Väestöliitto tuottaa uuden väestöpoliittisen ohjelman vuosien 2018–2019 aikana. Työskentely koostuu yleisölle avoimesta keskustelusarjasta sekä loppuraportista, jossa esitetään asiantuntijoiden näkemyksiä väestöllisistä aiheista ja Väestöliiton suosituksia väestöpolitiikasta.

Haastamme päättäjiä, puolueita, järjestöja ja ihmisiä pohtimaan, mikä on Suomen idea tulevaisuudessa: minkälaista ja –kokoista väestöä toivomme, ja miten Suomen väestö on osa maapallon väestöä?

Ohjelman ja keskustelusarjan teemoina on perinteisiä väestöpoliittisia aiheita, kuten syntyvyys ja muuttoliike, sekä uusia, väestöä kuvaavia trendejä, kuten kaupungistuminen ja kestävä kehitys.

Keskustelusarjassa tutkijat ja asiantuntijat esittelevät ja kommentoivat väestöpoliittisia teemoja vuorovaikutuksessa yleisön kanssa.

Väestöpolitiikka Nyt toteutetaan yhdessä Työeläkevakuuttajat (Tela) ry:n ja Helsingin Sanomien kanssa.

Tulevat tilaisuudet

Tulossa alkuvuodesta: Suomen idea?

Suomelta puuttuu visio, millaisen väestön haluamme ja miten sellaisen saamme. Suomen idea –keskustelussa tutkijat ja asiantuntijat sekä yleisö pohtivat, millaisen väestörakenteen ja sen muutoksen aikaa elämme ja mitä haluamme tulevaisuudelta.

Tarkemmat tiedot keskustelijoista sekä ajasta ja paikasta päivitetään tänne!

Menneet tilaisuudet

Yksin asuminen ja yksinäisyys 27.11. klo 17-19 Minervatori, Siltavuorenpenger 5A

Tapahtuma Facebookissa

Valtaosa meistä asuu yksin jossain elämänvaiheessa. Yksin asumisen mahdollisuus on hyvinvointivaltion saavutus vai onko sittenkään? Millaisia ongelmia yksin asumiseen liittyy? Kuka Suomessa asuu yksin? Ovatko yksin asuvat yksinäisiä, ja miltä yksin asuvien yksinäisyys tuntuu?

Tutkimus ja kokemus kohtaavat Väestöliiton Yksinäisyys-keskustelussa 27.11.2018 klo 1719 Minervatorilla, Siltavuorenpenger 5A, Helsingin Kruununhaassa. Emma Terämä Suomen ympäristökeskuksesta, Annina Lindberg Nyyti ry:stä ja Osmo Kontula Väestöliitosta sekä Niina Junttila Turun yliopistosta pohtivat yksin asumisen ja yksinäisyyden kipukohtia ja miten eri toimijat voisivat näihin vaikuttaa. Keskustelun juontaa Helsingin Sanomien toimittaja Suvi Vihavainen. Yleisön toivotaan kommentoivan keskustelua aktiivisesti niin paikan päällä kuin twiiteillä.

Paikalle ovat tervetulleita kaikki yksin asuvat, yksinäiset ja heidän läheisensä sekä tutkijat, media ja muut aiheesta kiinnostuneet. Tilaisuuteen on vapaa pääsy. Glögitarjoilu.

Tervetuloa!

Kysyttävää?
Ota yhteyttä: Tiia Sorsa, Väestöliitto ry, tiia.sorsa(at)vaestoliitto.fi tai p. 09 2280 5124.

Maailman syntyvyys 14.11. klo 8.30-10 Porthania, Yliopistonkatu 3, Helsinki

Lue Laura Londenin puhe kokonaisuudessaan sekä blogimme ja uutisemme tapahtumasta.

Tapahtuma Facebookissa

Miksi naiset ympäri maailmaa saavat enemmän tai vähemmän lapsia kuin he haluavat? Mikä on Suomen syntyvyyden tämänhetkinen tilanne? Millainen on miesten rooli? Toteutuvatko lisääntymisoikeudet Suomessa? Entäpä maailmalla? Kuinka Suomen kehitysyhteistyö edistää seksuaali- ja lisääntymisoikeuksia kehitysmaissa?

Tilaisuuden aikana julkaistava YK:n väestörahaston State of World Population 2018 -raportti keskittyy tarkastelemaan lisääntymisoikeuksien toteutumista ympäri maailmaa ja niiden vaikutusta syntyvyyteen. Raportti korostaa valintojen voimaa: valinnat voivat muuttaa maailmaa ja vapailla valinnoilla on suora yhteys syntyvyyteen sekä perhekokoihin.

Tule kuulemaan vastaus ylläoleviin kysymyksiin sekä keskustelemaan asiantuntijoiden kanssa! Tilaisuudessa kahvitarjoilu.

Panelisteina:
Anne-Mari Virolainen, Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri
Laura Londén, UNFPA:n varapääjohtaja
Hanna Sarkkinen, Kansanedustaja (Vasemmistoliitto) ja Eduskunnan väestö- ja kehitysryhmän puheenjohtaja
Silja Silvasti, Väestöliiton hallituksen varapuheenjohtaja
Anneli Miettinen, Kelan tutkija

Vapaaksi hedelmällisyysahdistuksesta? -paneelikeskustelu 14.11.
Felicitas Mehiläinen järjestää paneelikeskustelun 14.11. klo 17.30 alkaen nykytaiteen museo Kiasmassa (Mannerheiminaukio 2), jossa käsitellään mm. miten selvitä lastenhankinnan odotusten, vaatimusten ja biologian ristipaineessa.

Asiantuntijakeskustelijat tilaisuudessa ovat Felicitas Mehiläisen lapsettomuuslääkärit Tiina Hakala-Ala-Pietilä sekä Tarja Olkinuora, tutkimusprofessori Mika Gissler (THL), tutkimusprofessori Anna Rotkirch (Väestöliitto) sekä Strictly Style -blogin Hanna Väyrynen. Tilaisuuden juontaa toimittaja Reetta Räty.