Poikien Puhelimen vuosi 2020: 12 000 kohtaamista päivystyspalveluissa ja 60 uutta animaatiota

Poikien Puhelimen vuoden 2020 raportin kansi. Kuvassa piirretty poikahahmo istuu selin pöydän ääressä, tietokoneen näyttöä katsoen.

Väestöliiton Poikien Puhelin vastasi viime vuonna puhelin- ja chat-palveluissa reiluun 12 000 yhteydenottoon. Palvelu julkaisee tänään raporttinsa vuodesta 2020.

Pandemian vallatessa alaa viime vuonna, olisi voinut olettaa, että virus puhututtaisi nuoria Poikien Puhelimessa. Näin ei kuitenkaan käynyt, vaikka koronaa sivuttiinkin muiden aiheiden yhteydessä, joissa hämmästeltiin etäopetukseen siirtymistä ja harmiteltiin harrastusten keskeytymistä. Murrosikä, seksi ja ihmissuhteet askarruttivat myös pandemian keskellä.

Chat-keskustelujen määrä Poikien Puhelimessa kasvoi noin 40% edelliseen vuoteen verrattuna. Pandemian vaikutus näkyi päivystyspalveluissa soittoyritysten laskuna. Palvelulle tyypilliset koulupäivän aikana kaveriporukassa soitetut puhelut jäivät keväällä pois etäopetukseen siirryttäessä. Tästä huolimatta kohtasimme puhelimessa nuoria lähes 9000 kertaa vuoden aikana. Pandemia-aika on näkynyt myös lastensuojelullista huolta herättäneiden yhteydenottojen nousuna päivystyspalveluissa.

Poikien Puhelimen YouTube-kanavan sisältö koki täydellisen muodonmuutoksen vuonna 2020. Osuuskunta Tradekan lahjoitus mahdollisti Poikien Puhelimen tiimin vahvistamisen animaattorilla – hänen osaamisellaan ja tiimin yhteen hiileen puhaltamisella tuotettiin yhteensä 60 animaatiota vuoden aikana. Haastoimme itsemme tuottamalla videosarjan nuorten taloustaitojen edistämiseksi. Yhteensä 25 videosta löytyvä kokonaisuus osoittaa, että talouteen ja rahaan liittyvistä asioista ei tarvitse puhua otsa rypyssä.

Poikien Puhelimen raportin pdf-muodossa voit lukea täältä.

Lisätietoja:

Anders Huldén, palvelupäällikkö