Uusi digiturvataitojuliste pienten lasten ohjaukseen

Digiturvan alkeet ammattilaisten ja vanhempien avuksi!

Väestöliiton kehotunnekasvatus ja Sua varten somessa -hankkeen selko digiturvataitojuliste on ilmestynyt.

Julisteen voi tulostaa iloiseksi ja tärkeäksi muistutukseksi ryhmän seinälle.

Digiturvataitojuliste tarjoaa ymmärrystä tosielämän ja digimaailman yhteydestä jo pienimpiin. Älylaitteissa ovat tarjolla samat asiat ja tunteet kuin elämässä, joka tapahtuu lapsen arjessa muutenkin koko ajan. Pystyt helposti tukemaan lapsen turvallisuutta älylaitteilla näiden ohjeiden avulla.

Tavoitteena on edistää aikuisten kykyä ja halua uskaltaa, osata ja aloittaa digiturvataitojen ohjaus jo varhain, ja antaa oivallus siitä, miten lasta voi suojata.

Klikkaamalla yllä olevaa kuvaa, aukeaa tulostettava juliste.

Miksi digiturvataitoja tarvitaan jo pienille lapsille?

Lapsen kyky ymmärtää ja käsittää älylaitteelta tulevaa materiaalia, kuten viestejä, kuvia tai videoita, ovat vielä kehittymättä. Myös omien tunteiden säätely tarvitsee aikuisen apua. Vaikka lapsi saattaa olla hyvinkin kätevä ja osata teknisesti käyttää laitteita, hänen henkinen kehityksensä ja kyky ratkoa ongelmia ovat vielä kesken. Lapsi tarvitsee tukea ja apua monien asioiden käsittelyyn, joihin hän laitteella törmää. Näissä tilanteissa turvallisen aikuisen läsnäolo, kiinnostus sekä yhdessä käytön opettelu ovat ensisijaisen tärkeitä. Ole aina lapsen puolella ja vältä suuttumista ongelmatilanteissa.

Julisteen aiheet ovat arjesta tuttuja

Haluamme kuvata siinä asioita, jotka jokaiselle lapselle ovat muutenkin tärkeitä, näkökulmia, jotka eivät ole ”kaukana” vaikka liittyvätkin digimaailmaan.

• Lapsille keho on tärkeä, he elävät hetkessä ja innostuvat tekemään kivoja juttuja innostettuina.
  • Lapsi tuskin tajuaa, miten laajassa verkostossa liikkuu, kun on vain oma tai kaverin laite läsnä makuuhuoneessa tai vessassa.
  • Kaikki lapset haluavat olla turvassa, joten turvallisuuden vahvistaminen on tärkeämpää kuin vaarojen maalailu, joka vain säikäyttää.
  • Lapsilla on sata kertaa suuremmat tunteet ja halua saada kavereita, tykkäyksiä, ystäviä. Kommentit satuttavat tai sykähdyttävät.
  • Lapselle oikeuksien, yksityisyyden, normien, rajojen, sääntöjen tiedostaminen on tärkeää. Niistä kannattaa puhua jo pienille, pimppi, pippeli ja peppu ovat omia tärkeitä, mutta yksityisiä asioita kaikille. Näistä otettujen kuvien lähettäminen tai saaminen on aina arveluttavaa ja lähtökohtaisesti kiellettyä.

Aikuisen ei tarvitse olla digitaituri!

Jo se, että puhut lapsen kanssa siitä, miten laitteilla toimitaan ja olet kiinnostunut sovelluksista, joita lapsi tykkää käyttää riittää pitkälle. Olet turvallinen aikuinen, jolta lapsi voi kysellä ja jolle lapsi voi kertoa, jos jokin mietityttää. Tämä edellyttää sen, että otat aiheen puheeksi lasten kanssa, eli annat luvan puhua.

Uusi digiturvataitojulisteemme tukee sinua huoltaja tai lasten kanssa työtä tekevä ammattilainen, ottamaan puheeksi digiturvataidot pienten lasten kanssa. Astu mukaan digiturvataitojen polulle ja auta lapsia toimimaan turvallisesti digimaailmassa.