Sinkkujen ajasta valtaosa on nolla-aikaa

6.2.2015

Parisuhteen löytyminen vaatii heittäytymistä ja kykyä ottaa riski. Sydän voi särkyä ja särkyä uudelleen. Yhtä todennäköisesti voi löytää kumppanin, tai voi antaa hänen löytää itsensä.

Neljäkymmentä keskimäärin 34-vuotiasta sinkkua vastasi Väestöliiton Parisuhdekeskuksen kyselyyn ajankäytöstään. Olin huomannut, että moni sinkku kertoi etsivänsä kumppania, muttei antanut kumppaniehdokkaalle mitään tilaisuuksia löytää itseään. Kotona, suljetussa kaveriporukassa tai vanhempiensa kanssa oleskelevat sinkut alkoivat olla ilmiö. Aloin kutsua ilmiötä nolla-ajaksi. Uusi kumppani ei ilmesty eteen tyhjästä.

Pyysimme selvitykseen osallistuneita miettimään, mitä ovat ne paikat, joissa todennäköisimmin kumppanin voisi kohdata. Vastaaja sai ruksata monta kohtaa. Yöelämään uskoi 60%, Tinderiin 50%, nettikohtaamisiin  55% ja kestävään työpaikkaromanssiin 50%.

Seuraava kysymys kuului, kuinka suuri osa sinkun kokonaisajasta vuonna 2014 kului toimintoihin, joissa kumppanin olisi voinut kohdata.

50% vastaajista katsoi, että heidän ajastaan kymmenen prosenttia tai alle oli sellaista aikaa. Suurin osa heistä uskoi viiden prosentin olevan lähimpänä totuutta.

Hmm. Jos etsii kumppania, mutta on saatavilla uusiin kohtaamisiin viidestä kymmeneen prosenttia kokonaisajastaan, se on vähän!

Vastaajat saivat pohtia nolla-aikaansa avoimissa kysymyksissä. He kertoivat työväsymyksen vaivaavan. He kertoivat käyvänsä ulkona, mutta vain suljetussa kaveriporukassa.  Sinkkuvanhemmat olivat lapsissa kiinni. Vastaajat halusivat enemmän sinkkutapahtumia. Toiset kertoivat luovuttaneensa, eivät jaksaneet etsiä eivätkä panostaa.  – ”En käy missään”, totesi yksi sinkuista, ja moni vastaaja kertoi viettävänsä illat ja lomat yksin, ja jopa harrastavansa yksin. Joku oli hyvin vihainen kun kyselyssä kuviteltiin sinkkujen voivan vaikuttaa kumppanin löytymiseen ajankäytöllään!

Parisuhteen löytyminen vaatii heittäytymistä ja kykyä ottaa riski. Sydän voi särkyä ja särkyä uudelleen.  Yhtä todennäköisesti voi löytää kumppanin, tai voi antaa hänen löytää itsensä.

Tässä ajatusleikki: Millaisen kumppanin haluaisit löytää?  Oletetaan, että hän asuu naapurustossasi ja ulkoiluttaa koiraa sinun kävelyreiteilläsi. Löytäisikö hän sinut?

Heli Vaaranen,

Parisuhdekeskuksen johtaja, Väestöliitto