Tilaisuus: Naisten oikeudet uhattuna - Trumpin politiikka ja konservatiiviset voimat EU:ssa

30.1.2017

Ajankohtaiskeskustelu: Naisten oikeudet uhattuna - Trumpin politiikka ja konservatiiviset voimat EU:ssa perjantaina 17.2.2017 kello 12-14 Kansalaisinfossa.

perjantaina 17.2.2017 kello 12-14 Kansalaisinfossa.

Seksuaalioikeuksia vastustavat konservatiiviset ryhmät ovat kasvava voima Euroopassa. Nämä voimat muodostavat uhkan naisten oikeuksien toteutumiselle Euroopassa, mutta myös kehitysmaissa. Yhdysvaltain presidentin Donald Trumpin republikaanihallinto otti käyttöön nk. Global Gag Rulen, joka kieltää kaiken yhdysvaltalaisen rahoituksen kohdentamisen millekään Yhdysvaltojen ulkopuoliselle järjestölle, joka on tekemisissä abortin kanssa. Tällä on merkittävä vaikutus esimerkiksi Kansainvälisen perhesuunnittelujärjestön, IPPF:n rahoitukseen, joka väistämättä johtaa seksuaaliterveyspalveluiden vähenemiseen kehitysmaissa. Naiset ja tytöt joutuvat maksamaan tästä korkeimman hinnan – usein hengellään.

Eduskunnan väestö- ja kehitysryhmä, europarlamentaarikko Heidi Hautala ja Väestöliitto järjestävät ajankohtaistilaisuuden, jossa keskustellaan siitä, miten näitä voimia vastaan tulisi kamppailla ja miten Suomen ja EU:n pitäisi näihin trendeihin vastata. Tilaisuudessa esitellään Hautalan teettämä selvitys seksuaalioikeuksia vastustavien ryhmien lobbauksesta EU:ssa.

Ilmoittautumiset 15.2. mennessä riikka.kaukoranta@vaestoliitto.fi

OHJELMA

Tilaisuuden juontaa kansanedustaja Hanna Sarkkinen, Eduskunnan väestö- ja kehitysryhmän puheenjohtaja.

12:15 Kahvitarjoilu

12:40 Seminaarin avaus, kansanedustaja Hanna Sarkkinen

12:45 Miten Suomi aikoo omalta osaltaan kantaa vastuunsa konservatiivisten voimien kasvaessa ja seksuaaliterveyden ja –oikeuksien rahoitusvajeen lisääntyessä?
Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkänen

13:00 Seksuaalioikeuksia vastustavaan liikkeen ja Trumpin politiikan vaikutukset naisten oikeuksiin
Europarlamentaarikko Heidi Hautala

13:15 Mitä keinoja kansalaisyhteiskunnalla on kääntää kehityksen suunta?
Johtava asiantuntija Hilkka Vuorenmaa, Väestöliitto ry

13:30 Paneelikeskustelu ja yleisökysymyksiä.

13: 55 Päätössanat, kansanedustaja Hanna Sarkkinen