahaa entisiä puolisoitaan kohtaan. Tutkijaa kiinnosti anteeksianto, sen vaikutus sekä se, mitä tapahtui, kun anteeksiantoa ei tapahtunut.

Persoonallisuushäiriöt ja pariterapia

6.2.
Jennifer Landuccin ja Gretchen Foleyn teoreettinen tapaustutkimus käsittelee persoonallisuushäiriöstä kärsivien asiakkaiden pariterapiaa.

Tiedevinkki:

Lyhyempien ikäerojen takana on myöhentynyt vanhemmuus, työelämän luomat paineet ja ihmisten omat ihanteet. Alle 2,5 vuoden ikäerot saattavat kuitenkin olla haitallisia niin lasten kuin vanhempien terveydelle.

Väestöntutkimuslaitoksen vuoden 2018 ensimmäisessä Tietovuodossa kerromme ikäerojen historiallisista muutoksista Suomessa. Tarkastelemme myös nuorten aikuisten näkemyksiä siitä, miten lapsia olisi hyvä ajoittaa. Lopuksi pohdimme tarvitaanko aiheesta suosituksia vanhemmille, jotta terveydelle mahdollisesti haitallinen trendi lievenisi.

Lue lisää tammikuun Tietovuodosta.

Palvelut

Nettiajanvaraus tai puh. 09 2280 5267 ma-pe klo 8.30-11.00 ja 12.00-15.30. Puhelimitse voi tiedustella myös kuluvan päivän mahdollisia vapaita aikoja.

palvelunumerossa 0800 183 183 torstaisin klo 12-14. Palvelu on maksuton.

Kysy asiantuntijalta parisuhteeseen ja sinkkuuteen liittyvistä pulmista