Näiltä sivuilta löydät tietoa parisuhteesta, sen hoitamisesta, sinkkuudesta ja perheellistymisen teemoista. Löydät sivuiltamme myös avio- ja avoliittoon liittyvää lakitietoa. Voit mm. kartoittaa tilannettasi testeillä ja käydä nettikursseja.

Uutisia

Uskallanko hypätä laskuvarjolla tai mennä yksin ravintolaan syömään?

24.5.
Sinkkututtavani totuttelee elämään yksin pitkän seurustelun jälkeen. Uusi tilanne on outo ja hieman pelottavakin. Hän on koko elämänsä tehnyt kaikki asiat kumppaninsa kanssa. Nyt yllättäen hänen pitää opetella tekemään asioita yksin. Erityisesti hän miettii, voisiko elokuviin mennä yksin, tai kuinka ikävältä yksin ravintolassa syöminen tuntuisi.

Puhutaan sinkkuudesta – ja rikotaan myyttejä!

23.5.
Sinkkujen määrä Suomessa kasvaa koko ajan. Vaikka sinkkuudesta on tullut yhä yleisempää, siihen liitetään yhä virheellisiä uskomuksia. Seuraavan kymmenen päivän aikana (23.5. - 1.6.) pohditaan sinkkuelämää, rikotaan siihen liittyviä myyttejä ja tutustutaan tarinoihin sinkkuudesta.

Yhdeksän askelta hyvään elämään

23.5.
Joskus on hyvä pysähtyä miettimään omaa elämäänsä. Onko elämä ollut hyvää ja toisaalta: mitä voisi tehdä paremmin? Minusta hyvässä elämässä on muutamia pääasioita, jotka nousevat psykoterapeutin työssä esiin yhä uudelleen ja uudelleen.

Kinaa kotitöistä

10.5.
Yksi parisuhteen suosikkiriidanaihe on edelleen kotityöt. Tämä ikuisuusaihe on sitkeästi pysytellyt parisuhderiitojen top vitosessa. Kiista on kuitenkin helppo ratkaista, koska useimmat pariskunnat ovat tavoitteesta samaa mieltä. Kotityöt täytyy tehdä. Kinaa syntyykin siitä, kuka tekee ja mitä tekee. Ja jatkuu, että miten ja milloin tekee.

Yksin eläminen köyhdyttää

9.5.
Joka neljäs aikuinen Suomessa asuu yksin. Minä olen yksi heistä. Se, että elän yksin, on monenlaisten sattumusten summa eikä se ollut suinkaan ensisijainen skenaarioni siitä, miten tämän kaiken piti mennä.

Avoerossa kumpikin pitää omaisuutensa

4.5.
Avoerotilanteissa lakisääteistä suojaa saavat sellaiset avopuolisot, joilla on pitkä avoliitto takana tai yhteinen lapsi. Nämä suojasäännökset sisältyvät avopuolisoiden yhteistalouden purkamista koskevaan lakiin.

Tiedevinkki:

Vauvan sylissä pitäminen tai hellittely ja nukkuvan pienokaisen näkeminen herättävät monissa voimakkaita tunteita. Ikä, sukupuoli ja lapsiluku vaikuttavat vauvakuumeen potemisen todennäköisyyteen.

Lue lisää Väestöntutkimuslaitoksen sivuilta.

Palvelut

Ajanvaraus ma-pe klo 8.30–15.30 numerosta (09) 2280 5267. Vapaita aikoja saatavilla!

Aikoja auki rajoitetusti!

palvelunumerossa 0800 183 183 torstaisin klo 12-14. Palvelu on maksuton.