Tietoa parisuhteesta

Riittävän hyvin toimiva parisuhde lisää merkittävästi ihmisen hyvinvointia. Läheiset ihmissuhteet ansaitsevat aikaa ja tukea.

Parisuhteen elinkaaressa on erilaisia vaiheita, joihin liittyy omanlaisia kehityshaasteita. Suhteen alussa ihmiseltä kysytään uskallusta heittäytyä suhteeseen uuden ihmisen kanssa. Tutustua toiseen ja uskaltaa päästää toinen lähelle itseä niin psyykkisesti kuin fyysisesti. Vetovoiman ylläpitoon tarvitaan myönteistä vuorovaikutusta. On tärkeää, että itselle ja toiselle mahdollistuu terve erillisyys eli omaa tilaa ja aikaa unohtamatta toinen toisiaan.

Onnistuneeseen parisuhteen vuorovaikutukseen tarvitaan empatiaa ja avoimuutta. On tärkeää osoittaa kiinnostusta oman kumppanin elämää kohtaan. Kuunteleminen ja kuulluksi tuleminen ovat onnistuneen vuorovaikutuksen kulmakiviä. Kuuntelemisen lisäksi kumppanille on tärkeää pystyä kertomaan omista toiveista ja tarpeista.

Väestöliiton suosituimpia materiaaleja parisuhteen tueksi

Tunnekeskeinen parisuhdekurssi

Tunnekeskeinen parisuhdekurssi antaa välineitä parisuhteen läheisyyden parantamiseen ja ristiriitojen ratkaisuun. Kurssin voit tehdä joko yhdessä kumppanisi kanssa tai yksin. Paras hyöty saadaan, jos molemmat olette halukkaita kurssille ja teette sen yhdessä. Kurssi perustuu tunnekeskeiseen pariterapiaan.

Siirry Tunnekeskeiselle parisuhdekurssille tästä

Vanhemman seksuaalisuus vauvavuonna -kurssi

Kurssi on suunnattu ensisijaisesti vauvavuotta eläville vanhemmille. Se auttaa tarkastelemaan omaa seksuaalisuutta uudessa elämäntilanteessa. Kurssi tarjoaa näkökulmia erityisesti synnytyksen tuomiin muutoksiin sekä keinoja seksuaalisen itsetuntemuksen ja hyvinvoinnin vahvistamiseen.

Siirry Vanhemman seksuaalisuus vauvavuonna -kurssille tästä

Parisuhteen omahoito-ohjelmat

Parisuhteen omahoito-ohjelmia löydät  Mielenterveystalo.fi -sivustolta. Väestöliitto on tuottanut ohjelmia yhteistyössä HUS:in Mielenterveystalon kanssa:

Parisuhteen omahoito-ohjelman avulla vahvistatte keskusteluyhteyttä toisiinne ja saatte selviytymiskeinoja parisuhteen kriiseihin. Ohjelma sisältää tietoa ja harjoituksia.

Siirry hoito-ohjelmaan

Mustasukkaisuuden omahoito-ohjelma auttaa ymmärtämään liiallista mustasukkaisuuden tunnetta ja selviytymään sen kanssa.

Siirry hoito-ohjelmaan.

Oikeudellisissa kysymyksissä kannustamme kääntymään viranomaisten ylläpitämien sivustojen puoleen:

Suomi.fi

Oikeus.fi