Seksuaalioikeuksien puolesta – Väestöliitto on Helsinki Priden yhteisökumppani 2023

Väestöliittolaisia Senaatintorilla ennen Helsinki Pride -kulkuetta 2022. Banderollissa lukee "Seksuaalioikeudet ovat ihmisoikeuksia".

Helsinki Pridea eli Suomen suurinta ihmisoikeustapahtumaa vietetään jälleen juhannuksen jälkeisellä viikolla 26.6.–2.7. Väestöliitto osallistuu tänä vuonna tapahtumaan entistä näkyvämmin, Helsinki Priden virallisena yhteisökumppanina. Tapahtuman teemana vuonna 2023 on Riemu ja kapina - sillä maailmaa muuttaaksemme tarvitsemme molempia.

“Väestöliitossa teemme työtä turvallisten ihmissuhteiden, ihmisoikeuksien ja hyvinvoinnin puolesta. Seksuaalioikeudet ovat ihmisoikeuksia. Seksuaalioikeuksiin kuuluu, että jokaisella on henkilökohtainen vapaus päättää oman elämänsä ratkaisuista, ja että ne voi tehdä turvallisesti niin, että ei tarvitse kokea pelkoa tulevansa syrjityksi tai pahimmillaan henkisen tai fyysisen väkivallan kohteeksi. Helsinki Pride-yhteisökumppanuus merkitsee meille Väestöliitossa sitä, että asetumme yhteisönä sateenkaari-ihmisten yhdenvertaisten oikeuksien tueksi” sanoo Väestöliiton toimitusjohtaja Eija Koivuranta.

Ihmisoikeustyö on pitkäjänteistä. Välillä saavutetaan edistysaskelia, kuten viimeksi Suomessa huhtikuussa voimaan astunut translaki. Silti Suomessakin riittää edelleen tehtävää yhdenvertaisuuden puolesta ja syrjinnän kitkemiseksi niin ihmisten arjessa kuin lainsäädännössä. Huolestuttavat esimerkit maailmalta osoittavat, että kehitys kulkee välillä aivan väärään suuntaan: Ugandassa presidentti hiljattain allekirjoitti homoseksuaalisuuden entistä ankarammin rangaistavaksi tekevän lain ja esimerkiksi Venäjällä ja useassa Yhdysvaltain osavaltiossa transihmisten oikeuksia pyritään rajoittamaan.

”Myönteisen kehityksen puolesta pyrimme osaltamme vaikuttamaan kansainvälisen järjestöyhteistyön kautta. Kehitysyhteistyömme uusimmissa kohdemaissa eteläisessä Afrikassa teemme yhdessä paikallisten kumppanien kanssa työtä sateenkaari-ihmisten oikeuksien toteutumiseksi” Eija Koivuranta jatkaa.

”Seksuaalioikeuksiin sekä identiteettien ja ihmissuhteiden moninaisuuteen liittyvistä pohdinnoista keskustelemme Väestöliiton nuorille ja nuorille aikuisille suunnatuissa puhelin- ja chat-palveluissa läpi vuoden; Pride-kuukauden aikana tavallistakin enemmän. Ilmaiset ja anonyymit palvelumme ovat turvallisia tiloja näille pohdinnoille ja olet tervetullut juttusille juuri sellaisena, kuin olet” muistuttaa Väestöliiton Poikien Puhelimesta Anders Huldén.

Väestöliitto järjestää Helsinki Pride-viikon aikana monipuolista ohjelmaa. Luvassa on roolipelityöpajoja, dokumentti-iltaa ja paneelikeskustelua sekä runotyöpaja sateenkaareville nuorille ja Open mic-ilta. Lisäksi Väestöliiton nuorisotyöryhmä Hurma järjestää Nuorten Pride-housella kohtaamispaikan. Helsinki Pride-viikko huipentuu lauantaina kulkueeseen ja puistojuhlaan.

Lue lisää tapahtumista täältä ja tervetuloa mukaan!

Väestöliitto vahvistaa turvallisia ihmissuhteita, ihmisoikeuksia ja hyvinvointia muuttuvassa maailmassa. Tarjoamme nuorille ja aikuisille maksutonta neuvontaa ja tukea. Haluamme, että Suomi on hyvä kotimaa kaikille täällä asuville. Teemme syntyvyys- ja väestöntutkimusta ja edistämme perheystävällisyyttä sekä seksuaali- ja ihmisoikeuksien toteutumista Suomessa ja kansainvälisesti.