MYYTTI: "Kohtaat rakkauden, kun sitä vähiten odotat."

4.12.2014 klo 08:00

Romanttisissa tarinoissa kaksi sinkkua kohtaavat kaupan kassalla, bussipysäkillä tai pesulassa. Kyseessä on taianomainen hetki, joka on kirjoitettu tähtiin. Se oikea kävelee vastaan silloin, kun sitä vähiten odotat. Ihmisen tulee vain virittäytyä oikealle taajuudelle, omaksua tietynlainen asenne ja uskoa uskomistaan.

Uskallus flirttailla voi tuoda sinkun arkipäiviin hehkua ja jännitystä. Se on uskallusta olla seksuaalinen ja luopua kaverillisuudesta. Se on uskallusta toivoa syvempää yhteyttä johonkuhun. Intuitioon luottaminen on tärkeää, jotta ihminen oppii tietämään, mikä hänestä tuntuu hyvältä ja mikä ei. Ajatus kohtaloon kirjoitetusta rakkaudesta, joka vain odottaa toteutumistaan, on myös lohdullinen. Kaoottisessa maailmassa se antaa tunteen siitä, että kaikella on tarkoituksensa. Se antaa tunteen kontrollista.

On tärkeää voida ajatella, että ”jonain päivänä”. Se ei kuitenkaan yksin riitä taiaksi. Suomalainen kulttuuri on liian pidättyväinen, jotta sinkku voisi jättää taian toteuttamisen yksin niiden oikeiden vastuulle. Sinkkukulttuurissa vallitsevat taikauskoiset myytit ovat erityisen julmia silloin, kun unelmat eivät toteudu.

Taika on luotava itse

Tutkimusten ja kliinisen kokemuksemme mukaan taika täytyy luoda itse. Se voi tuntua vähemmän romanttiselta kuin toive siitä, että vastapäätä istuva kanssamatkustaja sujauttaisi puhelinnumeronsa post it -lapulla taskuusi. Aloitteen tekeminen vaatii riskinottokykyä, sillä sinkku joutuu asettamaan itsensä alttiiksi torjunnalle.

Tämän päivän suurin taika on siinä, että me tiedämme laitteita, jotka kertovat meille, missä on ihmisiä, jotka etsivät kumppania. Nämä laitteet auttavat meitä sopimaan tapaamisia ihmisten kanssa, jotka ovat kiinnostuneita meistä romanttisessa mielessä. Laitteet voivat olla internetin treffisivustoja tai vaikkapa älypuhelinsovellus Tinder.

Vaikka nettideittailu ei kuulosta sielukkaalta tai runolliselta, se toimii – ainakin joidenkin ihmisten kohdalla. Stanfordin yliopiston tutkimuksen mukaan internetdeittailu on toisiksi yleisin tapa kohdata tuleva kumppani. Chicagon yliopistossa on huomattu, että kolmasosa avioliitoista solmitaan nettideittien kanssa. Tutkimusten mukaan internetissä alkaneet suhteet eivät eroa laadultaan eivätkä kestoltaan muista parisuhteista. Netissä alkaneet suhteet voivat olla jopa hieman onnellisempia ja johtavat harvemmin eroon, kuin off-line alkaneet parisuhteet.

Nettideittailu ja Tinder ovat kuin rokotus tai silmälasit. Ne osoittavat, että emme ole ”luonnon armoilla”. Emme voi kontrolloida elämäämme, mutta voimme vaikuttaa siihen.

Elina Nurminen

Psykologi

Väestöliiton Parisuhdekeskus

Lähteet:

Cacioppo, J. T.; Cacioppo, S.; Gonzaga, G. C.; Ogburn, E. L. & VanderWeele, T. J. (2013). Marital satisfaction and break-ups differ across on-line and off-line meeting venues.  PNAS, 110(25).

Eckel, S. (2014) It´s not you. 27 (wrong) reasons you´re single. New York: Penguin Group.

Rosenfeld, M. J. & Reuben, T. J. (2012) Searching for a Mate. The Rise of Internet as a Social Intermediary. American Sociological Review, 77(4), 523-547.

Lue myös:

Nettideittailu voi onnistuessaan johtaa hyvään parisuhteeseen

Hipaisetko vai hylkäätkö? -blogikirjoitus

Deittailun digimaailma: torjunta ilman selitystä on yleistyvä tapa kokea menetys